Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako vauvaa nukuttaa vatsallaan, kun se osaa itse kääntyä siihen asentoon?

Vierailija
08.08.2011 |

Mun vauva oppi viisikuisena kääntymään mahalleen ja on siitä lähtien halunnut aina nukkua niin. Olen yrittänyt kääntää selälleen, mutta kääntyy heti takaisin, unissaankin kääntyy. Onko mahallaanolo edelleen puolivuotiaalle vaarallinen nukkumisasento, vai ainoastaan ihan pikkuvauvoilla? Vaunun valjaat on ainoa keino, miten saan pidettyä vauvan selällään nukkuvana ja yöksi ei tietenkään mitään valjaita voi viritellä.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ethän sä voi millään partioida koko yötä missä asennossa nukkuu.

Vierailija
2/10 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko se vielä tuon ikäiselle vaarallisempaa kuin selinmakuu. Koska vaikken voikaan koko yötä tarkkailla, voisin silti pari kolme käännöstä yössä tehdä, jos se jotakin edes auttaisi. Mutta en tietysti kääntele, jos se on riskien kannalta aivan se ja sama.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 8 kk vauva, joka nukkuu myös aina mahallaan. Nukkunut siitä lähtien, kun oppi itse vaihtamaan asentoa. Yritin myös käännellä vauvaa, jotta nukkuisi selällään. Olen miettinyt tuota suositusta,että mahallaan ei nukutettaisi, mutta minkäs tälle voi.

Vierailija
4/10 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähtivät vatsasta paremmin.

Hirveän huonolla omallatunnolla ja vauva vieressä omassa sängyssään. Olin koko ajan kuulolla mutta nukahtelin kuitenkin paremmin kuin olisin jatkuvaa ähkimistä ja kitinää kuunnellut. Saati sitten noussut vauvan kanssa pystyyn. Vatsallaan nukkui vain paremmin ja ihan kuollakseni pelkäsin mutta kun unentarpeeni oli niin kova..annoin nukkua vatsallaan.

Tämä kummankin lapseni kohdalla.

Lapset ovat nyt 9 ja 11v.

Vierailija
5/10 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mun mielestä voi nukuttaa vauvaa vatsallaan, jos hän itse osaa kääntyä. Se koskee vain vauvoja, jotka eivät pysty itse vaihtamaan asentoa.

Vierailija
6/10 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä joku aika sitten vauvat nukutettiin vastasyntyneestä lähtien vatsallaan. Ja hyvinhän me selvittiin hengissä. Vauvat osaavat kääntää päätään unissaan, jos eivät meinaa saada happea. Ja tosiaan, ainakin meidän tyttö nukkuu paremmin vatsallaan.

Vierailija
7/10 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Koska kätkytkuoleman syytä ei tunneta, sen ehkäiseminen on hyvin vaikeaa. Tilastollisten seikkojen perusteella kuitenkin suositellaan muun muassa vauvan nukuttamista selällään.

Kätkytkuolemaa ei voida ennustaa, mutta tilastollisesti se on hieman harvinaisempaa tytöillä, kylkinukutuksessa ja selällään nukkuneilla imeväisillä. Kätkytkuolemia tapahtuu Suomessa alle 20 vuodessa. Suomessa vauvojen nukutusohjeet muutettiin 1980-luvun lopulla. Uusissa ohjeissa vauvat kehotettiin nukuttamaan selällään toisin kuin vanhoissa ohjeissa, joissa suosittiin vatsallaan nukuttamista. Kätkytkuolemat vähenivät neljännekseen."

Vierailija
8/10 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kääntelin vauvaa aina takisin selälleen. Aina yöllä heräsin kahinaan kun vauva kääntyi mahalleen ja aina käänsin sen takaisin. Oli kyllä todella rankkaa ja olin aivan lopen uupunut. Ajattelin silloin, että paremi se pari kuukautta olla ylivarovainen, kuin surra loppuelämäänsä kuollutta lasta.

Vierailija
9/10 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kääntelin vauvaa aina takisin selälleen. Aina yöllä heräsin kahinaan kun vauva kääntyi mahalleen ja aina käänsin sen takaisin. Oli kyllä todella rankkaa ja olin aivan lopen uupunut. Ajattelin silloin, että paremi se pari kuukautta olla ylivarovainen, kuin surra loppuelämäänsä kuollutta lasta.

Jos se lapsi osaa liikkua, niin ei sitä tarvitse silloin käännellä. Kyllä ihmiset osaa elämäänsä vaikeuttaa näköjään ihan ihmeellisemmillä asioilla. Ja minä kun olen luullut olevani jotenkin neurootikko...

Vierailija
10/10 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nukkui vain vatsallaan n. 1kk ikäisestä alkaen