Rivi- ja kerrostalossa asuvat omistusasujat? Onko talon ulkonäöllä väliä?
Olisi hauska kuulla muiden mielipiteitä. Ainakin meillä menee miehen kanssa ristiin`?
Eli sinä (omistus) kerros- tai rivitalossa asuva. Onko sulla talon ulkonäöllä (eli sillä mihin ei voi itse juuri vaikuttaa) mitään väliä?
Onko tärkeintä se oma koti vai onko koko talon ulkönäööä väliä?
Jos tarjolla on täydellinen asunto, mutta auttamattoman ankean näköisessä talossa ja toisaalta vähän heikompitasoinen asunto ok:n tuntuisessa talossa, kumman valitset?
Tässä pari inspiraatiokuvaa aiheesta (pahoittelen,jos sattuu olemaan av-koti)
http://asunnot.oikotie.fi/talo/22776/alakartanontie-15-espoo
http://asunnot.oikotie.fi/talo/23018/kivenlahdenkatu-5-espoo
Kommentit (8)
mutta on tärkeysjärjestyksessä aika aika häntäpäässä.
Pidän kovasti 50- ja 60-luvun arkkitehtuurista. Nyt asumme 2000-luvulla rakennetussa kerrostalossa. Edellinen kotimme oli kerrostalo, joka oli rakennettu 1962 ja minun mielestäni upea (myös asunto hienosti suunniteltu aikakauden ihanteiden mukaan). Miehen mielestä se ei ollut kummoinen. Nykyinen kotitalomme on aika tavallinen, mutta pieni, pihapiiri nätti (hoidamme sitä itse).
Ruminta on mielestäni 70- ja 80-lukujen arkkitehtuuri.
Onnettominta olisi asua kauniissa talossa, jota vastapäätä olisi ruma talo, jota sitten joutuisi katsomaan aina kun vilkaisee ikkunasta ulos.
Itse asuin ennen juuri samantyyppisessä kerrostalossa kuin nuo AP:n linkit (itse asiassa samalla alueellakin, Espoonlahdessa). Talo ei ollut mikään kukkanen kieltämättä. Silti sitä tuli ajateltua harvoin, koska näkymät talosta olivat upeat (luonto, meri ja julkisivurempattu naapuritalo :D), ja säästä/valosta riippuen itse talokin näytti joskus ihan kivalta. Noissa AP:n linkeissä talot eivät tosiaan pääse esiintymään edukseen...
Ikkunaremontti tehdään n. 30 - 40 vuoden välein ja putkiremontti 40 - 50 vuoden välein. Noissa vissiin molemmissa tulossa, jos ei oo vielä tehty.
että nuo linkkien kuvat on otettu vuodenaikaan, jolloin ei ole lehtiä puissa tai muutenkaan vihreää. Jo se vaikuttaa HUOMATTAVASTI talon ulkonäköön.
Mutta se missä asutaan on yleensä jonkinlainen kompromissi hinnan, sijainnin ja asunnon itsensä suhteen.
Olen kovasti esteetikko, joten jos on ihanan oloinen asunto (siis ulkonäöllisesti) voin tinkiä esim. asunnon koosta jonkun verran ja kunnostakin (ts. remontoida itse). Tykkään eniten 60-l tai mieluiten sitä ennen rakennetuista taloista.
Jos tarjolla on saman hintaluokan asunnot suunnilleen samassa paikassa, mutta toinen on esim. 80-l rakennetussa minusta rumassa talossa ja toinen vaikkapa 50-l talossa ja näistä 50-l kaipaa kohennusta ja on vähän pienempi niin varmaan kallistuisin sen 50-l puoleen. TOSIN tämä vaatii sitä että siinä 50-l talon asunto täyttää minimivaatimukset (esim. tila pesukoneelle).
Hylkäisin talot jo ulkoisen rumuuden vuoksi ja ruman ympäristön vuoksi.
Meillä puurivari. Iso kaunis etupiha ja kaunis takapiha.
Ympäristö on kaunista.
En huolisi noista kumppaakaan.
Minustakin on pahempi, jos ikkunasta näkyy rumaa katseltavaa, kuin että oman kodin ulkoseinät ovat ei-nyt-niin-puhuttelevan-kauniit.
ja miten niin siihen ei voi vaikuttaa - tietenkin sitä voi ostaa asunnon hyvän näköisetä taloyhtiöstä ja siellä ollessaan pitää huolta siitä, että hallitus huolehtii asianmukaisesti kunnossapidosta.