Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoitaako 17-18 lapsesi itse opistotukiensa hakemisen?

Vierailija
09.08.2011 |

kuuntelin vaan parin tuttavani keskustelua siitä ovatko jo hakeneet opintotukea ja olin ihan äimänä, etteikö ne nuoret tee sitä itse.

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
09.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullepa tuli aikoinaan Kelasta opintotukipäätös ja siinä kerrottiin etten saa opintotukea koska isäni tienaa xxxxxx summan vuodessa ja äitini xxxxx summan vuodessa. Äksien tilalla oli siis ihan ne tulot ilmoitettu, ei tarvinnut vanhempien kertoa kun Kela paljasti tulot :)

Ja saisihan ne teidän lapsenne ne verotiedoistakin selville, joten en ymmärrä mitä salaamista teillä on tuloissanne.

emmekä aio niitä hänelle edes kertoa. Tosin juuri laskin Kelan laskurilla, paljonko opintoraha olisi - 0 euroa :(

Vierailija
22/24 |
09.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ottamalla vastaan tukia, kuten esimerkissäsi ("hoidin kaiken itse, asunnon ja opintotuen ja opintolainan"). Oletko mukana yhteiskunnallisessa toiminnassa? Kansalaisjärjestöissä? Kunnallispolitiikassa? Tai muuten vaan ruohonjuuritasolla vaikkapa vanhempain yhdistyksessä?" Tuki on noista vain kaikille kuuluva opintotuki, Laina maksetaan takaisin eikä asunto ollut mikään tukiasunto. 17 vuotiaana en ollut mukana yhteiskunnallisessa toiminnassa, opiskelijajärjestössä ja liiton opiskelijajäsenenä olin. En myöskään 17 vuotiaana ollut vanhempi, joten en luonnollisestikaan ollut vanhempainyhdistyksessä. Aivan kuten sanoit, tässä oli kyse 17 vuotiaista, joten miksi sinä vetäisit tähän vanhempainyhdistykset? Edelleen olen sitä mieltä, että 17v. kykenee opintotukea anomaan.

Ei kai tuossa ollut kykenemättömyydestä kyse, vaan siitä ettei avusta ole haittaa :). Pienetkin lapset kykenevät vaikka mihin. Kysyin tuosta osallistuvuudesta siksi, että vedit "yhteiskunnassa toimimisen" ja "hakee opintotukea itse" välillä yhtä kuin merkin. Eli mielestäsi ei opi, kuinka yhteiskunnassa toimitaan, jollei teini-iästä lähtien hae itse tukia :-), noin niin kuin kärjistäen. Et muuten vastannut kysymykseeni: toimitko mitenkään yhteiskunnassa antajana? Sekin on asia, joka välitetään kotoa. Jotkut opettavat lapsensa saajiksi. Toiset esimerkillään lapsensa myös antamaan yhteiskunnalle. Muutakin kuin pelkät verorahansa.

Hoida vaan lastesi asiat viiskymppisiksi, siinä sitä on yhteiskunnallista toimintaa. Minä en tee niin. Teen työtä ja opetan lapsenikin siihen, että työtä tekemällä elää tässä yhteiskunnassa. Opetan heitä elämään yhteiskuntakelpoisesti ja vuorovaikutuksessa toisten kanssa. Alkoi kuitenkin kiinnostamaan miten sinä toimit antajana muuten kuin veroja maksamalla? Vai maksatko niitä edes?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
09.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi vähän he sitä saivat, nykyinen lukiolainenkin vain 11 euroa, vaikkei olla isotuloisia. Meidän korkeakouluopiskelijat osasivat jo itse tehdä hakemuksensa. Samoin muualle muuttanut tyttö osasi itse 19-vuotiaana hoitaa asuntohakemukset ym. toiselle paikkakunnalle muuttamisesta aiheutuneen paperisodan. Meiltä vanhemmilta saa kyllä aikuisetkin lapset kysyä neuvoa, jos tarvitsevat. Välillä tarvitsevatkin, ihan opiskeluunkin liittyvissä asioissa.

Vierailija
24/24 |
09.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoida vaan lastesi asiat viiskymppisiksi, siinä sitä on yhteiskunnallista toimintaa. Minä en tee niin. Teen työtä ja opetan lapsenikin siihen, että työtä tekemällä elää tässä yhteiskunnassa. Opetan heitä elämään yhteiskuntakelpoisesti ja vuorovaikutuksessa toisten kanssa. Alkoi kuitenkin kiinnostamaan miten sinä toimit antajana muuten kuin veroja maksamalla? Vai maksatko niitä edes?

Olen ollut aktiivisesti mukana useassakin kansalaisjärjestössä :), siten toimin. Vanhempani olivat mm. mukana kunnallispolitiikassa ja jäseninä kirkkovaltuustossa. Olen niitä vanhempia, jotka ovat mukana vanhempaintoimikunnassa jne vapaaehtoisina kun tarvitaan.

Samoin lapseni ovat olleet tukioppilaita, tutoreita jne.

Enkä hoida lasteni asioita viisikymppiseksi :-D. Auttaisin vaan 17-vuotiasta tarvittaessa. Tosin meillä ei 17-vuotiaiden ole tarvinnut hakea yhteiskunnalta tukea opintoihinsa. Eipä niin, ettäkö siinä mitään pahaa olisi - tarvittaessa ilman muuta hakisivat, eipä vaan ole ollut tarvetta ja meidän tulomme yrittävät tulorajat, eli eivät edes omillaan asuessaan saisi tuossa iässä opintotukea.

Musta on hassua olettaa, että jos lapsen ei tarvitse kantaa kaikkea vastuuta itsestään 17-vuotiaana (mikä on siis _alaikäinen_ lapsi), niin hän ei opi kuinka yhteiskunnassa toimitaan...

(Ja niitä veroja maksamme miehen kanssa vuositasolla parin-kolmen keskivertoisesti ansaitsevan kansalaisen bruttopalkan verran.)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kaksi