Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

OPET: oletko saanut jo lukkarisi?

Vierailija
08.08.2011 |

Millainen on, onko hyppyjä, tms.

Kerro myös aineesi ja opetusvelvollisuutesi. :)

T. aineenope, joka ei ole saanut lukkariaan, vaikka koulu alkaa jo maanantaina... :((( Vaikea varailla hammaslääkäriaikoja, yms.kun ei yhtään tiedä, monelta pääsee seuraavan 3 kkn aikana...(jaksosysteemi ja paljon yleensä klo 16 päiviä...)

Kommentit (67)

Vierailija
61/67 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavapiirissä on aika monta opettajaa, enkä tiedä yhtäkään joka menisi koululle töihin ennen kuin tasan sinä päivänä kun se koulu alkaa, esim. täällä meillä torstaina klo 9. Ja jokaikinen jää lomalle sinä päivänä kun koulu loppuu eikä koko kesänä koululle astu. Mut ehkä ne sitten kaiket kesäpäivät tekee opetusmateriaalia seuraavaksi vuodeksi siellä purjeveneellä ja kesämökillä.

Ymmärrän periaatteessa että olis ihan kiva saada se lukujärjestys etukäteen, mutta noista kunnallisiin palveluihin pääsystä ruikuttamista en ymmärrä yhtään, koska ihan samalla tavalla ja paljon vaikeamminkin joutuu valtaosa työssä käyvistä järkkäilemään noita lääkäri- ja neuvola-aikoja.

koska ihan joka ikinen ope menee vähintään yhteen veso-päivään ennen koulujen alkua, meillä niitä on pakollisia kaksi ennen koulua, ja sitten joku lauantai lisäksi. Eli kaikilla opeilla on kolme pakollista veso-päivää vuodessa.

Ja noista koulutuksista, on erittäin harvinaista, että kunnat noin rennosti maksavat sijaisuuksista, meillä koulutus jää ihan harrastuneisuuden varaan, satunnaisia koulutuksia saa kouluaikaan, mutta harvoin.

Itse kävin töissä viime viikolla hakemassa juttuja, ja kotona olen sitten tehnyt valmistelutöitä. Eihän se nyt niin hirveätä ole, mutta tyhmää esittää jotakin tietävää, jos ei selvästi tiedä yhtään mitään.

Vierailija
62/67 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavapiirissä on aika monta opettajaa, enkä tiedä yhtäkään joka menisi koululle töihin ennen kuin tasan sinä päivänä kun se koulu alkaa, esim. täällä meillä torstaina klo 9. Ja jokaikinen jää lomalle sinä päivänä kun koulu loppuu eikä koko kesänä koululle astu. Mut ehkä ne sitten kaiket kesäpäivät tekee opetusmateriaalia seuraavaksi vuodeksi siellä purjeveneellä ja kesämökillä.

Ymmärrän periaatteessa että olis ihan kiva saada se lukujärjestys etukäteen, mutta noista kunnallisiin palveluihin pääsystä ruikuttamista en ymmärrä yhtään, koska ihan samalla tavalla ja paljon vaikeamminkin joutuu valtaosa työssä käyvistä järkkäilemään noita lääkäri- ja neuvola-aikoja.

koska ihan joka ikinen ope menee vähintään yhteen veso-päivään ennen koulujen alkua, meillä niitä on pakollisia kaksi ennen koulua, ja sitten joku lauantai lisäksi. Eli kaikilla opeilla on kolme pakollista veso-päivää vuodessa.

Ja noista koulutuksista, on erittäin harvinaista, että kunnat noin rennosti maksavat sijaisuuksista, meillä koulutus jää ihan harrastuneisuuden varaan, satunnaisia koulutuksia saa kouluaikaan, mutta harvoin.

Itse kävin töissä viime viikolla hakemassa juttuja, ja kotona olen sitten tehnyt valmistelutöitä. Eihän se nyt niin hirveätä ole, mutta tyhmää esittää jotakin tietävää, jos ei selvästi tiedä yhtään mitään.

Olen tuo aiemmin vastannut lukion kieltenope enkä mä kyllä astu jalallanikaan koululle lakkiaisten ja suunnittelupäivän välillä enkä myöskään tee minkäänlaista suunnittelutyötä lomalla. Vesot on tietenkin hoidettava (siis 3/lukuvuosi) omalla ajalla, mutta yhteenkään koulutukseen en omalla ajallani mene. Onneksi olen koulussa, jossa opettajat pääsevät koulutukseen työaikana - siis kuten normaalit ihmiset. Ellen pääsisi, en menisi koulutukseen.

Monesti suunnittelen alkavan lukuvuoden ekan jakson kurssien alustavaa aikataulua ja ekoja tunteja keväällä viimeisen koeviikon aikana esim. kokeita valvoessani. Loput suunnittelut tehdään suunnittelupäivänä ja ekoina työpäivinä. Hyvin onnistuu, vaikka nyt kin ekassa jaksossa on 5 kurssia opetusta eikä yhdessäkään ryhmässä ole alle 30 opiskelijaa. Työvuosia takana 10 ja minulla siis siitä onnellinen tilanne, että tiedän pääosin mitä opetan syksyllä ja jatkan samassa työpaikassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/67 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tuo aiemmin vastannut lukion kieltenope enkä mä kyllä astu jalallanikaan koululle lakkiaisten ja suunnittelupäivän välillä enkä myöskään tee minkäänlaista suunnittelutyötä lomalla. Vesot on tietenkin hoidettava (siis 3/lukuvuosi) omalla ajalla, mutta yhteenkään koulutukseen en omalla ajallani mene. Onneksi olen koulussa, jossa opettajat pääsevät koulutukseen työaikana - siis kuten normaalit ihmiset. Ellen pääsisi, en menisi koulutukseen.

Monesti suunnittelen alkavan lukuvuoden ekan jakson kurssien alustavaa aikataulua ja ekoja tunteja keväällä viimeisen koeviikon aikana esim. kokeita valvoessani. Loput suunnittelut tehdään suunnittelupäivänä ja ekoina työpäivinä. Hyvin onnistuu, vaikka nyt kin ekassa jaksossa on 5 kurssia opetusta eikä yhdessäkään ryhmässä ole alle 30 opiskelijaa. Työvuosia takana 10 ja minulla siis siitä onnellinen tilanne, että tiedän pääosin mitä opetan syksyllä ja jatkan samassa työpaikassa.

et vasta koulujen alkaessa.

Vierailija
64/67 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kuitenkin aina ajatellut, että mun koulu alkaa siinä suunnittelupäivänä ja suunnittelupäivän lasken aina itselleni koulun alkamispäiväksi. Johtuu ehkä siitä, että isänikin oli opettaja ja mulle oli itsestään selvää, että opettajien koulu alkaa päivää ennen oppilaita :)

Tarkoitin siis viestilläni tuota, että en tee tämän pakollisen suunnittelupäivän lisäksi minkäänlaisia töitä kesälomalla vaan lomailen esim. tänä kesänä 5.6. - 14.8.

T: se lukion kieltenope

Vierailija
65/67 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kauhesti kurssisuunnitelmien tekoa, että ei ole lukkaria ajoissa??

Vierailija
66/67 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin ihan poikkeustilanteissa.

Itse kävin tukioppilaskoulutuksen työaikana, mutta se ei kelvannut ns. pakolliseen koulutukseen, joten sen kävin vielä läpi lauantaina. Meillä siis koulutukset ovat lauantaisin tai iltaisin, ei työaikana, ja muita koulutuksia saa rehtorin luvalla hakea, mutta ne eivät näihin pakollisiin kuulu vaan ovat sitä vapaaehtoista lisäkoulutusta.

Minä teen töitä ensimmäisen lomaviikon eli siivoan luokan ja järjestän paperit ja mapit. Samoin aloitan työt viikkoa ennen virallista aloitusta eli siis tänään olisin aloittanut työt koululla, mutta molemmat lapseni ovat sairaina enkä saanut ketään hoitoavuksi. Jännitän nyt, pääsenkö huomenna ja miten ehdin tunnit suunnitella. Suunnittelen siis ensimmäisen jakson tunnit ja perehdyn uusiin kirjoihin, haen tarvikkeet luokkaan ja samoin oppikirjat. Päivitän sähköpostin salasanat (meni umpeen hoitovapaani aikana) ja opettelen meille uuden tietokoneohjelman käytön (tuli myös käyttöön hoitovapaani aikana).

Olen reaaliaineen opettaja, ja opetusmateriaalit pitää tehdä itse. Nyt kun kaikki oppikirjat ovat uusia, näitä materiaaleja teen koko elokuun ihan kunnolla ja sitten pitkin vuotta aina uuden aihekokonaisuuden tullessa ajankohtaiseksi. Pyrin tekemään materiaaleja ainakin tämän jakson osalta nyt elokuun aikana.

Kesälomaa on silti runsaasti, vaikka kaksi viikkoa siitä meneekin töihin. Elokuun viikolla lapset ovat päiväkodissa, mutta kesäkuussa mukana, ja silloin on aina aika haasteellista saada hommia tehtyä.

Koulussa olen tähän asti ollut 8-15.30 joka päivä ihan muutamaa poikkeusta lukuunottamatta koko vuonna. Nyt tulevana lukuvuonna yritän tehdä 8-15 työaikaa, että ehdin hakea lapset aikaisemmin hoidosta. Se tietää kyllä iltahommia tai viikonloppuhommia.

Eräs mieskollegani ei tee koulussa mitään ylimääräistä ja kokeetkin korjaa oppituntien aikana. Näinkin voi tietysti toimia, mutta uskon, että aika pieni vähemmistö menee siitä, mistä aita on matalin. Suurin osa yrittää pitää hyviä oppitunteja.

Vierailija
67/67 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka väitti tekevänsä 50-tuntista työviikkoa (koska joutuu keittämään koulun vieraille kahvit ja ottamaan nää vastaan tai jotain muuta kornia) ja että hän nimenomaan myös opiskelee samalla, koska sillä lailla hän saa käyttää työpäiviä niihin opintoihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yksi