Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Banaanikärpäset riesana, hyviä vinkkejä?

Vierailija
07.08.2011 |

Meille on muuttanut jonkinmoinen parvi banaanikärpäsiä, olen yrittänyt niitä jopa imuroida ilman suutinosaa, mutta eipä ole kamalasti auttanut kun lehahtavat karkuun nopeasti :( Hain kaupasta etikkaa tänään ja laittelin sitä useampaan purkkiin pesuaineen kanssa, mutta toistaiseksi sinne ei ole yksikään kärpänen eksynyt. Pitääkö purkkeihin laittaa joku kansi ja siihen pieni reikä vai millä nämä saa kukistettua mahdollisimman tehokkaasti? :O

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
07.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaan, en osaa auttaa..

Vierailija
2/14 |
07.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koetin viritellä vaikka minkämoisia ansoja aikanaan, mutta ne eivät tehonneet pitkään. Siinä näkee banaanikärpästen nopean evoluution: eka niitä hukkui paljon, mutta kun vain varovaisimmat pääsivät lisääntymään, populaation "varovaisuus" kasvoi eikä niitä enää hukkunut.

Sitten tajusin imuroida niitä! Se on ehdottomasti paras konsti toistaiseksi. Lisäksi tietysti biojäteastian tyhjennys päivittäin.

t. biologi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
07.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta sellaista ikkunaan teipattavaa kärpäspaperia, läpinäkyvää. Laita sen eteen oikein kosteamultainen kukkaruukku tai banaanikori, joka vetää kärpäsiä puoleensa. Hörräävät sitten itsensä siihen teippiin.

Tietysti sitten pidät koko ajan tiskialtaan ja roskiksen ihan puhtaana ja siistinä.

Vierailija
4/14 |
07.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisköhän käydä ulkona joskus....XD

Vierailija
5/14 |
07.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etikan ja astianesuaineen sekoitukseen lisätään vettä ja se laitetaan laakeaan astiaan, esim. matala pakasterasia käy hyvin. Kärpäsethän hukkuvat sinne, eli kantta ei kannata laitaa. Ne löytävät kyllä tiensä ansaan, vähitellen niitä sinne kertyy.

Vierailija
6/14 |
07.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä testaan heti :D

Vierailija
7/14 |
07.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähinnä keittiön ikkunassa ja kaapiston ovien edessä. Pääsin niistä eroon suihkauttamalla suihkepullolla reilusti vettä päälle, siitä joko tippuivat lattialle tai liimautuivat ikkunaan. Sitten vaan pyyhkäisin talouspaperilla pois.

Vierailija
8/14 |
07.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mistä johtuu, mutta näin on käynyt jo monena vuonna, olen tarkkaillut asiaa. :)

Mulla myös etikkalautaset esillä, mutta evoluutio suosii niitä jotka eivät pidä etikasta eikä sinne enää niin moni huku kuin ekaan satsiin. Mutta kunhan yöt kylmenevät niin ne vähenevät. En kyllä tiedä mistä tämä johtuu, sillä sisällähän ne ovat eivätkä ulkona!

Vierailija
9/14 |
07.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mies tykkää niin banaaneista.

Olen huomannut, että ei niitä niistä banaaneista tule vaan niistä yrtti ja salaatti ruukuista otaostamma kaupasta , niin että kannataa käyttää ne mahdollisimman pian.

Minä en päässyt niistä muuten eroon kun ostamalla sitä kukkakärpäsmyrkkyä nimeltään raid.Kuolivat .

Joskus aamuisin kun menin keittämään kahdia niin tiskialtaasta oikein lemahti parvi näitä.

Vierailija
10/14 |
07.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

se, ettei anna niille mitään elinmahdollisuuksia. Eli ei mitään ruokaa pöydillä, ei likaisia astioita muualla kuin kiinni olevassa tiskikoneessa. Ei biojäteastioita, vaan roskis, joka tyhjennetään vähintään kerran päivässä. Ei mitään hedelmiä tms. pöydillä vaan kaikki jääkaapissa, myös sipulit.

Näillä mä olen saanut pidettyä määrän vähäisenä, kun meilläkin noi on jokakesäisenä riesana. Yhtenä päivänä kun oli jäänyt tiskejä altaaseen ja sieltä sit lehahti banaanikärpäsparvi, niin siivottiin taas kaikki pois ja mies vielä suihkautti muurahaismyrkkyä päälle. Hyvin tehosi.

Vierailija
11/14 |
07.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli hedelmät jääkaappiin, biojäteroskiksen vienti usein ja yleinen puhtaanapito.

Mun ansa sisältää punaviinietikkaa laakeassa astiassa, siellä tilkka pesuainetta ja päällä kelmu, johon pistelty reikiä. Tämän avulla olen saanut lähes täysin kärpäsettömän kodin.

Vierailija
12/14 |
07.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

se, ettei anna niille mitään elinmahdollisuuksia. Eli ei mitään ruokaa pöydillä, ei likaisia astioita muualla kuin kiinni olevassa tiskikoneessa. Ei biojäteastioita, vaan roskis, joka tyhjennetään vähintään kerran päivässä. Ei mitään hedelmiä tms. pöydillä vaan kaikki jääkaapissa, myös sipulit.

Näillä mä olen saanut pidettyä määrän vähäisenä, kun meilläkin noi on jokakesäisenä riesana. Yhtenä päivänä kun oli jäänyt tiskejä altaaseen ja sieltä sit lehahti banaanikärpäsparvi, niin siivottiin taas kaikki pois ja mies vielä suihkautti muurahaismyrkkyä päälle. Hyvin tehosi.

Ja tähän vileä lisäyksenä pyyhi tolulla kaikki pinnat keittiöstä myös kaappien ovet. Muutamana päivänä peräkkäin niin auttaa hämmentävän hyvin. Huomasin, että eivät pysähdy tolulla pestyille pinnoillle ja kai niidenkin on joskus "levättävä"

Vierailija
13/14 |
07.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vesi-etikka-tiskiaine-ansaa ja kyllä se toimii. Ja kun nyt on banaanikärpästen kausi kannattaa pitää hedelmät jääkaapissa ja viedä biojätepussi joka päivä roskiin (ellei sitä jo muutenkin tee). Parin viikon päästä niitä ei enää näe.

Vierailija
14/14 |
07.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ovat ilmaantuneet. Mikä tahansa sokerinen vetää niitä puoleensa.

Meillä oli edellisessä asunnossa, kerrostalossa riesana ihan talvellakin, pakkastista huolimatta. Bioastiaa alettiin säilyttämään parvekkeella ja kaikki makea mahdollisimman tiiviisti pusseihin tai rasioihin. Ja siitäkin huolimatta ilmestyi ihan ykskaks jos vaikka siideritölkki sattui jäämään tiskipöydälle. En keksinyt muuta selitystä kuin sen että tulivat rapusta jostain toisesta asunnosta.

Nyt kun asutaan rivarissa ongelma on täysin kasonnut.