Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

OPET: oletko saanut jo lukkarisi?

Vierailija
08.08.2011 |

Millainen on, onko hyppyjä, tms.

Kerro myös aineesi ja opetusvelvollisuutesi. :)

T. aineenope, joka ei ole saanut lukkariaan, vaikka koulu alkaa jo maanantaina... :((( Vaikea varailla hammaslääkäriaikoja, yms.kun ei yhtään tiedä, monelta pääsee seuraavan 3 kkn aikana...(jaksosysteemi ja paljon yleensä klo 16 päiviä...)

Kommentit (67)

Vierailija
41/67 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin minäkin olen tehnyt noiksi kahdeksi viikoksi, vaikka en ole edes open puoliso, enkä siis syö open työstä tulevaa leipää.

Ja niin minä teen aina kun miehellä on työmatka - joista tieto tulee aina paljon myöhemmin kuin mitä tässä nyt on kuultu.

Sairaanhoitajaäiti ja tehdastyöläisäiti tarvitsee ne tiedot päivähoitoon - siellä kun hoidossa muitakin kuin se oma nuppunen. Ja se vuorotyö on jatkuvaa, ei vain kahden viikon erikoisuus.

Vierailija
42/67 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaudun siis siihen, että olen joka päivä klo 16 asti varattu enkä varaa hammaslääkäreitä tai sovi mitään menoja. en ota mitään menoja elokuuksi iltoihinkaan, koska ei voi tietää milloin tulee vanhempainiltoja yms. Niitäkään ei meillä ennen koulun alkua opettajille ilmoitella. Maanantaina sitten kuullaan.

opettajat ovat näin eriarvoisessa asemassa? Tiedän koulun Vantaalla, jossa opet saavat lukkarit syksyn ekaan jaksoon jo toukokuussa, vanh.illat sovitaan myös vikassa opekokouksessa! Muut lukkarit (jaksosysteemi) tulee ennen juhannusta.

Taas muistuttaisin arvoisia OAJ:n jäseniä, että vaatikaa ihmeessä jotain jäsenmaksunne vastineeksi. Inhimilliset työolot, joihin voi laskea sen, että omaa elämää voi suunnitella vähän pitemmällekin kuin 3 kk:n jaksoissa juuri sen alkaessa.

Kun lukujärjestyksiä ei tarvitse tehdä ajoissa, niin rehtori ja muu henkilökunta voi laistaa velvollisuuksiaan viimeiseen asti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/67 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

HOITAA NE ASIAT ESIMERKIKSI SEN 2,5 KUUKAUDEN AIKANA, JOLLOIN NOSTAA PALKKAA TEKEMÄTTÄ MITÄÄN!

että kesä on ainoaa aikaa, jolloin voi käydä suorittamassa koulutuksia?

Jolloin voi tehdä seuraavan vuoden lukuvuosisuunnitelman rauhassa valmiiksi?

Jolloin voi tehdä opetussuunnitelmia valmiiksi?

Tehdä oppimateriaaleja valmiiksi?

...ja levätä myös, tottakai. Niinhän muutkin lomallaan tekevät.

Olen tänä vuonna lomaillut juhannuksesta heinäkuun loppuun.

Alkukesän olin kursseilla, elokuun olen tehnyt töitä.

t. yläkoulun aineenope

Meillä ainakin on alakoululaisilla ollut vähintään kerran kuukaudessa 1-2 päivää sijainen syynä opettajien koulutukset.

Tuttavapiirissä on aika monta opettajaa, enkä tiedä yhtäkään joka menisi koululle töihin ennen kuin tasan sinä päivänä kun se koulu alkaa, esim. täällä meillä torstaina klo 9. Ja jokaikinen jää lomalle sinä päivänä kun koulu loppuu eikä koko kesänä koululle astu. Mut ehkä ne sitten kaiket kesäpäivät tekee opetusmateriaalia seuraavaksi vuodeksi siellä purjeveneellä ja kesämökillä.

Ymmärrän periaatteessa että olis ihan kiva saada se lukujärjestys etukäteen, mutta noista kunnallisiin palveluihin pääsystä ruikuttamista en ymmärrä yhtään, koska ihan samalla tavalla ja paljon vaikeamminkin joutuu valtaosa työssä käyvistä järkkäilemään noita lääkäri- ja neuvola-aikoja.

Vierailija
44/67 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole työ- ja loma-ajat ja muu rytmi etukäteen selvillä kuin opettajilla.

Ja nää kehtaa märistä täällä!

Vierailija
45/67 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miehen pitää sumplia menonsa (eikä mitään hurvittelua, vaan ihan töitä...) kahdeksi tai kolmeksi viikoksi pois, ihan vaan siksi että opettajaäidillä on _jossain vaiheessa_ vanhempainiltoja. Miksi sitten vaikkapa sairaanhoitajaäidin tai tehtaan liukuhihnalla työskentelevän äidin kuuluu saada tietää vuorot ennalta?

Eikö nyt kuitenkin olisi helpompaa, että rehtori laskeutuisi kansan keskelle ja ilmoittaisi päivämäärät ja aikomansa systeemit, kun ne kuitenkin hänen on jossain vaiheessa päätettävä. Tiedän, että reksi on viime tipan ihminen ja varmaan tekee koulun aloitusta edeltävän päivän hommia yötä myöten, mutta saa kai sitä toivoa, että joskus ihme tapahtuisi ja hommat hoituisivatkin helpommin.

Lukkaritkin on kuitenkin viimeistään parin viikon päästä oltava kunnossa ja valmiit. Miksi siis sitäkin hommaa ei voisi tehdä ajoissa ja antaa tiedot työntekijöille ja myös koteihin ajoissa? Pitäähän oppilaidenkin sopia soittotuntinsa ja iltatyönsä yms, eli ajoissa toimimisesta olisi apua muillekin kuin opeille, vanhemmillekin siis.

Missä ihmeen kuplassa te oikein elätte? Että ihan kaksi viikkoa pitää olla tässä vaiheessa varattuna ja kun ne päivät sitten selviävät, vapautuvat ne muut illat samantien.

Opettajathan saavat tietää "työvuorolistansa" toukokuulle asti siinä yhteydessä kun se lukujärjestys tulee + jokunen satunnianen kokous tai vanhempainilta siihen päälle. Sen sairaanhoitajan työvuorolista saattaa vaihdelle ihan tokuttomasti eikä mitään vakimenoja voi sen varaan suunnitella. Ihme ruikuttamista.

Miten te selviäisitte ihan tavallisen ihmisen tilanteessa, kun meillä voi tulla tieto miehen työmatkasta Kiinaan maanantaina ja lähtö on keskiviikkona ja siellä ollaan sitten se 2 viikkoa. Eipä siinä auta kun venyä ja sumplia lasten harrastusten ja noiden lääkärien sun muiden kanssa ihan itsekseen ja työpäivät ovat taatusti pitempiä kuin opettajilla. Onneksi en ole sairaanhoitaja, vaan ihan toimihenkilönä eli tiedän olevani klo 8-16 kiinni töissä joka ikinen päivä.

Vierailija
46/67 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole koskaan saanut viiden viikon yhtäjaksoista kesälomaa.

Saati että sitä ennen jotenkin voisin lunkisti rauhassa suunnitella jotain SEURAAVAN LUKUVUODEN KESTÄVÄÄ AJANJAKSOA.

Herätkää, pahvit, siellä norsunluutorneissa!

Vierailija
47/67 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein tulee elokuun alussa, mutta viime vuonna taisi tulla vasta päivää ennen oppilaita. Olisi tosi kiva tietää etukäteen, mutta periaatteessa vaan varaudun olemaan koululla 8-15 joka päivä. Onneksi ei tänä vuonna tarvitse tehdä mitään neuvola- ym. varauksia. Lapsen hammaslääkärin otan silloin kun sen saan, ja olen sitten vaikka palkatta pois töistä (tai vaihdan salaa jonkun kanssa tuntia).

Vierailija
48/67 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta auttaisi aika tavalla, jos tietäisi, milloin hoitoa tarvitaan! Siitähän tässäkin ketjussa on kysymys. Harvalla meistä on sellaisia tukiverkkoja, että ihan milloin tahansa vaan voi sanoa, että klo 15-21 en hoidakaan lapsiani vaan olen töissä. Kokoukset sentään hoituvat päivähoidon puitteissa eli loppuvat viiteen mennessä, mutta vanhempainiltojen pitäminen on järjesteltävä etukäteen ja siksi olisi se myös tiedettävä hyvissä ajoin etukäteen.

Mahtaakohan tämän ketjun räyhähenki olla jonkun laiskan rehtorin puoliso vai miksi se niin jaksaa suuttua opettajan arkielämän harmeista...

Yleensä kai viikkoa-paria ennen. Tuolloin kai opettajatkin saavat ne viimeistään tietää. Eli ne saat tietää etukäteen ja ehdit järjestellä etukäteen... Eli en ymmärrä pointtia tälle viestillesi.

t: En se räyhänhenki, vaan ihan uusi ketjuun kirjoittelija

Vierailija
49/67 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämä on ihan ammatinvalintakysymys. Itse en ole halunnut sairaanhoitajaksi tai muuta vuorotyötä tekeväksi. Olen valinnut mieluisen työn, lyhyet päivät ja pitkät kesälomat. Ja opiskellut sitä varten. Turha täällä nyt on muiden alojen työntekijöiden tulla itkemään meidän ketjuun, miten rankkaa heillä on vuorotyössä.

Vierailija
50/67 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä se sitten pitää opettajienkin olla selvillä oman alansa asioista ennakkoon. Eikä märistä täällä sitten jostain idioottimaisuuksista.

Ja hei, ainahan voit ruveta rehtoriksi niin saat määrätä ne ajat sitten ihan itse.

Vierailija
51/67 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just, onpa aikuista käytöstä!

Vierailija
52/67 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun juuri väitettiin, että eivät ole.

Ja onko teillä pitkät lomat vai eikö ole? Kun juuri väitettiin, että ei ole.

Vierailija
53/67 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämä on ihan ammatinvalintakysymys. Itse en ole halunnut sairaanhoitajaksi tai muuta vuorotyötä tekeväksi. Olen valinnut mieluisen työn, lyhyet päivät ja pitkät kesälomat. Ja opiskellut sitä varten. Turha täällä nyt on muiden alojen työntekijöiden tulla itkemään meidän ketjuun, miten rankkaa heillä on vuorotyössä.

Täällä että on niin kauhean epäreilua että sairaanhoitajatkin tietää työvuorolistat ennakkoon ja me opet ei, nyyh, nyyh ja nyt jää lapsilta neuvolat käymättä ja hampaat putoaa suusta kun ei ehdi kunnalliseen hammashoitoon.

Tässä ketjussa ei yksikään sairaanhoitaja ole valittanut työnsä rankkuutta, vaan opettajat ovat itkeneet sen epäreiluutta että ne sairaanhoitajat tietää tässä vaiheessa työvuoronsa pariksi viikoksi eteenpäin kun opettajalle selviää vasta tänään tai milloin kelläkin nyt koulu alkaa seuraavan _vuoden_ työvuorot.

Että luuri vaan käteen kun saa sen lukujärjestyksen kouraan ja sopii ne neuvolat ja hammaslääkärit vaikka lokakuulle sille päivälle kun koulu loppuu klo 13.

Vierailija
54/67 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli en todellakaan tiedä toukokuun lukujärjestystä.

Ja kuten edellä jokin numero kirjoitin, varaan ajat summamutikassa ja otan palkatonta, joten kun lapsenne valittavat sijaisista, johtuu se siitä, että vien lapsiani neuvolaan, hammaslääkäriin, puheterapiaan ja käyn itsekin siellä hammaslääkärissä ja joskus lääkärissäkin (sairastan kroonista tautia). Ideana ei ollut se, että pitäisi kaikki ajat saada varattua etukäteen vaan siitä, että ihan kaikkia osapuolia hyödyttäisi se, että tieto ei tulisi paria päivää ennen töiden aloitusta. Ei ole oppilaillekaan mukavaa, kun sijaisia ramppaa varsinkin näin alkuun.

Meillä siis lokakuussa alkavan jakson lukujärjestys tulee aikaisintaan 2 viikkoa ennen, luultavasti vain viikkoa ennen, joten kun lokakuulle pitäisi varata pari aikaa, teen nekin summamutikassa ja sijaisrumba jatkuu. Siihen päälle sitten pienten lasteni sairastumiset, niin pahimmillaan oppilailla on joka viikko jokin sijainen. Näitäkin saisi vähennettyä ihan vain sillä, että syksyn lukujärjestykset tiedettäisiin jo elokuun alussa. Ei tulisi turhia poissaoloja, jos opettajilla olisi tiedossa esim. hyppytunnit tai se aikainen poispääsy (jos sellaista on), ja niille paikoille voisi varata ne hammaslääkärikäynnit yms.

Jokaisessa työssä on ne hyvät ja huonot puolensa, ja jos jotakuta vuorotyöläistä kadehdituttaa opettajien lomat, niin äkkiä vain lukaisemaan itsensä opettajaksi. Se ei silti vähennä meidän opettajien oikeutta saada työolojamme miellyttävimmiksi.

Vierailija
55/67 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi muuta sanoa...

Vierailija
56/67 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo aivan sairaan ärsyttävää. Lapsille on kuitenkin pakko varata neuvola-aika, terveyskeskusajat, yms. joihin pitää toki itse mennä mukaan / kyyditä.

Ne on aina klo 8-16, joten vähän pakko ottaa sille ajalle, että ei se aina onnistu tuo "menkää illalla yksityiselle".

Joissain paikoissa yksityinen on niin järjettömän kaukana ja kunnallinen naapurissa, että ei ole järkeä. Ja kyllä opettajankin perheen pitää pystyä käyttämään julkisen palveluita! Varsinkin, kun ei nämä palkat päätä huimaa... ;)

Rehtoreita ei vissiinkään kiinnosta alaistensa hyvinvointi: onhan selvää, että tällaiset asiat stressaavat ja kuluttavat jo ennen koulun alkua opettajaa. Pieni kyrsä nenässä onkin kiva aloittaa työt.

Joustoa kaivattaisiin, täälläkin. :)

t. ope

Vierailija
57/67 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

opettajat, oppilaat, oppilaiden vanhemmat haluaa tietää syksyn aikatauluista etukäteen? Oletko kenties se aikaansaamaton rehtori?

Aika monen ihmisen elämää koskevat parhaillaan tulevat lukujärjestykset, vanhempainillat yms. Ne eivät ehkä stressaa sinua, jos eivät ole omassa elämäntilanteessasi keskeisiä, mutta yritä ajatella muitakin kuin itseäsi.

Vierailija
58/67 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukion kieltenopettaja olen ja kaikkien 5 jakson työjärjestys on ollut selvillä toukokuun alkupuolelta saakka, eli siitä asti kun opiskelijat tekivät valintansa. Kaikki kurssit, jotka minä opetan, toteutuivat, joten elämä on järjestyksessä kesäkuun alkuun saakka. Hyppyjä on, mutta ne eivät haittaa yhtään. Teen kaikki työt koululla ja olen siellä joka tapauksessa n. 7:30-16/17 joka päivä.

Näin on pääosin kaikilla kouluni opettajilla ja ne vähäiset muutokset, joita joidenkin opettajien työjärjestyksiin tuli, olivat selvillä jo ennen juhannusta. Myös kaikki syksyn yo-valvonnat ja kirjoituksia edeltävät tentit, kokoukset, vanhempainillat ym. extra-jutut on kalenterissa, jonka reksi lähetti s-postilla ennen juhannusta. En tosin ole sitä vilkaissutkaan, katson sitten kun menen töihin suunnittelupäivänä.

Vierailija
59/67 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä muuten jouduin raskausaikana käymään lääkärintarkastukset yksityisellä työaikojen joustamattomuuden takia. Hassua ja surullistakin jotenkin, ettei kunnan työntekijä voi käyttää kunnan palveluja! Samoin hammaslääkärit ja muut käyn yksityisellä ja nimenomaan työni takia.

Muistakaa että raskausajan tarkastukset saa kunnallisessa työssä hoitaa TYÖajalla, on kirjattu ihan työehtosopimukseen. sama juttu kiireellisten lääkäriaikojen kanssa (esim hammassärky)

Vierailija
60/67 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska mulla ei ollut tietenkään joka päivä opetusta klo 8-16, olettivat minun varaavan ajan esimerkiksi perjantaiaamuksi, kun opetukseni alkoi klo 10. Silloinhan olisin siis voinut olla tarkistuksessa kätevästi omalla ajallani. Mutta neuvolassa lääkäri otti vastaan vain torstaisin klo 8-10 ja silloin mulla oli töitä. Sama lääkäri oli kyllä terveysasemallakin muut päivät, mutta hänelle ei kuulemma voinut saada äitiysneuvolaa koskeevaa aikaa muulloin kun hänen ollessaan neuvolassa eli torstaina aamulla! Näin sanoi terkkari eikä antanut aikaa tai toiveita siitä, että terveysaseman kautta asia järjestyisi. Yksityiselle siis oli mentävä.

Sama juttu ultrissa. Niitähän ei voi tehdä ihan minä ajankohtana hyvänsä, joten liki suuttuivat kun yritin "valikoida" aikaa. Menin siis suosiolla niin että otin palkatonta.

Hammassärky on varmaan sikäli eri juttu, että jos kovasti särkee, ei varmaan ole edes työkykyinen eli koko päivä menee sairauslomaksi? En tosin oikeasti asiasta tiedä, kun en onneksi ole sellaista potenut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kolme