Paljonko maksatte lapsenvahdille?
Mikä olisi sopiva tuntitaksa, kun 18-vuotias lukiolainen hoitaa 1-vuotiasta satunnaisesti muutaman tunnin kerrallaan.
Välillä tarvitsen hoitajaa etätöiden takia niin, että olen itse kotona, välillä taas jumpan ym. ajaksi. Ei ole mitään ajatusta, mitä tuollaisesta maksetaan.
Kommentit (52)
on liikaa kouluttautumattomalle joka ei veroja maksa mutta mikä on vaihtoehto? Kököttää menojen sijasta kotona aina hoitamassa lapsia ja leikkiä marttyyriä kun ei pääse mihinkään... Mielummin maksamme ja kuljemme myös me vanhemmat välillä kahdestaan. Niin ja saamme hoitajan aina kun tarvitsemme ja myös lyhyellä varoitusajalla.
harva matalapalkkainen aikuinen koulutettu saa kuin korkeintaan 10e tunti,(tarjoilijat, lähihoitajat, kaupankassat...yms joten on kohtuutonta edes harkita maksaa kouluttamattomalle samaa palkkaa tai jopa parempaa palkkaa, miksi kouluja käydään, jos saa samaa palkkaa kouluttamattomana?
Siksi. Koska sille kouluttamattomalle sopii tulla töihin silloin, kun minä hänen työpanostaan tarvitsen. Vain osa palkasta tulee työtehtävän ja osaamisen mukaan, osa tulee luotettavuudesta ja siitä, että viitsii tulla.
Aikoinaan yritin löytää näitä koulutettuja ammattilaisia, mutta heille työkkärikorvaus oli tärkeämpi asia kuin halu tehdä ammattiaan vastaavaa työtä.
harva matalapalkkainen aikuinen koulutettu saa kuin korkeintaan 10e tunti,(tarjoilijat, lähihoitajat, kaupankassat...yms joten on kohtuutonta edes harkita maksaa kouluttamattomalle samaa palkkaa tai jopa parempaa palkkaa, miksi kouluja käydään, jos saa samaa palkkaa kouluttamattomana?
kouluttamattomia? Koska koulutetut eivät suostu tekemään töitä "tarvittaessa paikalle kutsuttuina".
että tekevät duunia käytönnössä ilmaiseksi niin voi voi!
en maksaisi todellakaan kuin 5 €/h+matkakulut eli esim. bensa- tai bussiraha, jos kauempaa tulee. Tosiaan ihmiset, jotka tekevät työtä oikeasti elääkseen (ei hankkiakseen taskurahaa), saavat siinä 8-11 €/h ja siitä maksavat tel:t, ennakonpidätyksen, liiton maksut jne. Sitäpaitsi on kyse yhden pienen lapsen hoidosta, joten vitonen+kulut+ruoka on riittävä. Ihmeellistä on maailman meno nykyisin..
Jos summa on 5e/h, voi aika pian olla, että saat etsiä uuden hoitajan. Kannattaa miettiä, minkä arvoista itsellesi on se aika, jonka joku toinen huolehtii lapsestasi. Jos se on sen 2-3 e/h, kannattaneet itse hoitaa lapsensa.
Ei ihme, että lapsiperheissä voidaan huonosti, kun tukiverkottomat perheet joutuvat maksamaan lapsenlikoille puhtaana kympin tunti. Jos ne typyt menisi oikeisiin töihin (esim siivoomaan tai kaupankassalle) saisivat max 2/3 tuosta. Helppoa liksaa. Ei ihme, ettei nuorille nykyaikana kelpaa mikään. :(
Ei ihme, että lapsiperheissä voidaan huonosti, kun tukiverkottomat perheet joutuvat maksamaan lapsenlikoille puhtaana kympin tunti. Jos ne typyt menisi oikeisiin töihin (esim siivoomaan tai kaupankassalle) saisivat max 2/3 tuosta. Helppoa liksaa. Ei ihme, ettei nuorille nykyaikana kelpaa mikään. :(
Pojillehan maksetaan automaattisesti 12e/h siitä samasta työstä, mistä tytöt saavat 5 e/h.
Se luotettava lapsenlikka ei harmi kyllä asu naapurissa, vaan tulee autolla. Jos lastenhoitoa on tunti (5 euroa) ja ajettavaa yhteensä 25 km, yhteissumma on (jollain viime vuosien kilometrikorvauksella) 5 + 25*0,43 = 15,75 euroa. Mut kymppiä ei saa maksaa, se on liikaa.
Miksei muuten sivutuloja hankkiva opiskelija tee työtä "elääkseen"? Miksi taskurahaksi menevän palkan pitää olla pienempi kuin "oikealle ihmiselle" maksettavan? Pimeän ja verollisen työn ero on oikea, sitä en kiistä. Mutta siitä, että joku tulee kerran kuussa kun mä soitan hätäpuhelun kahta tuntia ennen, on minusta aivan oikein maksaa ekstraa. Jos joku muu ei halua maksaa niin ei se mua kaivele, onnea vain etsinnöille. Ja jos nyt joku ammattilainen tätä oikeasti kadehtii, niin pistä kuule puhelinnumeroa tulemaan.
en maksaisi todellakaan kuin 5 €/h+matkakulut eli esim. bensa- tai bussiraha, jos kauempaa tulee. Tosiaan ihmiset, jotka tekevät työtä oikeasti elääkseen (ei hankkiakseen taskurahaa), saavat siinä 8-11 €/h ja siitä maksavat tel:t, ennakonpidätyksen, liiton maksut jne. Sitäpaitsi on kyse yhden pienen lapsen hoidosta, joten vitonen+kulut+ruoka on riittävä. Ihmeellistä on maailman meno nykyisin..
joten kenenkään ei kannata ryhtyä sitä tekemään. Kun on lapsia saanut, hoitaa ne itse eikä kysele apua muualta. Kyse kun ei ole niistä nuorista lainkaan vaan laiskoista äideistä, jotka muutamalla eurolla kuvittelevat saavansa ostaa vapaa-aikaa itselleen.
Itse otan illasta lähes poikkeuksetta 30e, huolimatta siitä kauanko olen paikalla ja mitä iltaan kuuluu (siis iltapalat ja muut iltatoimet).
Yleensä lasten vahtiminen minun kohdallani siis on ollut sitä, että vanhemmat lähtevät noin klo 20.00 illanviettoon perjantai/lauantai-iltana ja tulevat puolen yön maissa tai vähän sen jälkeen takaisin. Sama homma, jos vanhemmat lähtevät esim. muutamaksi tunniksi ostoksille ja syömään, jolloin teen ruoat ja siivoan jälkeni lasten muun hoidon lisäksi.
Olen yli 20-vuotias ja alankoulutusta minulla ei ole kuin elämänkoulu eli kokemus, joka mielestäni on parempi kuin joku jolla on tutkintotodistus kädessä eikä ole sen koomin lapsia nähnyt. Piste.
kyllä keikkatyöläinen kaupankassa joutuu muutaman tunnin varoitusajallakin töihin ja viikossa tunteja voi pahimmillaan tulla vain 4
jos et mene pamahtaa karenssi, minulle on käynyt näin...
kohtuutonta maksaa 10e/h
entäs jos joskus tarvitset useamman tunnin hoitopua? maksatko silloinkin 10e/h taitaa tulla hoitajalle aika suuri pettymys jos et maksakkaan yhtäkkiä esim 8h hoidosta joka on esim yöllä (lapset ja hoitaja nukkuu, talonpuolesta lapsille ja hoitajalle ruoat, hoitaja vaan lämmittää...katsovat videoita..yms)
80e on kohtuuton summa nukkumisesta!!
Maksamme vakihoitajalle (joka hoitaa lasta iltaisin ja joskus öisin, noin 12h/kk) 14 euroa/h. Lisäksi maksamme yöhoidosta taksin kotiin (40e/kerta). Lisäksi maksamme työnantajamaksut ja tapaturmavakuutuksen, eli hoitaja on meihin työsuhteessa.
Hoitaja on ylioppilas ja opiskelee sosiaalialaa, kokemusta hoitotyöstä paljon.
Emme halua maksaa liian vähän, koska haluamma pitää saman hoitajan mahdollisimman pitkään
on koulutettu lastenhoitaja sekä lähihoitaja. On työskennellyt päiväkodissa 10 vuotta sekä hoitanut myös paljon erityislapsia. Hän tekee sivubisneksenä iltaisin ja viikonloppuisin lastenhoitokeikkoja ja saa VAIN 10 euroa/tunti. Minusta se on aivan liian vähän ja itse en todellakaan maksaisi opiskelijalle, kouluttamattomalle, kokemattomalle 10 euroa tunti. Aikoinaan itse sain 10 MARKKAA tunti ja kun euroihin päästiin, niin 5 euroa tunti. Moni ihminen tienaa normiduunista 8-10 euroa tunti, joten pimeänä maksettu lastenhoitopalkka pitäisi olla vähemmän, koska siitä ei mene veroja ym... vaan hoitaja saa kaiken itselleen.
eli koska kirjoittajan sisko suostuu alipalkkaukseensa, muidenkin pitaa vastaavasti saada vahemman palkkaa...? Vai mika ihmeen logiikka tassa muka on?
Pyöristän loppusumman ylöspäin. Lisäksi viedään myöhään illalla kotiin tai maksetaan taksi. Hoidettava on 2lk tyttö eli kovin raskas pesti ei ole kyseessä. Hoitaja 18 v ja olut tyytyväinen palkkaansa. Muuta ei tartte tehdä kuin korkeintaan lämmittää ruoka, en siis oleta että on laitettu edes astioita koneeseen.
On 15 v ja käy hoitamassa naapurin kolmevuotiasta. On tyytyväinen
tytöltä itseltään ja hän toivoi samaa kuin MLL lastenhoitajat saavat eli 8,20/tunti. Pyöristin sen sitten yhdeksään euroon ja sovittiin, että iltahoitamisesta saa vähän enemmän, jos sellaisia tulee.
Kiitos mielipiteistä!
ap
Eli hän toivoi samaa kuin MLL lastenhoitajat mutta maksavatko he verot sitä 8,20e/tunti palkasta?
entäs sun lapsenvahti, maksaako hän veroja sitä 8,20e/tunti palkasta?
Eli hän toivoi samaa kuin MLL lastenhoitajat mutta maksavatko he verot sitä 8,20e/tunti palkasta?
entäs sun lapsenvahti, maksaako hän veroja sitä 8,20e/tunti palkasta?
En ymmärrä, miksi ihmiset maksavat satunnaiselle lastenhoitajalle pimeästi, vaikka useimmissa tapauksissa asioiden hoitaminen laillisesti tulisi molemmille edullisemmaksi.
Tosiaan lukiolaistyttö ei yleensä joudu maksamaan ihan laillisesti maksetuista palkoista veroja, koska hänen vuositulonsa yleensä jäävät verotettavan rajan alle.
Työnantajan sivukuluista työnantajan maksettavaksi tulevat yleensä korkeintaan eläkemaksut (noin 20 % palkasta), eikä niitäkään tule, jos palkka jää tarpeeksi pieneksi tai hoitaja on alle 18-vuotias. Muita työnantajamaksuja tai ennakonpidätystä ei tule maksettavaksi, jos hoitajan kokonaispalkka on tarpeeksi pieni (mitä se yleensä satunnaisella hoitajalla on). Jos eläkemaksut pitää maksaa, vaikuttavat ne aikoinaan lastenhoitajaan eläkkeeseen.
Mutta jos asian hoitaa laillisesti, saa työnantaja vähentää kaikki sivukulut (käytännössä ne eläkemaksut) ja sen lisäksi vielä 15 % hoitajalle maksamastaan palkasta omista veroistaan kotitalousvähennyksenä. Tässä on edellytyksenä se, että lastenhoitoon ei saa muuta tukea. (Tosin kotitalousvähennyksessä on omavastuu eli ihan yhdestä keikasta ei vielä vähentämään pääse, jos ei ole muuta vähennettävää.)
Ja jos joku meinaa väittää, että kotitalousvähennyksen saisi muka vain silloin, kun hoitaja tulee firman kautta, niin suosittelen häntä lukemaan ensin verottajan sivuilta, miten asia oikeasti on.