MLL:n lastenhoitajista
Olen varannut ensimmäistä kertaa MLL:n lastenhoitajan. Tulossa on 18 vuotta täyttänyt henkilö ja työtunteja tulee kahdessa päivässä sen verran, että minun pitäisi maksaa työeläkemaksua.
Oletteko antaneet jokaisesta hoitokerrasta hoitajalle palkkakuitin (sen MLL:n nettisivuilta tulostettavan)? Oletteko maksaneet työeläkemaksun? MLL:n puhelinpäivystyksestä sanottiin vähän ympäripyöreästi, että "pyrimme toimimaan lain mukaan ja työeläkemaksun maksaminen on suositus". Mietin vain, että ovatkohan kaikki sen maksun todella maksaneet vai olenko "superkuuliainen", jos maksan työeläkemaksun?
Tämä on minulle ihan uutta, haluan toki toimia sääntöjen mukaan, mutta tuo puhelinpäivystäjän ympäripyöreä vastaus vain jäi mietityttämään.
Kommentit (4)
Kyllä koko ajasta pitää maksaa hoitajalle. Soita lähimmän kaupungin MLL:N puhelinpalveluun ja kysy teille hoitajaa. Joku voi tulla autolla, mutta voi olla, että joudut maksamaan matkakulut. Tai voihan sieltä teidän läheltäkin löytyä hoitaja.
Netistä voi tehdä varauksen vain niissä kaupungeissa, jotka on lueteltu. Mutta soittamalla voi kysellä muihinkin paikkoihin hoitajaa.
Onko kenelläkään kokemusta noista työeläkemaksuista?
Sujui tosi helposti netissä. Lisäksi maksut (sekä lisäksi 30 % hoitajalle maksetusta palkasta) saa vähentää kotitalousvähennyksessä, jos ei saa muuta tukea lapsen hoitoon. Eli asioiden hoitaminen laillisesti tuli ainakin minulle selvästi halvemmaksi kuin pimeä maksaminen. Muista ottaa ylös hoitajan nimi ja hetu, koska tarvitset niitä maksun maksamisessa.
Tosin kotitalousvähennyksessä on vuodessa 100 euron omavastuu, joten siitä pääsee hyötymään vasta, kun on jotain muutakin vähennettävää.
on kokemusta. Ja kyllähän se hoitajalle kuuluu eli kartuttaa hoitajan eläkekertymää, joten luulisi, että myös hoitaja ymmärtää sen vaatia. Olen itse printtaillut kaikista hoidoista sen palkkakuitin ja maksanut tarvittaessa sen TYELinkin. Eli et varmaan ole superkuuliainen vaan toimit ihan hoitajankin eduksi normaalilla tavalla. MLL:n hinnat on sen verran edulliset, että on aika omituista, että puhelinpäivystys vain suositteli tuota TYELiä.
Itse maksoin TYELin Eteran nettisivun kautta pankkitunnuksin, helppo juttu, kun on työtuntimäärä tiedossa.
liittyy myös MLL:n lastenhoitajaan
Neuvolassa ehdottivat, että varaisin lapselleni lastenhoitajan erään tutkimuksen ajaksi (2h) mihin ei voi lasta ottaa mukaan. Kuitenkin kun kävin mll sivuilla niin siinä listalla ei ollut omaa kaupunkiani mainittu, eikä läheistä kaupunkia. Mistähän nyt saisin mahdollisesti tietoa onko niitä tällä paikkakunnalla ollenkaan (jos sivuja ei ole päivitetty vähään aikaan). Toinen asia joka mietityttää miten lapsen uskaltaa jättää vieraan ihmisen hoitoon, kun 10kk lapsi kuitenkin vierastaa, pitääkö esim. maksaa 3h jos hoitaja tulee tunnin aikaisemmin, että lapsi ehtii vähän tutustua ja tottua?