Vanhemmat, soitatteko usein lapsenne opettajalle?
Jos, niin millaisissa asioissa? Kuinka usein?
Tästä uutisesta tuli mieleen: http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/uusi-ilmio-arsyttaa---opettajat-hajal…
Minulla ei ole lapsia, mutta kun mietin omaa lapsuuttani, en usko vanhempieni soittaneen opettajilleni ikinä. Ihan alimmilla luokilla oli reppuvihko jossa informaatio kulki, sen jälkeen yhteydenpito oli vanhempainiltojen varassa. Arvosanojenikaan suhteen vanhemmilla ei ollut opettajalle huomautettavaa. Korkeintaan minulle itselleni. :)
Kommentit (27)
Minä tiedän kuitenkin pari sellaista perhettä jotka sanovat opettajalle minkä tasoinen oppilas heidän pienokaisensa on.Jatkuva riita opettajan kanssa.
Minä olen kerran puuttunut poikani todistuksen yhteen numeroon.
Kerran kesällä tapasin poikani opettaja kaupassa ja opettaja kysyi, että oliko poikanne tyytyväinen todistukseensa? Minä sanoin, että kyllä oli, mutta enkun numero häntä ihmetytti. Opettaja sanoi, että 9 oppilashan se teidän poika on englannissa. Minä siihen, että, mutta kun se oli 8. Opettaja siihen, että hänellä on varmaankin tullut siinä rivivirhe. Käske pojan tuoda todistus hänelle korjattavaksi niin korjataan numero oikeaksi. Asia korjaantui.
Olin kerran kylässä tuttavaperheellä sunnuntaina jossa isä on luokanopettaja. Olin aivan häkeltynyt kun hänen puhelimensa soi kolme kertaa sen parin tunnin vierailumme aikana, soittajina oppilaiden vanhemmat: Yksi tiukkasi seuraavalla viikolla olevan koulukuvauksen eksaktia kellonaikaa, toinen jankkasi retkelle tulevasta varustuksesta (ohjeena oli, että pukeutuminen säätilan mukaan) ja kolmas varmaan jostain arkaluontoisemmasta asiasta, koska mies meni puhumaan toiseen huoneeseen ja oli vähän silleen "tsiisus" oloinen ja pyöritteli silmiä kun tuli takaisin.
En voisi kuvitella sellaista tilannetta että soittaisin jostain asiasta opettajalle kotiin sunnuntaina, mutta näköjään vaikka luokkakuvauksen kellonaika on sellainen syy.
Miksi opettajat suostuvat tällaiseen. Miksi he pitävät työpuhelinta päällä sunnuntaina ja vielä vastaavat siihen?
Oman lapseni opettajalla on erillinen työpuhelin, ja hän on ilmoittanut pitävänsä sitä päällä arkisin klo 7-16. Muina aikoina voi jättää viestin. Minusta se on oikein. En mä voi kenellekään muullekaan lasteni hyvinvoinnista vastaavalle ammattilaiselle soitella koska sattuu, vaikka haluaisinkin.
Olin kerran kylässä tuttavaperheellä sunnuntaina jossa isä on luokanopettaja. Olin aivan häkeltynyt kun hänen puhelimensa soi kolme kertaa sen parin tunnin vierailumme aikana, soittajina oppilaiden vanhemmat: Yksi tiukkasi seuraavalla viikolla olevan koulukuvauksen eksaktia kellonaikaa, toinen jankkasi retkelle tulevasta varustuksesta (ohjeena oli, että pukeutuminen säätilan mukaan) ja kolmas varmaan jostain arkaluontoisemmasta asiasta, koska mies meni puhumaan toiseen huoneeseen ja oli vähän silleen "tsiisus" oloinen ja pyöritteli silmiä kun tuli takaisin. En voisi kuvitella sellaista tilannetta että soittaisin jostain asiasta opettajalle kotiin sunnuntaina, mutta näköjään vaikka luokkakuvauksen kellonaika on sellainen syy.
Asia on silloin voinut liittyä ongelmallisen tilanteeseen lapsen sairauden takia (valinnaisten liikuntatuntien korvaaminen, kun toinen on keppien kanssa viikkokausia) tai jokin henkilökohtainen huoli lapsesta.
Olen mm. kotitilanteesta joutunut ilmoittamaan ja pyytämään opettajalta pientä tarkkailua miten lapsi jakselee, kun isä on ollut äkillisesti vakavasti sairaana sairaalassa. Olen pyytänyt ottamaan yhteyttä, että voin heti puuttua.
MInusta tuo lehtijuttu oli ärsyttävä. Se oli kirjoitettu kärkkäästi, ärsyttävästi, kolumnimaisesti ja se syyllistää myös asialliset vanhemmat, jotka todella kantavat vastuuta lapsen kokonaisvoinnista.
Ääri-ilmiöt on asia erikseen, mutta edelleen olisin huolestuneempi niistä perheistä, joiden vanhempia ei koskaan näy eikä kuulu, eikä lapsen koulu suju.
on jotain asiaa, niin täytyy soittaa koulun kansliaan ja jättää viesti. Asutaan pienellä paikkakunnalla, jossa kaikki tuntevat toisensa.
Tahan tyopuhelimeen vanhempien tulisi voida soittaa ja jattaa viesti tai lahettaa tekstari. Olisi hyva, jos opettaja pyrkisi vastaamaan. Nainhan ei aina tapahdu, esim. Steiner-opeilta on hyvin vaikea saada mitaan infoa koulusta tai oppilaan tilanteesta.
En nakisi vanhempien ja open/koulun valista kommunikaatiota ongelmana. Ongelma on se, jos ope ei osaa laittaa sille rajoja (esim. rajata virka-aikaan, kayttaa eri puhelinta, s-postia tms.) vaan viettaa iltakaudet puhelimessa oppilaiden vanhempien kanssa.
Ongelma on myos, jos vanhemmat syyllistetaan siita, etta haluavat kommunikoida koulun ja opettajan kanssa.
erityisluokalla ja ainahan siellä sattuu ja tapahtuu... ihan hyvässä hengessä olen aina open kanssa jutellut.
Esikoisen opelle soitan sairauspoissaolot opettajanhuoneeseen (yleensä jätän viestin että xx on sairaana), koska hän ei ole antanut kännykkänumeroansa ja lukee sähköpostia aika harvoin. Muita tilanteita ei tule mieleen. Ope on soittanut minulle muutaman kerran, lähinnä lapsen sairastuttua kesken koulupäivän että saako lähettää kotiin ja sitten siitä että lapsi tulee saamaan hymypatsaan :)
Kuopuksen opelle laitan sairauspoissaolot yms. joko tekstarina tai sähköpostilla. Yhden kerran olen soittanut, kun koulun terveystarkastus siirtyi yllättäen 30 min aikaisemmaksi ja piti saada sana nopeasti opelle ja lapselle.
Ei mulla ole koskaan ollut mihinkään koulutyöhön liittyen kysyttävää. Retkiohjeistukset ovat olleet erittäin selkeitä ja koulutyö on muuten sujunut hyvin.