Onko törkeää jättää kutsumatta luokalta yksi lapsi OV
Poika ei halua missään tapauksessa kutsua yhtä poikaa luokaltaa ja itseänikin vähän arveluttaa!
Nyt on kyse siis erityisluokasta 8-vuotiaita. Poika on käynyt poikamme kimppuun ja kaikkien muidenkin luokalla olevien kimppuun. Saa raivarit monesti päivässä jolloin tuolit lentelee. Pihalla yrittää heittää isoja kiviä muita päin ja osumia on tullut. Luojan kiitos ei ole vielä onnistunut ketään päähän!
Toisaalta tuo samperin kakara voisi synttäreillä olla ihan erilainen ja saada kivan kokemuksen ja olla kiltti!. Mutta toisaalta mulla ei ole mitään intressäjä juosta tälläisen tapauksen perässä ja vahtia milloin muksii ketäkin ja vetääkö törkeitä itkupotkuraivareita mikäli ei osaakkaan olla synttäreillä.
Mitä mä teen? Annanko pojan päättää ketä kutsuu vai puhunko että kyllä pitää kutsua, koska yhden jättäminen ulkopuolle on rehellisesti sanottuna tosi kurjaa.
Kommentit (45)
yhtä ei saa jättää kutsumatta, mutta on poikkeuksia, ja teillä on just sellainen tilanne. Poikasi ei varmaan halua synttäreitä, joissa hän ja vieraat saavat pelätä, kenen silmään yksi vieraista ruiskauttaa pillillä limsat.
Yksillä synttäreillä et häirikköä saa tapojaan muutamaan, ongelmat on syvemmällä. Etkä varmaan lapsesi juhlia halua pilata turhalla häirikön pelastusyrityksellä.
Ei se ainakaan helpota lapsen tilannetta, siis sen kuka jää ilman kutsua. Hankala tilanne.
Tunnetko tämän pojan vanhempia? Jos olisin sinun tilanteessasi niin yrittäisin keskustella pojan vanhempien kanssa. Kysyisin ihan rehellisesti mielipidettä siihen onko poika kykenevä käyttäytymään synttäreillä ja tulisiko esim. pojan äiti mukaan häntä vahtimaan. Jos keskusteluyhteyttä ei ole tai lapsen vanhemmat ovat aikaisemmin olleet todella nihkeitä yms. antaisin pojan päättää ja tämä häirikkö jäisi kutsumatta.
Anna lasten nauttia turvallisista juhlista. Ongelmatapaus jääköön kotiinsa märehtimään ongelmiaan.
Pyydä vamhempansa mukaan, tai joku lähipiiristäsi lasta vahtimaan, huomaamatta eli korostamatta sitä hälle ennalta, jos ei ongelmia tulekaan.
Kerro omalle lapsellesi , että annetaan kaverille mahdollisuus ja että hlö x vahtii häntä kyllä. Ja poistat paikalta vain jos ongelmia tulee.
Kaikki ansaitsevat yhden mahdollisuuden!
ei ole mitään lakia siihen, että koko luokka pitää kutsua.
kaverisynttärit on kaverisynttärit, ei koulukaverisynttärit.
se on sinun poikasi juhlahetki eikä tämän yhden häirikön terapiasessio!
kutsuisin, yhtä ei jätetä on mulla periaate. Ja luulenpa, että lapsi osaa käyttäytyä, kun on kutsun saanut ja jöötä pitää vieras vanhempi. Jos ei osaa, niin lähetä kotiin.
pyytää vanhempi mukaan. Kyllä kutsuisin.
kaikilla kun ei vaan ole samoja etuoikeuksia ja kaikki kun eivät nyt vain saa samoja asioita kuin muut.
Eiköhän se lapsi saa valita ketä kutsuu, olisiko aika outoa, jos omiin synttärijuhliin pitäisi kutsua koko työpaikan väki, ja harrastusväki ym.
Synttärijuhlat on ystäville ja sukulaisille, miksi muille? Typerää. Tollaset paska kakarat saavatkin jäädä lehdelle soittelemaan, mitä väliä?
vanhemmista tiedän vain, että äiti on täysin alkoholisoitunut. Pojalla on juorujen mukaan mitä täällä pyörii, niin tosi kova lapsuus ollut tähän mennessä. Yksi syy sii miksi tavallaan haluaisin kutsua, mutta takana pelko jos saa järkyt raivarit ja hakkaa muita.
Äidistä tulee ihan tän palstan psykomamma mieleen : (
Pitää pohtia tätä asiaa vielä!
ap
ja tänne ei nyt ihan ketä tahansa tule.
Pitää olla päässä vikaa, jos toivottaa tervetulleeksi jonkin hullun pennun kotiinsa, miksi tuollaisten ihmisten kanssa pitää väenvängällä seurustella?
toisaalta käy sääliksi tuota poikaa,jos on muuten vaikeata ja kotiolot mitä on..saattaahan se poika olla ihan nätistikkin.kutsuisin varmaan,ja lähettäisin kotiin jos käyttäytyy huonosti.
Näin saisit hänet katsomaan pojan perään, oppisit tuntemaan pojan perhettä (tai ainakin äitiä) ja toki tulisi apuakin. Tosin sun pitäisi sitten luvata mennä auttamaan hänelle synttäreiden järjestämisessä.
Meillä on näin toimittu, kun olen pyytänyt esim. koko luokan juhlimaan. Tullut ihan mukavia kontakteja ja hauskoja juhlia.
Mielestäni voi erittäin hyvin jättää kutsumatta, sairaat lapset eivät synttäreille ihmeparane. Jos päädytte kutsumaan, vaatikaa huoltaja mukaan valvojaksi.
(paljon pahempaakin voi nimittäin käydä kuin mehun lentäminen jonkun silmiin)
on ongelmia alkoholin kanssa.
No, takuulla lisää lapsen tunnetta siitä että on porukasta erillään kun muut kertovat olleensa lapsesi synttäreillä. Ehkä hän osaisi käyttäytyä juhlissa. Olisiko joku muu vanhempi avuksi? Onko lapsellasi suurempia sisaruksia? Mä olen joskus palkannut jonkun vähän vanhemman lapsen katsomaan pienempien perään, kun on ollut vähän enemmän leikkijöitä.
jättää tämä poika kutsumatta.