Miten saa levottomasti nukkuvan 6-kuisen rauhallisemmaksi?
Alkuyön vauva nukkuu hyvin, mutta sitten alkaa kääntyä vatsalleen ja herää jossain vaiheessa itkemään. Siinä sitten mennään kääntämään vauvaa takaisin selälleen, välillä se on kääntynyt ihan poikittain ja tunkenut jalat pinnojen väliin (vaikka on pinnasuojus..) ja taas itketään.. Mitä tässä voi tehdä? Blokkasin välillä vauvan peitoilla molemmin puolin niin että olis hankala kääntyä, mutta silti se veti sisulla itsensä ympäri:/
Kommentit (7)
Minkä ihmeen takia vauva pitää yrittää pitää väkisin selällään? Miksi pitää mennä kääntämään takaisin selälleen, jos hän nukkuisi mieluummin vatsallaan? Puolivuotias voi huoleti itse valita nukkuma-asentonsa, eikä siihen tarvitse puuttua. Itse olen nukuttanut kaikki lapseni kahta lukuunottamatta mahallaan vastasyntyneestä asti, koska eivät ole yksinkertaisesti nukkuneet selällään. Nämä kaksi eivät taas mahallaanolosta perustaneet. Toki voi olla varovainen ja pelätä kätkytkuolemaa ym, mut ite totesin mielessäni, etten voi lapsiani itse hengissä pitää, joten parempi antaa heidän nukkua kuin rääkätä sillä, että nukuttaa "väärässä" asennossa. Tietenkin pitää huolehtia, ettei sängyssä ole mitään muoveja tai tyynyjä tai ylimääräisiä vaatekappaleita, joihin voisi tukehtua.
kun se alkaa itkeä siinä asennossa. Ei nyt heti, mutta viimeistään kun tutti putoaa suusta.
Meillä 7,5kk ikäinen tyttö ja samanlaista ollut n. 6kk iästä asti!
uskon että se on vain jonkinlainen vaihe!:) Kun opitaan niin paljon kaikkea uutta...
Tyttö nukkuu usein yönsä kokonaan, joskus saattaa herätä itkemään kun nukkuu vatsallaan eikä unisena jaksa kääntyä. Silloin käännän selälleen ja laitan tutin suuhun.
Myös meillä ollaan välillä ihan poikittain tai muuten ihan miten sattuu sängyssä!:D Jos vauva herää niin sit parantelen asentoa, muuten annan nukkua selällään,vatsallaan, poikittain tms...
Meillä on käytössä 3kk ikäiselle vauvalle koska mikään peitti ei pysyny päällä. Hyvin nukkuu yönsä pussin sisässä. Ihan kuumimmilla helteillä ei tietenkään ole käytetty.
Tuohon kääntymisen vaikeuteen se ei tietenkään auta, siihen auttaa vain aika, että lapsi oppii taidon kunnolla. Mutta eipähän mene jalat pinnojen väliin, pussi rauhoittaa lasta, eikä peitto katoa päältä. Meillä käytössä Ikean lämmin pussi ja Lidlin tosi ohut kesäpussi.
siis unipussi. lämmin muttei helteelläkään kuuma.
Tosin poika on 4kk ikäinen ja kovasti harjoittelee uusia taitoja. Aamuyöstä pyörimisen alkaessa olen laittanut vauvan kapaloon ja se on rauhoittanut unta jonkin verran, mutta kyllä silti "myhkäytyminen" jatkuu. Itsekin toivoisin lisää vinkkejä.