Itkuherkkä työkaveri!
Siis oikeasti! Työkaverini pillahtaa itkuun, jos hänellä on "liikaa" töitä. Jos kopiokone ei toimi juuri silloin kun pitäisi tehdä jotakin kiireellistä. Jos joku kollegoista on sairas ja hän joutuu muuttamaan ajateltua järjestystä. Hän tekee itselleen uskomattomia aikatauluja ja jos ne eivät pidä paikkaansa, hän itkee. Esim. Jos hänen pitää tehdä joku asia syyskuun loppuun mennessä ja hänen oma JA VAIN OMA aikataulunsa on 15.8, hän pillahtaa itkuun, jos on jäljessä.
Pomomme on muutaman kerran ollut paikalla näiden itkukohtausten aikana. Kerran hän oli sympaattinen. Koetti lohduttaa ja järjestellä töitä. Kerran lähetti työterveyshuoltoon. Toisenkin kerran. Nyttemmin ei jaksa enää edes vilkaista, jos toinen parkuu. Ihminen ei jää sairaslomalle, koska ei ole sairas. Tekee töitä, mutta, voi jumalauta, ITKEE!!! Pois ei voi potkia, kun on virassa.
Mitä ihmettä minä teen! Tämä on oikeasti ihan absurdia. Ja ei, hänen työtaakkansa EI ole mitenkään poikkeava suhteessa muihin. Kaksoseni olivat eskariuhmassa ehkä puoliksi noin itkuherkkiä... Yhteensä.
Kommentit (6)
masennusoireisto. Esimiehen tehtävä on ohjata henkilö työterveyshuoltoon.
kuullostaa. Esimiehen pitää ohjata työterveyshuoltoon ja tarvittaessa olla sinne itsekin yhteydessä ja kertoa mikä tilanne on työpaikalla. Työterveyshuollon tarkoitus on myös kartoittaa työviihtyvyyttä työpaikoilla ja auttaa ratkaisemaan tuommoisia ongelmia, ei ainoastaan kirjoittaa flunssaiselle sairauslomaa.
Voihan olla, että työntekijän työmäärä ei poikkea muiden työmäärästä, mutta kotona saattaa olla ongelmia, unettomuutta yms. jotka vaikuttavat yksinkertaisenkin työn suorittamiseen.
ONNEKSI sanottiin irti koeajalla. Ei ollut kuullutkaan, että olisi pitänyt tehdä sitä ja tätä, vaikka oli moneen kertaan yritetty opettaa. Lisäksi meillä oli hienot kirjalliset ohjeet, mutta aina huuteli muiden apua ja hukkasi ohjeet. Otimme tilalle uuden ja VIIKOSSA hän osasi hommat paremmin ja nopeammin kuin tämä huutelija, joka ei 4 kuukaudessa osannut vielä juuri mitään.
Pitää olla rohkeutta (lähinnä esimiehellä) irtisanoa tällainen ihminen, joka ei OSAA. On kauhea taakka koko muulle työyhteisölle.
jos olisi kollega, mainitsisin asiasta esim. kehityskeskustelussa ja sanoisin sen vaikeuttavan yhteistyötä.
Mulla on myös kerran ollut työkaveri, joka ei millään oppinut työtään. Ei kyllä itkeskellyt, mutta kysyi neuvoa koko ajan. Ko paikassa oli tosi hyvä perehdytys kaikille uusille, joten kaikki muut oppi hommat siinä vaiheessa. Tälle yhdelle näytin jatkuvasti ihan kädestä pitäen atk ohjelman käyttöä ja vaikka oli ollut hommissa jo vuoden, ei vain oppinut asioita millään. hänellä' oli ihan riittävä koulutus siihen tehtävään ja tehtävät ei ollu mitään kamalan ihmeellisiä. Tilanne oli hankala, koska mun työaikaa meni ihan hirveesti toisen auttamiseen ja omat hommat seisoi, kun autoin häntä, olin vieressä ja neuvoin joka ikisen napin painalluksen. Mutta en voinut kieltäytyäkään, kun toinen pyysi apua ja oli sen oloinen, ettei ole ikinä kuullutkaan, miten homma tehdään, vaikka sitä oli harjoiteltu jo vuosi...
Silloin mietin, onko se ihminen vaan yksinkertainen... Ihan mukava oli muuten.
Meillä sama tilanne. Työntekijä tuli taloon noin vuosi sitten ja aika pitkään pistettiin sen piikkiin, että harjoittelee vasta, mutta... Siis ei ollut tullessaankaan täysin kokematon, ennen hoitovapaita oli ollut pari vuotta töissä ja sitten taas hoitovapaiden jälkeen pari vuotta toisessa paikassa. Hänellä on korkeakoulutus, mutta mielestämme työtaakka (sekä työmäärä että vastuu) nykyisessä työpaikassa on varsin kohtuullinen moneen muuhun paikkaan nähden, mitä hänen koulutuksellaan voisi hakea.
Ei pysty joustamaan yhtään, ei muuttamaan suunnitelmia jos jotain yllättävää tapahtuu, työt koko ajan jälkijunassa. Ollaan pyritty järjestämään päiviä, jolloin ei olisi mitään palavereita tai asiakastapaamisia, että saisi rästitöitä pois alta, mutta ei tunnu auttavan. Kyselee tosi paljon apua minulta, jolla alempi koulutus. Itkeskelee. Meillä pomo valitettavasti sanoi kerran tosi pahasti, mutta oikeastaan itkukohtausten jälkeen pomosta on tullut empaattisempi.
Tosi hankala tilanne, kun ihan oikeasti alkaa töiden tekemättömyys vaikuttaa koko yksikön toimintaan ja ainakin minua alkaa ärsyttää tuo jatkuva kysely ja tuen hakeminen (tottakai autoin aluksi mielelläni uuteen työhön perehtymisessä), mutta toisaalta kun toinen vaikuttaa niin herkältä ja hauraalta, että oikein mitään ei uskalla sanoa.
Pitäisi kai rohkaista menemään työterveyteen...
jos olisi kollega, mainitsisin asiasta esim. kehityskeskustelussa ja sanoisin sen vaikeuttavan yhteistyötä.
Mulla on myös kerran ollut työkaveri, joka ei millään oppinut työtään. Ei kyllä itkeskellyt, mutta kysyi neuvoa koko ajan. Ko paikassa oli tosi hyvä perehdytys kaikille uusille, joten kaikki muut oppi hommat siinä vaiheessa. Tälle yhdelle näytin jatkuvasti ihan kädestä pitäen atk ohjelman käyttöä ja vaikka oli ollut hommissa jo vuoden, ei vain oppinut asioita millään. hänellä' oli ihan riittävä koulutus siihen tehtävään ja tehtävät ei ollu mitään kamalan ihmeellisiä. Tilanne oli hankala, koska mun työaikaa meni ihan hirveesti toisen auttamiseen ja omat hommat seisoi, kun autoin häntä, olin vieressä ja neuvoin joka ikisen napin painalluksen. Mutta en voinut kieltäytyäkään, kun toinen pyysi apua ja oli sen oloinen, ettei ole ikinä kuullutkaan, miten homma tehdään, vaikka sitä oli harjoiteltu jo vuosi...
Silloin mietin, onko se ihminen vaan yksinkertainen... Ihan mukava oli muuten.
joita ei kyllä hoida yhtään sen kummemmin. Organisointikyky puuttuu ja on niin paljon mukavampaa katsella itseään peilistä :)
Esimies on hampaaton mutta me kollegat saimme edes tuon tapahtumaan pitkän väännön jälkeen- lisäksi ei saa samaa palkkaa kuin me muut tällä hetkellä.
Todella rasittavaa, varsinkin jos omat työt ovat jotenkin yhteydessä em. luuserin hommiin