Aurallinen migreeni, pitääkö mennä lääkäriin?
Aurallinen migreeni toistuu toisinaan kerran kuussa, mutta nyt esim. ollut viikon välein kohtauksia. Pitääkö ton takia käydä lääkärissä? Mitä ne siellä voi tehdä, kuin sanoa että "voi voi"? Minipillerit on jo käytössä, ettei ainakaan e-pillereiden takia pitäis kohtauksia olla niin paljon. Niin ja taustalla myös syvälaskimoveritulppa.
Kommentit (4)
minulle useiden päivien mittaisia migreenejä. Kun lopetin pillereiden syönnin, tilanne normalisoitui. (Olin syönyt pillereitä vuosia oireitta mutta raskauden jälkeen ne eivät enää sopineetkaan).
Lääkärissä kannattaa käydä ihan vaan jo sen takia että saat reseptin lääkkeitä varten jos ja kun kohtaus on niin kamala ettei voi olla ilman.
hei mieleen, että onko kuitenkin hormonaalista tuo migreeni kun toistuu kerran kuussa. Oletko koittanut olla ilman minkäänlaista hormonaalista ehkäisyä?
Ja mulla on kyllä välillä "ilman mistään syystä" sellaisia kausia, että migreeniä on melkein koko ajan, siis hävyttömän usein. Triptaaneja kuluu välillä paljon.
Yhdessä vaiheessa söin jotain (en muista mitä) ennaltaehkäisevää lääkettä migreenien estämiseksi. Olisko ollu jotain verta ohentavia, apua en enää muista. Mutta sillä idealla, että migreenissä ne verisuonet supistuu ja ohuepi veri pääsee sitten kuitenkin kiertämään, eikä niitä kohtauksia sitten tule niin paljoa. Auttoi.
tsekkaa ruokavaliosi. Mä olen ainakin jättänyt alkoholin, pähkinät, juustot (vahvat) pois. Joskus vielä sorrun pähkinöihin ja migreeni tulee takuuvarmasti.
mulla ei ole kuin täsmälääkitys, eli kun tunnen migreenin alkavan (viimeks oli kohta kolme vuotta sitten) nappaan tabut, lepään hetken ja sit se on ohi. Eli lääkityksen ainakin saisit. Plus tarkkaile niitä tilanteita, jotka migreenin laukaisee ja pyri välttämään.