Millaista on asua Lohjalla?
Edullisempien hintojen vuoksi ollaan katseltu kotia Lohjan suunnalta. MIllaista siellä on asua? Hyvät koulut ja päiväkodit, muut palvelut? Meneekö työmatkaruuhkissa hermot? Itseä vähän epäilyttää se ajomatka pk-seudulle.
Vastauksista kiitollinen! :)
Kommentit (31)
n.7 vuotta. Itse en koskaan tykännyt kaupungin ulkonäöstä, keskusta näyttää ihan hökkelikylältä. Kyllä sieltä jotain palvelujakin löytää, mutta ei nyt mitään huippuerikoista.
Koulut ja päiväkodit on ihan hyvät, ainakin ala-aste taso.
Lohjalla on myös kauniita paikkoja ja järvi alueet on aivan mahtavat, sitä ei voi kieltää.
Lohjan oma murre on aika karseen kuulosta, sitä puhuu moni (esim sillälailla on sillattiin).
Lohjalaiset on todella sisäänpäin lämpiäviä, saa todella tehdä duunia että löytää kaveripiiriä.
Nää nyt tuli ensimmäisenä mieleen.
Varmasti täältä löytyy myös monta puolestapuhujaa. Itse puhun vaan omasta kokemuksesta.
Asuin naapurikunnassa.
Pikkukaupunki on kiva lasten kannalta, vaikka tuolla kuulemma nuoriso oireileekin...
Palveluita on mukavasti. kaunista luontoa riittää. Harrastusmahdollisuuksia todella paljon.
Koulut hyvät. Me ollaan oltu tyytyväisiä.
Hyvin on sulauduttu joukkoon. Ja en ole kokenyt tätä sisäänpäin lämpiäväksi.
Ei olla kaduttu muuttoa tänne.
Tervetuloa joukkoomme.
vastauksista! :)
kauanko aamulla suunnilleen kestää ajella espoon ikean nurkille? jos nyt ajattelee, että töissä pitäisi olla klo 8, mihin aikaan pitää lähteä lohjan keskustasta?
millaista aluetta ovat laakspohja ja muijala? entä tarkemmin nuo jo mainitut aurlahti tai moisio? mikä voisi olla käypä neliöhinta lohjalaisesta okt:sta maksettavaksi? siis noin suunnilleen...
alueen nimi tulee kartanosta.
Aurlahti on se rantakaistale, puutalovoittoinen ja Moisio on myös lähellä rantaa, kaunis puutaloalue.
Muijala on sitten jo vähän kauempana keskustasta, enkä itse ainakaan muuttaisi sinne.
Hinnoista en osaa sanoa, linjuriaikataulut löydät netistä. Tuo Aurlahti on lähellä linjuriasemaa, Moisio on Hesan bussin varrella, Laakspohja ei sijaitse linja-autoon nähden yhtä hyvin. Muijala on myös Helsinki-reitin varrella.
Me kuljemm usein Sammatista mökiltä Meilahteen ja sekin on ihan ok matka, eli Lohjalta Ikealle on todella käypä työmatka.
t. 2
vastauksista! :) kauanko aamulla suunnilleen kestää ajella espoon ikean nurkille? jos nyt ajattelee, että töissä pitäisi olla klo 8, mihin aikaan pitää lähteä lohjan keskustasta? millaista aluetta ovat laakspohja ja muijala? entä tarkemmin nuo jo mainitut aurlahti tai moisio? mikä voisi olla käypä neliöhinta lohjalaisesta okt:sta maksettavaksi? siis noin suunnilleen...
Alueista voi äkkiseltään sanoa, että Aurlahti on kallis. Pääsääntöisesti vanhoja omakotitaloja lähellä keskustaa.
Laaksophja ja Moisio myös lähellä keskustaa, vanhempaa asutusta alueen keskellä sekä uusia taloja reunamilla. Ainakin me kutsuimme Moisiota nuorina smurffilaaksoksi.
Muijalassa pääsääntöisesti uudempaa asuntokantaa. Ei omia kokemuksia.
Neliöhinta vaihtelee suuresti, ihan samoin, kuin missä tahansa muualla. Katso vaikka etuovesta.
Kerro itse, mitä haet kodilta. Jos tähtäimessä vain "pääkaupunkia halvempi omakotitalo", kannattaa ehkä kuitenkin pysyä pääkaupunkiseudulla. Itse olen kuitenkin Lohjalla koko ikäni viihtynyt. On Lohjassa huonojakin puolia, mutta näytä kaupunki jossa ei olisi. Hyviä on kuitenkin enemmän.
Pysyykö työpaikkasi vakiona ?
Meidän työpaikka oli vuosikymmeniä Pasilassa ja pisin kävi töissä Tampereelta.
Sitten muutettiin Katajanokalle. Kaikki joutuivat ostaa kertalippuja + ratikat ovat hitaita ja tulee harvakseltaan.
Mitä jos sun työpaikka muuttaa kehän toiseen nurkkaan ?
2 vikaa talvea on ollut aivan hirveitä.
Niin kauan kun mä voin valita en pk-seudulta lähde pois. Pankista saa lisää lainaa ja maksaahan se aikakin mikä työssä kulminen vie.
Ei siis tarvitse omaa autoa ja tosiaan ei se sinne kaupunkiinkaan vielä ihan mahdotonta ole mennä.
t. 2
Asuttiin Nummentakana Gruotilassa, noin 2 km keskustasta ja suht lähellä (ehkä 800 m) Helsingin bussien pysäkkiä. Alueella on paljon rintamamiestaloja ja minusta kivannäköistä nyt, kun puutarhat ovat vanhoja, on omenapuita jne. Aika kätevä alue, pyörällä pääsee harrastuksiin jne, mutta järvi on aika kaukana.
Nyt jos muuttaisin Lohjalle niin mieluisin alue olisi Myllylammen kaupunginosa, lähellä keskustaa ja järveä. Myös Moisio on kiva, ja sitten se Aurlahti.
Lapselle Lohja on kiva pikkupaikka kasvaa. Harrastuksia on paljon, kaverit asuvat lähellä, pyörällä pääsee jne. Sitten kun vähän kasvaa, niin on tosi jännää lähteä kaverin kanssa bussilla ostoksille Helsinkiin :) Sen sijaan nuorisolle Lohja on "tylsä" paikka, josta ainakin itse kaipasin pois. No toisaalta, tulipa haettua opiskelemaan ja itsenäistyttyä...
Voi olla, että Lohja on sisäänpäinlämpiävä. Oma kokemukseni on kuitenkin, että sitten kun tuttuja tulee, niin heidän kanssaan on helppoa tehdä kaikenlaista - pk-seutuun verrattuna ollaan epämuodollisia ja impulsiivisempia, kyläillään lyhyillä varoitusajoilla ja kun poiketaan kavereilla, ei tarvitse laittaa kolmen lajin illallista vaan kuppi kahvia riittää.
Voisin muuttaa, jos työpaikka olisi Ikean liepeillä ja todennäköisesti pysyisi siellä myös jatkossa.
Kaikki tarvittavat palvelut löytyvät Lohjalta. Päiväkodit ja koulut ok, ei samallalailla alueellisesti jakaantuneet "hyviin" ja "huonoihin" kuin pääkaupunkiseudulla. Lapsille harrastuksia on hyvin ja ovat halvempia kuin pääkaupunkiseudulla ja jos asuu keskustan läheisyydessä, niin isommat lapset pääsevät itsekin kulkemaan (tosin kilpaharrastustaso ei ehkä niin tasokas kuin pääkaupunkiseudulla).
Itse ajan päivittäin Lohjalta työmatkaa Helsinkiin. Siihen Ikean nurkille pääsee aina hyvin ja siinä ei mene hermo, mutta hermo palaa juuri kehä 3sen sisäpuolella (siellä ruuhka-aikaan ja pahoissa keleissä saatetaan kökkiä 5-10km matkalla yli puoli tuntia). Tosin Turun motaria juuri parannellaan kehä 2- Kehä 1 välillä, joten josko tulevaisuudessa helpottaisi, jossei automäärä taas nouse. Ikean nurkille ajan kesäkeleillä n. 20min ja talvikeleillä menee n. 30min.
Parasta Lohjalla on luonto. Harju ja Lohjanjärjvi ovat ihanat. Myös liikenne on turvallista lasten kulkea. Isot tiet kiertävät keskustan ja lähinnä ongelmia teillä liikkumisesta tulee enemmän syrjäkylillä. Lohjalla on myös hyvin pyöräteitä, joilla pääsee liikkumaan.
Se on totta että moni lohjalainen on syntyperäinen ja tuntevat toisensa ja puoli kaupunkin lapsuudesta. Tämä voi aiheuttaa sen että Lohjalle oikeasti sopeutuminen ja paikkansa löytäminen vie aikaa. Eli toisaalta on vähän sisäänpäin lämpiävä paikka, mutta ajan myötä varmasti sopeutuu ja mukavia ihmisiä löytyy.
Elämänmeno Lohjalla on erilaista vielä kuin pääkaupunkiseudulla. Moni ei ole niin työorientoitunutta ylipitkää päivää tekevää kvartaalitaloudessa elävää uraohjusta. Lohjalla moni käy töissä teollisuuslaitoksissa joita löytyy, sekä kunta-alalla. Tosin tämä riippuen asunto-alueesta. Esim. Muijala sijaintinsa vuoksi on enemmän pääkaupunkiseudun työssäkäyntialuetta kuin lähempänä keskustaa olevat vanhemmat asuma-alueet.
Minä olen kyllä viihtynyt Lohjalla ja lapset erityisesti. Lapset tuskin haluaisivat pääkaupunkiseudulle, mutta minä toisaalta voisin halutakin jos lapsia ei olisi.
Nuorisolla ei näytä olevan mitään järkevää tekemistä joten sotkevat ajan kulukseen mm. leikkipuistoja - samalla tavalla täyteen piirreltyjä, tupakan tumppeja pursuavia ja yltympäriinsä oksenneltuja leikkipuistoja en ole nähnyt missään, en edes Hgin ydinkeskustassa. Keskusta on ruma ja ankea jne.
asuu aika vähän lapsiperheitä...
Kyllä se nuoriso sottaa leikkipuistoja ihan joka paikassa. Ja ainahan sitä voi järjestää omalle nuorelleen enemmän ohjelmaa.
Me asutaan Helsingissä. Harmittaa etten toteuttanut ajatusta Lohjalle muutosta ennen kuin lapset menivät kouluun. Nyt ollaan täällä naimisissa näiden ratkaisujen kanssa.
Keskusta on tyypillinen pikkukaupunki. Sieltä revittiin kauniit puutalot pois 60- ja 70-luvuilla. Moneen muuhun verrattuna keskusta on kuitenkin vireä ja liikehuoneistot käytössä ja esim. Prisma on siinä keskustassa, eikä hehtaarihallissa kaupungin ulkopuolella. Eli ne keskustan palvelut on pysyneet ihan hyvinä.
lapsiperheitä että päiväkodit on ihan täynnä.. Minulla on paljon kokemusta leikkipuistoista niin keskustasta kuin Lohjalta ja todellakin Lohjalla ne on siinä kunnossa ettei tee mieli mennä lainkaan. Pahimmat ongelmanuoret tuntuu kasvavan juuri Lohjan kaltaisissa pikkukylissä, en suosittele kenellekään, helsinkiläinen lapsi saa ihan erilaiset eväät elämään.
13
Nuorisolla ei näytä olevan mitään järkevää tekemistä joten sotkevat ajan kulukseen mm. leikkipuistoja - samalla tavalla täyteen piirreltyjä, tupakan tumppeja pursuavia ja yltympäriinsä oksenneltuja leikkipuistoja en ole nähnyt missään, en edes Hgin ydinkeskustassa. Keskusta on ruma ja ankea jne.
Lohjalta löytyy nuorisolle nuorisotila ja skeittiparkki, sekä kesäisin ne uimarannat. Empä tiedä mitä muuta yleensä muualta löytyy. Harrastuksia on tietenkin erilaisia myös nuorisolle.
Jotenkin tuntuu että niitä piirroksia, tupakantumppeja ja ryyppäävää nuorisoa on joka keskustassa. Lohjalla ehkä positiivista on se että on sen kokoinen että nuorensa löytää kaupungilta suht helposti, jos vanhempia vain kiinnostaa. Ja joku on aina varmasti nähnyt sen nuoren toilailut.
siellä katukuvassa teineinä, vai mitä...
Ja siellä keskustan päiväkodeissa on muuten muitakin kuin keskustassa asuvien perheiden lapsia.
lapsiperheitä että päiväkodit on ihan täynnä.. Minulla on paljon kokemusta leikkipuistoista niin keskustasta kuin Lohjalta ja todellakin Lohjalla ne on siinä kunnossa ettei tee mieli mennä lainkaan. Pahimmat ongelmanuoret tuntuu kasvavan juuri Lohjan kaltaisissa pikkukylissä, en suosittele kenellekään, helsinkiläinen lapsi saa ihan erilaiset eväät elämään.
13
Ne ovat varmaan saaneet ihan erilaiset eväät elämään helsinkiläisenä... Alaikäiset väkivaltaiseksi käyneet jengit eivät ole vielä niin paljoa pikkukaupungeissa puhuttaneet kuin esim. Helsingin keskustassa.
Ja juu helsinkiläisiä nuoria on paljon kunnollisia, mutta siellä on myös varmasti paljon hajontaa laidasta laitaan. Sieltä voi löytyä ne pahimmat ja parhaimmat nuoret.
Lohjalla voi olla enemmän keskikastin nuorisoa. Tottakai erilaisia "nuorisolajeja" löytyy lohjaltakin, mutta ei ehkä niin äärimmäisyyteen vietynä. Oman paikkansa löytäminen esim. homoseksuaalille voi olla vaikeampaa Lohjalla ja Helsingissä. Toisaalta taas syrjäytyminen voi olla passiiviselle nuorelle syvempää Helsingissä kuin Lohjalla. Eli ei ehkä ole niin suoraviivaista että jokin kasvuympäristö olisi automaattisesti aina paras kaikille.
Kaikki tarvittavat palvelut löytyvät Lohjalta. Päiväkodit ja koulut ok, ei samallalailla alueellisesti jakaantuneet "hyviin" ja "huonoihin" kuin pääkaupunkiseudulla. Lapsille harrastuksia on hyvin ja ovat halvempia kuin pääkaupunkiseudulla ja jos asuu keskustan läheisyydessä, niin isommat lapset pääsevät itsekin kulkemaan (tosin kilpaharrastustaso ei ehkä niin tasokas kuin pääkaupunkiseudulla).
Itse ajan päivittäin Lohjalta työmatkaa Helsinkiin. Siihen Ikean nurkille pääsee aina hyvin ja siinä ei mene hermo, mutta hermo palaa juuri kehä 3sen sisäpuolella (siellä ruuhka-aikaan ja pahoissa keleissä saatetaan kökkiä 5-10km matkalla yli puoli tuntia). Tosin Turun motaria juuri parannellaan kehä 2- Kehä 1 välillä, joten josko tulevaisuudessa helpottaisi, jossei automäärä taas nouse. Ikean nurkille ajan kesäkeleillä n. 20min ja talvikeleillä menee n. 30min.
Parasta Lohjalla on luonto. Harju ja Lohjanjärjvi ovat ihanat. Myös liikenne on turvallista lasten kulkea. Isot tiet kiertävät keskustan ja lähinnä ongelmia teillä liikkumisesta tulee enemmän syrjäkylillä. Lohjalla on myös hyvin pyöräteitä, joilla pääsee liikkumaan.
Se on totta että moni lohjalainen on syntyperäinen ja tuntevat toisensa ja puoli kaupunkin lapsuudesta. Tämä voi aiheuttaa sen että Lohjalle oikeasti sopeutuminen ja paikkansa löytäminen vie aikaa. Eli toisaalta on vähän sisäänpäin lämpiävä paikka, mutta ajan myötä varmasti sopeutuu ja mukavia ihmisiä löytyy.
Elämänmeno Lohjalla on erilaista vielä kuin pääkaupunkiseudulla. Moni ei ole niin työorientoitunutta ylipitkää päivää tekevää kvartaalitaloudessa elävää uraohjusta. Lohjalla moni käy töissä teollisuuslaitoksissa joita löytyy, sekä kunta-alalla. Tosin tämä riippuen asunto-alueesta. Esim. Muijala sijaintinsa vuoksi on enemmän pääkaupunkiseudun työssäkäyntialuetta kuin lähempänä keskustaa olevat vanhemmat asuma-alueet.
Minä olen kyllä viihtynyt Lohjalla ja lapset erityisesti. Lapset tuskin haluaisivat pääkaupunkiseudulle, mutta minä toisaalta voisin halutakin jos lapsia ei olisi.
kerrotko tyhmällekin että mitkä koulut siis stadissa on huonoja ja mitkä hyviä?
Espooseen tai Munkkaan tai vielä Meilahteen sieltä ajelee.
Tai sitten voi kulkea bussilla.
Moisio ja Aurlahti ovat omat suosikkini.