Opettaja keskustelut hämmentää :(
Niin, itse olen siis opettaja ja ensi viikolla taas aloittelen uutta lukuvuotta.
Tällä palstalla nämä opettaja-aiheiset ketjut on uskomattomia: aivan käsittämätön katkeruus opettajia kohtaan. Halveksutaan opettajia, pidetään heitä lusmuina ja pinnareina ja ylipäätään pohjasakkana.
Omassa työssäni tapaamat vanhemmat kuitenkin ovat olleet pelkästään mukavia (no jotkut hieman välinpitämättömiä, mutta eivät kuitenkaan agressiivisia). Mietinkin ketä ovat nämä palstalla riehuvat katkerat ihmiset? Onko omien oppilaideni vanhemmat todellisuudessa niitä mukavia, joillaisina minulle esiintyvät, vai puhuvatko selän takana paskaa sen minkä kerkeävät? Onko nämä riehujat ylipäätään koululaisten vanhempia? Mistä tämä katkeruus oikein kumpuaa?
Kommentit (58)
mutta mielessani rupesin laittamaan valimerkkeja tuohon otsikkoon ennen kuin edes tiesin, etta kirjoittaja on opettaja... ;-)
Eli tarkoitatko nyt etta "opettaja, keskustelut hammentaa" vai "opettaja-keskustelut hammentaa" vai kenties "opettajakeskustelut hammentaa"?
Meillä 2 lasta koulussa, menevät 2lk ja 5lk. ja aina on ollut aivan mahtavat opettajat, vaikka vaihtuneetkin matkan varrella. Luokalla erittäin aktiivivia ja yhteistyökykyisiä vanhempia, jotka arvostavat opettajaa.
SEn kun tietää, että oma lapsi siitä vain kärsisi. Opettajia pitää mielistellä ja olla kunnioittava kasvotusten, ihan lapsen edun vuoksi. Se on nähty, ettei objektiivisuus juuri tuossa ammattikunnassa kukoista.
muistot sinulla on omista opettajistasi? Oletko varma, että projisoit heitä kohtaan tuntemaasi katkeruutta lapsesi opettajiin, vai millä perusteella väität kaikkien opettajien olevan kykenemättömiä objektiivisuuteen?
mutta mielessani rupesin laittamaan valimerkkeja tuohon otsikkoon ennen kuin edes tiesin, etta kirjoittaja on opettaja... ;-)
Eli tarkoitatko nyt etta "opettaja, keskustelut hammentaa" vai "opettaja-keskustelut hammentaa" vai kenties "opettajakeskustelut hammentaa"?
En ole pahimmasta päästä riehuja ja en katkerakaan. Ongelma vain taitaa olla etten sen kummemmin kunnioita opettajia asemansa vuoksi. Opettajissa on hyvin erilaisia ihmisiä, mutta aika monta sellaista olen tavannut jotka suhtautuvat valmiiksi vanhempiin puolustusasenteella, ei avoimesti. Tämä voi olla syy sille että vanhemmat ovat katkeria opettajia kohtaan tai tämä asenne voi olla seuraus vanhempien yhteydenotoista.
Itse otan yhteyttä opettajaan tai rehtoriin (jos on enemmän rehtorin toimialueeseen kuuluva asia) jos joku asia vaivaa. Yleensä kyselen asiaa ja saatan ehdottaa vaihtoehtoja. En ole tähän päivään mennessä ymmärtänyt että asiaa ei tarvitse yrittää ratkoa, sillä työssäni olen tottunut että syitä ei tarvitse kaivella älyttömiä, vaan mielummin ratkoa miten ongelmasta päästäisiin.
Opettajat kuten moni muukin työntekijä saattaa tuntea että hän tietää työnsä parhaiten ja muiden ei auta tulla neuvomaan häntä. Varsinkin kun toinen ei tiedä mitä kaikkea töissä tapahtuu. Ja vastaukset saattavat olla sen tyylisiä. Sitten kun vanhemmat eivät halua riehua opettajille, vaan suhtautuvat kypsästi, niin johonkin se harmistus pitää purkaa ja siihen tämä palsta on sopiva. Eli täällä voi päästellä niitä höyryjä mitä ei voi/halua päästää opettajalle.
Ja asiana opettajien toiminta on tunteita enemmän nostattava asia kuin moni muu, koska vaikutus tuntuu lapsessa ja hänen elämässään, sekä siinä mitä hän oppii. Lapset kun ovat monelle vanhemmalle yksi tärkeimmistä asioista elämässä.
En ole pahimmasta päästä riehuja ja en katkerakaan. Ongelma vain taitaa olla etten sen kummemmin kunnioita opettajia asemansa vuoksi. Opettajissa on hyvin erilaisia ihmisiä, mutta aika monta sellaista olen tavannut jotka suhtautuvat valmiiksi vanhempiin puolustusasenteella, ei avoimesti. Tämä voi olla syy sille että vanhemmat ovat katkeria opettajia kohtaan tai tämä asenne voi olla seuraus vanhempien yhteydenotoista.
Itse otan yhteyttä opettajaan tai rehtoriin (jos on enemmän rehtorin toimialueeseen kuuluva asia) jos joku asia vaivaa. Yleensä kyselen asiaa ja saatan ehdottaa vaihtoehtoja. En ole tähän päivään mennessä ymmärtänyt että asiaa ei tarvitse yrittää ratkoa, sillä työssäni olen tottunut että syitä ei tarvitse kaivella älyttömiä, vaan mielummin ratkoa miten ongelmasta päästäisiin.
Opettajat kuten moni muukin työntekijä saattaa tuntea että hän tietää työnsä parhaiten ja muiden ei auta tulla neuvomaan häntä. Varsinkin kun toinen ei tiedä mitä kaikkea töissä tapahtuu. Ja vastaukset saattavat olla sen tyylisiä. Sitten kun vanhemmat eivät halua riehua opettajille, vaan suhtautuvat kypsästi, niin johonkin se harmistus pitää purkaa ja siihen tämä palsta on sopiva. Eli täällä voi päästellä niitä höyryjä mitä ei voi/halua päästää opettajalle.
Ja asiana opettajien toiminta on tunteita enemmän nostattava asia kuin moni muu, koska vaikutus tuntuu lapsessa ja hänen elämässään, sekä siinä mitä hän oppii. Lapset kun ovat monelle vanhemmalle yksi tärkeimmistä asioista elämässä.
Itse olen ollut varmaan yhtä monta kertaa yhteydessä rehtoreihin kuin opettajiinkin. Suurin osa rehtoreista on hoitanut yhteydenotot tyylikkäästi, opettajat eivät niinkään. Tosin tämä on vain pieni otos ja sitä ei voi tietenkään yleistää, mutta rehtorien työhön ja ammattitaitoon on tuntunut istuvan paremmin nuo tilanteiden selvittämiset kuin opettajien. Tosin kyseessä on ollut hitusen erilaiset asiat. Mutta kokemukseni myötä annan pisteet rehtoreille:)
Niin, itse olen siis opettaja ja ensi viikolla taas aloittelen uutta lukuvuotta. Tällä palstalla nämä opettaja-aiheiset ketjut on uskomattomia: aivan käsittämätön katkeruus opettajia kohtaan. Halveksutaan opettajia, pidetään heitä lusmuina ja pinnareina ja ylipäätään pohjasakkana. Omassa työssäni tapaamat vanhemmat kuitenkin ovat olleet pelkästään mukavia (no jotkut hieman välinpitämättömiä, mutta eivät kuitenkaan agressiivisia). Mietinkin ketä ovat nämä palstalla riehuvat katkerat ihmiset? Onko omien oppilaideni vanhemmat todellisuudessa niitä mukavia, joillaisina minulle esiintyvät, vai puhuvatko selän takana paskaa sen minkä kerkeävät? Onko nämä riehujat ylipäätään koululaisten vanhempia? Mistä tämä katkeruus oikein kumpuaa?
mutta opettajien kannattaa miettiä kaksi kertaa, ennen kuin elokuun alussa, kun me muut olemme palanneet jo töihin siltä 3- max 4 viikon lomalta, tulee tekstiä, että onpa kauheaa kun pitäisi puolentoista viikon päästä mennä töihin tältä 10 viikon lomalta. Kaikki eivät pysty olemaa empaattisia siinä tilanteessa.
opettajalle ei yksinkertaisesti voi sanoa MITÄÄN vastaan, koska sama opettaja tulee olemaan vielä lapsen riesana monta vuotta. Ja huonossa lykyssä pienemmälläkin sisaruksella.
elävässä elämässä. Eivät he missään piilottele.
opettajalle ei yksinkertaisesti voi sanoa MITÄÄN vastaan, koska sama opettaja tulee olemaan vielä lapsen riesana monta vuotta. Ja huonossa lykyssä pienemmälläkin sisaruksella.
mutta kyllä jokainen ihminen ansaitsee lähtökohtaisesti kunnioitusta ja vasta käytännön kokemuksen jälkeen (kun tämän ihmisen kanssa on ollut enemmän tekemisissä) voi se kunnioitus karista pois. En ymmärrä ajatusta, että juuri opettajia ei ammattinsa takia voida kunnioittaa, kun mielestäni se kunnioitus kuuluu ihmisyyteen.
Jos yksi opettaja on ollut pettymys, kuinka voidaan yleistää se kaikkia koskevaksi niin kuin esim. tuo kakkonen väittää, että opettajat eivät ole objektiivisia. On rasittavaa olla vuodesta toiseen tekemisissä vanhempien kanssa, joilla on hampaankolossa jotain toista opettajaa kohtaan. Siinä sitten saa kuulla tukahdutettua raivoa asiasta kuin asiasta.
elävässä elämässä. Eivät he missään piilottele.
että hän aikoo rajata tulevana lukuvuonna tarkemmin työaikansa. Omasta mielestäni aloitus oli ihan neutraali. Asenteellinen lukija saa sen kuulostamaan korvissaan pitkällä lomalla elvistelyltä tmv.
Palstan pahin ongelma tai ainakin yksi niistä lukuisista pahoista :) on yleistäminen. Tunnet yhden huonon opettajan = opettajien ammattikunta surkea!
mutta opettajien kannattaa miettiä kaksi kertaa, ennen kuin elokuun alussa, kun me muut olemme palanneet jo töihin siltä 3- max 4 viikon lomalta, tulee tekstiä, että onpa kauheaa kun pitäisi puolentoista viikon päästä mennä töihin tältä 10 viikon lomalta. Kaikki eivät pysty olemaa empaattisia siinä tilanteessa.
SEn kun tietää, että oma lapsi siitä vain kärsisi. Opettajia pitää mielistellä ja olla kunnioittava kasvotusten, ihan lapsen edun vuoksi. Se on nähty, ettei objektiivisuus juuri tuossa ammattikunnassa kukoista.
eivät vanhemmat ole todellakaan objektiivisa oman lastensa suhteen eikä kuulukaan aina olla - mutta se on vanhempien hyvä tajuta, missä itsekin menevät etteivät ala väärässä paikassa väärin kinaamaan
koska on ollut koulussa ja "tietää opettajat", vaikka koulunkäynnistä nyt sattuisi olemaankin 20 vuotta. Lisäksi jokainen on kasvattaja, ja tietää mielestään parhaiten mikä sopii lapselleen.
Nykykoulun, opettajien tai opiskelun kanssa näillä tiedoilla ei välttämättä ole mitään tekoa.
Osa näkee opettajat "ne kiusaa kuten muakin koulussa" ja "niillä on epäreilun pitkät lomat".
Tuosta työaikojen rajaamisesta: se on fiksua.
Normityöläinen voisi ajatella omalta kohdaltaan: en tee ylitöitä kuin satunnaisesti, työajalla on osattava tehdä työt tai sitten on huonosti suunniteltu asiat ja resursseja annettu liian vähän.
Samoin voisi ajatella: teen työni hyvin, mutta jos siihen kuuluu hankalia asiakkaita en vie töitä kotiin ja jaan ongelmat työkaverien kanssa. Säästän itseäni etten pala loppuun.
Käytännössähän se ei mene näin, mutta jotain voi yrittää. Työteho pysyy parempana ja jaksaa kotonakin paremmin.
T: opettajan puoliso
näitä opettajia mollaavia kirjoituksia suoltavat. Ainahan sitä löytyy porukkaa moneen junaan.
ei kukaan kestä.
Tekevät opettajat hommansa tehokkaammin viikolla tai sitten myös muulla ajalla, niin se ja sama. Mutta älkää nyt tosissaan maalailko kuvia, että teidän ammattinne olisi jotenkin erityisen rankkaa.
Ei se helppoa henkisesti varmasti ole, mutta suoralta kädeltä tulee heti 5 ammattia mieleen, jotka hakkaavat menne tullen rankkuudessa ja palkat ovat pienempia ja lomat lyhyempiä.
Tuli nyt vähän tylympää tekstiä kuin tarkoitti, mutta menköön.
jotka ovat selkeästi rankempia ja joissa palkka on pienempi mutta jotka vaativat yliopistotutkinnon. En ole opettaja, siksi en kysy, vaan muuten kiinnostaa näkemyksesi.