Gallup: Kuinka nukutat lapsesi/kuinka lapsesi nukahtaa illalla? Lapsen ikä mukaan.
Kommentit (51)
iltapusut ja halit annetaan ja toivotetaan hyvät yöt. Lapset 4v, 6v ja 10v.
Nuorimmilla lapsilla näin jo alle vuoden ikäisestä (pinnikset silloin tosin käytössä tietenkin), esikoinen oppi nukahtamaan itsekseen vasta 3-vuotiaana (erehdyttiin nukuttamisrumbaan silloin hänen ollessaan pieni).
3,5- ja 1,5-vuotiaat lapset: iltapesut, sänkyyn, valot pois, kummallekin oma iltarukous, hyvänyöntoivotukset, pusut ja silitykset poskelle. Pienemmälle tutti suuhun ja toinen käteen, molemmille unikaveripehmot kainaloon. Sitten pötköttelen lastenhuoneen lattialla kunnes isompi nukahtaa ja hiippailen pois. Pienempi jää juttelemaan itsekseen sänkyyn kunnes nukahtaa.
6-vuotias: iltapesu, iltapeli/iltasatu ja saattaminen sänkyyn. Aiemmin oli aina iltasatu, mutta viime aikoina on saatettu korvata se parilla pelillä vaikka Unoa.
1v6kk: Iltapesu, vaipanvaihto ja yöasu. Sitten sänkyyn. Jompi kumpi on meistä miehen kanssa siellä sängyn vierellä makoilemassa lattialla. Aikansa kiehnaa ja välillä yrittää jutella jotain, nousee istumaan. Siihen ei reagoida vaan maataan itse hiljaa tai korkeintaan sanon: "shh" tai "pää alas". 5-20 minuuttia kiehnaa, sitten työntää tutin suuhun ja rauhoittuu. Parissa minuutissa on sikeässä unessa. That's it.
Näin mentiin esikoisen kanssa myös. Kun ymmärrys kasvaa, niin viimeistään 2-vuotiaana siirryn siihen, että istun hämärän makuuhuoneen oven suussa lukemassa lehteä käytävävavalossa. Siitä nopeaan tahtiin siirrytään siihen, ettei varsinaisesti enää odoteta nukahtamista vaan lähdetään pois. Näin oppi esikoinen ja näin on oppinut kuulemma miehen edellisen avioliiton lapsetkin. Koskaan ei ole tarvinnut huudattaa väkisin pientä ja pehmeästi on edetty. Toki, esikoinenkin joskus 2-vuotiaana piti uhmaa siitä nukkumisesta, mutta mies oli jämäkkä ja meni istumaan sängyn viereen. Sanoi, että "nyt nukutaan, pää tyynyyn". Lapsi vaan kirkui: "äiitiii" ja siihen mies rauhallisesti: "ei äiti nyt tule ja sinä rauhoitut". Hetken mies silitti ja sitten lähti pois. Rauhallinen napakkuus ratkaisee. Mies on hyvä tässä.:)
Ensin pesut ja pisut. Sitten luetaan satu vanhemman huoneessa, molemmat saa yhden tarinan. Sitten pusut ja hyvät yöt vanhemmalle, valot pois ja ovi raolleen. Nukahtaa yleensä saman tien.
Nuorempi omaan sänkyyn, sitten pusu ja hali ja tutti suuhun ja unikaveri kainaloon. Valot pois ja ja ovi raolleen, nukahtaan yleensä aika pian.
Helppoa, tiedän... Ei tää ihan aina näin kivutonta ole silti ollut. Mutta me ollaan ihan tietoisesti opetettu tähän molemmat lapset pienestä pitäen, sillä ei mulla vaan ole aikaa iltaisin maata vieressä tuntitolkulla. Pitää tehdä omiakin hommia ja päästä joskus itsekin nukkumaan.
Iltapalan ja -pesun jälkeen viedään sänkyyn, halaillaan ja peitellään. Sitten valot pois ja lapsi jää sänkyyn odottelemaan unta.
Isommat osaa kyllä jo mennä itsekin nukkumaan, mutta usein toinen vanhemmista käy juttelemassa ja peittämässä samalla, kun vie kuopuksen sänkyyn. Isommat yleensä kyllä lukevat vielä sängyissään.
Lapset 4v, 11v ja 12v.
suihku (ei nyt ihan joka ilta mutta melkein, nuorenpi on varsinainen suihkuhullu), iltapala, rasvaus (atooppinen iho) hampaanpesu (pillerit; d-vitamiini fluori, ja omega3), iltasatu, pusut, hyvät yöt, valot pois, vähän aikaan maataan sänkyjen välissä patjalla n.10min sen jälkeen paijataan hetki kumpaakin ja poistutaa huoneesta, ovi kiinni. sinne ne pojat nukahtaa..
Ennen sai maata tunninkin-kaks jos huoneesta poistui niin 2,5-vuotias tuli pois sängystä aina!!
onnek vuoden sisään helpottu nukuttaminen... (kaikki kikkakolmoset kokeiltiin..)!
Iltapesut, hieronta ja yöpuku. Sitten sänkyyn, otetaan uniriepu ja luetaan kaks kirjaa. Tämän jälkeen valot pois ja imetän. Syönnin jälkeen laitan vauvan pinnasänkyyn, laulan kaks tuutulaulua ja toivotan hyvät yöt. Seison sängyn vieressä kun vauva siellä vielä touhuaa ja juttelee, itse olen hiljaa ettei innostuisi enempää. Syliin on loppujen lopuksi pitänyt vielä tähän asti nukuttaa.. hyvää vauhtia ollaan kuitenkin menossa siihen suuntaan, että vauva nukahtaisi sinne sänkyyn ja vähitellen jopa oppisi nukahtamaan ilman että seison vieressä, toivottavasti :)
Iltapesu, iltapala, hampaiden harjaus. Luetaan pari kirjaa. Lapsi riehuu vielä jonkun aikaa. Sitten valot pois ja paijaan sekä hyräilen kunnes nukahtaa (tähän menee jotain väliltä 15 min-1h).
lapset 3- ja 5-vuotiaat. Iltapesut, huoneeseen sänkyihin, pusut ja halit. Luen 2 satua, molempien pitää saada valita yksi. Sen jälkeen seuraavat 2-3 tuntia menee siinä, että ravaan sänkyjen väliä paijaamassa molempia. Pienempi yleensä aloittaa sellaisen temppuilun johon ei ole tulla loppua laisinkaan (ei kuuntele normaaleja kehoituksia, hermostuminen ei auta laisinkaan on vaan itsellä paha olla hermostuneena). Sitten vaan toivon, että jompikumpi nukahtaa ensin ja keskityn hereilllä olevan paijaamiseen niin kauan kuin nukahtaa. Lapsia ei voi jättää kahdestaan huoneeseen illalla, että kävisivät nukkumaan. Oma nukkumaan meno meneekin sitten yömyöhään ja olen aina väsynyt.
samassa huoneessa 1,5 v ja 3v. Huutelevat illalla toisilleen, laulavat ja nauravat, mutta pysyvät onneksi omissa sängyissään (isompi pääsis pois). Minä en ole lähtenyt sinne juoksemaan ja hyssyttelemään. Katson telkkaria tai teen kotihommia. Normaali iltatoimien ja hyvänyön sanomisten jälkeen laitetaan ovi kiinni. Jos meno käy ihan mahdottomaksi (=kuulostaa siltä, että eivät aiokaan rauhoittua tai toinen jo haluaisi nukahtaa mutta toinen vaan riehuu) käyn sanomassa tiukasti että nyt nukkumaan, aamulla on taas aikaa leikkiä. Mihinkään paijailuun ja hellimiseen en rupea, muuten tiedän että siinä menisi ikuisuus. Nyt nukahtavat viimeistään 45 min kuluttua, mikä ei ole mielestäni katastrofi niinkauan kun ovat ihan tyytyväisiä. Useimmiten hiljenevät kuitenkin jo kymmenessä minuutissa.
kolmevuotias nukahtaa kainalooni parisänkyyn iltakylvyn jälkeen muutamassa minuutissa, ja minä nukun siinä myös pienet nokoset. Siirrän hänet sitten omaan sänkyynsä kun tulen kunnolla nukkumaan.
Minusta on ihanaa nukuttaa häntä, ja suorastaan harmittaa että hän nukahtaa niin nopeasti. Niitä lapsen juttuja ja laulamista ois kiva kuunnella pitempäänkin.
Nelikuinen taas nukahtaa niin että kun hän on väsynyt, pistän tutin suuhun ja sänkyyn ja siihen hän nukahtaa. Minä olin aivan orientoitunut siihen, että saan nukuttaa kuopuksen syliin syöttäessäni häntä, keinutella keinutuolissa ja silitellä silkkisiä hiuksia. Näin tein esikoisen kanssa ja ne olivat ihania hetkiä. Mut kuopus tarvitsee ympärilleen rauhaa nukahtaessaan, joten minkäs teet. :-/
olen huoneessa, kunnes nukahtaa (5-10min).
8kk vauva: hytkyttelen sylissä uneen tutin kanssa, siitä siirrän pinnikseen. Tähän kuluu ehkä vartti yleensä.
iltapala, hampaiden pesu ja sitten omaan huoneeseen sänkyyn unilelun kanssa. Luetaan muutama satu, lauletaan laulu ja sanotaan iltarukous. Sitten valot pois ja ovi jätetään auki. Olemme nyt kesän aikana opettaneet nukahtamaan yksin, koska nukuttamistouhu meni niin mahdottomaksi. Nyt sujuu nukahtaminen hienosti!
Iltapesut, yökkärin vaihto ja seurustelua. Sitten lauletaan iltalaulu ja imetys jonka jälkeen lapsi jää sänkyyn tutin kanssa ja nukahtaa puolen tunnin sisällä. (tuttia pitää käydä pari kertaa antamassa kun tipahtaa). Lapsi 4kk.
Puuro, iltapesut ja sänkyyn unipupu kainalossa. Nukahtaa itsekseen 5-15 minuutissa ja nukkuu aamuun. Ikä 6 kuukautta.
Iltarutiineihin kuuluu sitä ennen iltpala, iltasatu ja hammaspesu. Sitten sänkyyn ja unikaverit kainaloon. Isompi saa lueskella vartin verran sängyssä. On itse hyvin tarkka ajasta (jonka katsoo itse kellosta) ja sammuttaa valot ajallaan, ei tarvi meidän vanhempien edes huomauttaa.
laulaa muutama laulu siitä lähtien. Laulettu on aina ja luettu sitten, kun jaksaa kuunnella. Lapset 8v. ja 4v. Isompi tykkää vieläkin tästä tavasta (vaikka osaa itsekin lukea) ja meistäkin se on mukava rauhallinen yhteinen hetki. Viikolla on iltaisin vain toinen vanhempi aina kotona joten luetaan molemmille samaan aikaan mutta viikonloppuisin, kun on molemmat vanhemmat kotona illalla niin luetaan yleensä isommalle "isompien kirjoja" kuten nyt Harry Potteria. Lapset nukahtavat sitten itsekseen sänkyyn.
käy kylvyssä ja syö iltapalan, Pestään hampaat, minkä jälkeen tyttö saa valita iltasatukirjan. Tyttö menee omaan sänkyynsä ja minä istun sängyn viereen lukemaan iltasatua. Sadun jälkeen hyvät yöt ja pusut ja lähden huoneesta. Tyttö jää sänkyynsä kuuntelemaan tuutulaulucd:tä ja "lukemaan" kirjaa(jos jaksaa)
käydään sanomassa hyvää yötä ja pusut poskelle. Lueskelevat joskus...kuopus 2v viedään omaan petiin annetaan myös pusu poskelle ja sinne jää..
2.5-vuotias on kauan nukahtanut omaan sänkyynsä iltapesujen ja -laulujen jälkeen. Sanotaan hyvää yötä ja laitetaan ovi kiinni. Hän on yökuiva, joten aamulla yleensä herää pissahätään.
Kuukauden ikäinen sammuu mihin sattuu :) Nukkuu perhepedissä vielä varmaan pari kuukautta, joten ei tarvitse siirtää edes pakkaussänkyyn vielä. Saattaa nukahtaa sitteriin, imetän sitten kun on seuraavan kerran tarvetta.
Pienemmän kanssa luetaan iltasatu, valot pois, lauletaan iltalaulu, laitetaan soittorasia päälle, sanotaan hyvää yötä ja poistutaan huoneesta. Nukahtaa itsekseen yleensä pian, 5 min sisään.
Isompi lukee sängyssä ja nukahtaa sitten itsekseen, mutta tykkää vielä että illalla halitaan ja että "peitellään".