Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhemmat, soitatteko usein lapsenne opettajalle?

Vierailija
09.08.2011 |

Jos, niin millaisissa asioissa? Kuinka usein?

Tästä uutisesta tuli mieleen: http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/uusi-ilmio-arsyttaa---opettajat-hajal…

Minulla ei ole lapsia, mutta kun mietin omaa lapsuuttani, en usko vanhempieni soittaneen opettajilleni ikinä. Ihan alimmilla luokilla oli reppuvihko jossa informaatio kulki, sen jälkeen yhteydenpito oli vanhempainiltojen varassa. Arvosanojenikaan suhteen vanhemmilla ei ollut opettajalle huomautettavaa. Korkeintaan minulle itselleni. :)

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
09.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavalliset asiat hoituvat sujuvasti sähköisen reissuvihkon kautta, ja sairaspoissaoloista olen laittanut aamulla tekstiviestin. Soittaisin, jos tulisi joku tosi kiireellinen asia.

Vierailija
2/27 |
09.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavalliset asiat hoituvat sujuvasti sähköisen reissuvihkon kautta, ja sairaspoissaoloista olen laittanut aamulla tekstiviestin. Soittaisin, jos tulisi joku tosi kiireellinen asia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
09.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisissa asioissa olette olleet yhteydessä lastenne opettajiin (välineestä riippumatta)? Onko ollut huomauttamista hänen toiminnastaan?

Vierailija
4/27 |
09.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsemme menee nyt kakkoselle. Viime vuonna en kertaakaan soittanut opelle. Muutaman kerran laitoin tekstarin että lapsi on kipeänä eikä tule kouluun (näin neuvottiin tekemään). Sähköpostia laitoin kolme kertaa. Kerran siitä että lapsi on menossa hammaslääkärille ja kaksi kertaa lapsella koulussa olleista "ongelmista", jotka open oli helppo ratkaista. Siis esim. lapselle oli annettu naulakko johon hän ei ylettynyt, joten seuraavana päivänä tyttö vaihtoi naulakon paikkaa jonkun pidemmän kanssa. Itse ei uskaltanut tuota sanoa opelle, vaikka siihen kannustettiin.

Vierailija
5/27 |
09.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi lasta koulussa, yksi jo päättänyt peruskoulun. Opettajat soittaneet mulle muutaman kerran.

Vierailija
6/27 |
09.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

viesti wilman tai sähköpostin kautta. Pari kertaa soitin ekaluokan aikana, kun oli jotain tärkeää asiaa, samoin ope soitti pari kertaa kotiin. Itsekin olen opettaja lukiossa ja toivon, että vanhemmat ottaisivat ensisijaisesti yhteyttä wilman tai sähköpostin kautta. Mutta on muutama puhelukin tullut ja aina on aikaa keskustella.

Vierailija
7/27 |
09.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sähköpostilla. Sairauslomista, hammaslääkäri, tutkimuksia sairaalassa yms käynneistä. Ihan ok, ehkä ope voisi joskus kuitataettä on saanut viestin. Edellinen ope välillä kuittasi, jos oli jotain tärkeämpää asiaa. Koskaan en ole opelle soittanut. Open kanssa joskus puhun, kun lapsi on soittanut koulusta, jos lapsi on joutunut tulemaan kesken päivän kotiin.

Vierailija
8/27 |
09.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajat tosin ovat soittaneet minulle. Poika pinnasi paljon koulusta ja soittivat, muutaman kerran on ollut vanhempainyhdistyksen asioita ja kerran kroonisesti sairaan lapsen opettaja soitti aamulla ja sanoi että lapsi ei ole tullut kouluun (olimme sopineet soitosta). Hän ei ollut saanut viestiäni että lapsi on kuumeessa.

Vierailija
9/27 |
09.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen soittanut opettajalle omasta aloitteestani noin kerran tai kaksi vuodessa. Paitsi viime vuonna kun eräs opettaja pyysi, että soittaisin joka viikko hänen aineensa tunnin jälkeen. Lisäksi ala-asteella laitoin tekstiviestillä tiedon poissaoloista - siellä ei ollut käytössä vilmaa ja opettajat halusivat tiedon poissaoloista heti, eikä vastasitten kun lapsi tulee takaisin, jotta välttyivät huolelta esim siitä, onko koulutiellä sattunut jotain.

Vierailija
10/27 |
09.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi menee kolmannelle.

Vierailija
11/27 |
09.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halusin perusteluja opettajan toimintaan. Mies puolestaan on yhden kerran soittanut yhden lapsemme opettajalle, samasta syystä. Aika vähän loppujen lopuksi, kun meidän eka lapsi kuitenkin aloitti koulun jo v. 95 ja sen jälkeen on ollut koko ajan koululaisia.

Vierailija
12/27 |
09.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla ole niille mitään asiaa. Hoitakoon työnsä rauhassa.

Vierailija
13/27 |
09.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

viesti wilman tai sähköpostin kautta. Pari kertaa soitin ekaluokan aikana, kun oli jotain tärkeää asiaa, samoin ope soitti pari kertaa kotiin. Itsekin olen opettaja lukiossa ja toivon, että vanhemmat ottaisivat ensisijaisesti yhteyttä wilman tai sähköpostin kautta. Mutta on muutama puhelukin tullut ja aina on aikaa keskustella.

Olen ollut yhteydessä opettajaan lapsemme uniongelmien takia, kertonut hänelle tilanteesta ja tiedottanut esim. erityisen huonoista aamuista kouluun lähtiessä. Olen ilmoittanut lääkärinkäynneistä ja sairaanaolosta yms. Opettaja oli viime syksynä yhteydessä, kun lapsen koulussa oli vaaratilanne.

Minuun vanhemmat ovat ottaneet yhteyttä, jos oppilaalla on jotakin vakavia ongelmia: masennusta, runsaasti poissaoloja tms. Itse en ole huomauttanut lapseni opettajalle hänen työnsä hoitamisesta, vaan luotan hänen ammattitaitoonsa 100%. Myöskään minun toimiini ei ole puututtu. Olen sitä mieltä, että opettajan toimintatapoihin tms tulee puuttua vain jos opettaja tekee selkeän virheen.

Vierailija
14/27 |
09.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta asiaa minulla ei ole tähän mennessä ollutkaan.

Pari kertaa vuodessa on vanhempain vartti ja kerran vuodessa vanhempainilta.

Opettaja pitää meihin yhteyttä Wilman kautta, ja hän on myös soittanut meille. (Lapsi sairastui kesken päivän)

Minulla ei ole tähän mennessä ollut mitään huomauttamista opettajan toiminnasta, ja mikäli minulla olisi ottaisin yhteyttä rehtoriin.....

Vierailija
15/27 |
09.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisissa asioissa olette olleet yhteydessä lastenne opettajiin (välineestä riippumatta)? Onko ollut huomauttamista hänen toiminnastaan?

Ei ole ollut huomauttamista. Joskus olen kysynyt esim. koulujenvälisen kisan aikatauluja, kun niitä ei alkanut kuulua ja lapsi hermoili asiasta. Kerran koulussa jaetussa musiikkiopiston esitteessä oli ristiriitaista tietoa, johon kaipasin täsmennystä. Jonkun kerran olen kommentoinut opettajan viestiä (esim. kun pyysi lapsia tuomaan tyhjän hillopurkin tms. ja toivoi, etteivät vanhemmat rasitu(!) kierrätysaskarteluista - vastasin, että minusta ne ovat pelkästään hyvä juttu. Joku saa tästä toki aiheen syyttää ruskeakielisyydestä...).

Vierailija
16/27 |
09.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tärkeä asia (2v aikana kerran).

Muuten käytän aina Wilmaa.

Sähköposti, Wilma ja teksiviesti on hyvät koska eivät häiritse.

Vierailija
17/27 |
09.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisellä kerralla halusin tietää, miten lapsen oletettiin kulkevan 17 km matka keskustaan. Kotiin tulleessa tiedotteessa oli ainoastaan tieto siitä, että "kokoontuminen kirjaston edessä" eikä mitään mainintaa kyydeistä tms. Ja koska ko. lappu kotiin (ja viesti Wilmaan) tuli vasta perjantaina, oli pakko soittaa. Sen soiton jälkeen tuli myöns Wilmaan unohtuneet kuljetustiedot.

Toisen kerran soitin, kun lastani oli kiusattu eikä kouluavustaja suostunut keskustelemaan asiasta. Hänen mielestään huorittelu ei ollut niin tärkeä asia, että siihen tulisi puuttua. Minusta taas tokaluokkalaisen ei tarvitse sellaista kuulla, ei etenkään kouluavustajan lapsen suusta. (Niin ja olin itse paikalla ja kuulemassa tuon, ei perustunut lapsen kertomaan).

Molemmilla kerroilla opettaja (mies) suhtautui asiaan leppoisasti ja hoiti asian niin kuin piti. Kouluavustajan työsuhde päättyi siihen, sillä hänellä oli jo 2 varoitusta.

Vierailija
18/27 |
09.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen ollut yhteydessä opettajaan

-poissaolojen takia

-erityisopetuksen tarpeen (lukihäiriö) takia

-koejärjesteyjyen takia (lukihäiriö)

-koska sijainen oli haukkunut meidän lasta "hulluksi ja päästään vialla olevaksi" muille oppilaille

-koska mulle selvisi luokalla ollut vaikea kiusauskuvio, jossa siis kaikki kiusasivat kaikkia ja aika välivaltaisesti vielä, eikä meidän lapsi ollut enää uskaltaa mennä kouluun.

-koska joku tuntematon koululainen (iso yhtenäiskoulu, meidän lapsi tiesi vain tyypin etunimen, ei edes sukunimeä) vaati omien vanhempiensa nimissä toistuvasti meidän lapselta koulussa rahaa

-aina kun joku opettaja on pyytänyt soittaamaan jonkun ongelman tiimoilta.

Vierailija
19/27 |
09.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi puhelu opetuksesta rehtorille, toinen kouluun unohtuneesta tavarasta (sattumalta lapsen luokanvalvoja vastasi puhelimeen) ja kolmas kerta oikeastaan kouluun liittymättömästä koululaisten keskinäisestä selkkauksesta.

Usempia koululaisia tässä perheessä, eli nuo vuodet yhteenlaskettuna jokaiselta erikseen.

Vierailija
20/27 |
09.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tiedän kuitenkin pari sellaista perhettä jotka sanovat opettajalle minkä tasoinen oppilas heidän pienokaisensa on.Jatkuva riita opettajan kanssa.

Minä olen kerran puuttunut poikani todistuksen yhteen numeroon.

Kerran kesällä tapasin poikani opettaja kaupassa ja opettaja kysyi, että oliko poikanne tyytyväinen todistukseensa? Minä sanoin, että kyllä oli, mutta enkun numero häntä ihmetytti. Opettaja sanoi, että 9 oppilashan se teidän poika on englannissa. Minä siihen, että, mutta kun se oli 8. Opettaja siihen, että hänellä on varmaankin tullut siinä rivivirhe. Käske pojan tuoda todistus hänelle korjattavaksi niin korjataan numero oikeaksi. Asia korjaantui.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan viisi