Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

minkä ikäiselle sopivat Enid Blytonin Viisikko kirjat

Vierailija
05.06.2008 |

entä

3 etsivää?

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
05.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielummin siis moottorisahasurmaajia?

tai karmeita otuksia viskomassa toisiaan pitkin seinä, miekoilla vaan kaikilta päät poikki...!

pieni lapsi ei välttämättä ymmärrä, että hyvänä/normalaina esitettävät asiat kuten nyt viakka rasismi tai sovinismi tai sosiaalinen eriarvoisuus eivät olekaan hyviä.

Mäiskimisen normaali lapsi kyllä ymmärtää epätodeksi

Vierailija
22/33 |
05.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailma on täynnä hyviä kirjoja, ei vain viisikot ja moottorisahamurhaajat.

Rasismi ja sovinismi ovat minusta vakavia asioita, ja on paljon kirjoja, joissa ne eivät yhtä räikeästi ole esillä.

Mutta meillä saa lukea viisikoitakin, lukeminen kannattaa aina.

9

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
05.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä ainakaan muistanut että niissä oli tollanen arvomaailma, ei oo siis mun maailmankuvaan ainakaan vaikuttanut mitenkään huomattavasti. Ja olihan se Pauli tyttö, aika siisti tyttö kaiken lisäksi.

Huoh, pitääkin sitten miettiä, hankkiiko omalle lapselle noita ollenkaan.

Vierailija
24/33 |
05.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan poika, koska halusi olla yhtä hyvä kuin pojat. Siis pojat ovat parempia kuin tytöt.

Vierailija
25/33 |
05.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä ainakaan muistanut että niissä oli tollanen arvomaailma, ei oo siis mun maailmankuvaan ainakaan vaikuttanut mitenkään huomattavasti. Ja olihan se Pauli tyttö, aika siisti tyttö kaiken lisäksi.

Huoh, pitääkin sitten miettiä, hankkiiko omalle lapselle noita ollenkaan.

Vierailija
26/33 |
05.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Parempia kuin kaikenmaailman ninja-dvd:t". Anteeksi, repesin.

Naruto ei ole tarkoitettu ekaluokkalaisille ;).

Vierailija
27/33 |
05.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne tulee nuorena ja aikuisena ymmärtämään, miten asioiden kuuluu oikeasti olla. Ihan samalla tavalla kuin te.

Ei tarvitse rajoittaa liikaa, lukeminen on aina hyväksi. Voi kertoa, että tämä kirja on tosi vanha, eikä siinä asiat ole ihan niin kuin nykyään. Monesti lapsi tuleekin kysymään, jos jokin asia askarruttaa. Siinä tulee sitten hyvää keskustelua.

Tynnyrissä ei voi lasta kasvattaa, vaan omalla esimerkillä.

Vierailija
28/33 |
05.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole oppinut että tyttö on siisti silloin kun on hyvä jätkä. Mä olen pienestä asti ollut ylitömäsesti prinsessatyyppiä, varmaan siksi se oli siisti tyttö kun erilainen kun minä. Älkääs nyt pistäkö mua mihkään muottiin yhden viestin perusteella ;)

Vierailija
29/33 |
05.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

epätodeksi!

mielummin siis moottorisahasurmaajia?

tai karmeita otuksia viskomassa toisiaan pitkin seinä, miekoilla vaan kaikilta päät poikki...!

pieni lapsi ei välttämättä ymmärrä, että hyvänä/normalaina esitettävät asiat kuten nyt viakka rasismi tai sovinismi tai sosiaalinen eriarvoisuus eivät olekaan hyviä.

Vierailija
30/33 |
05.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole oppinut että tyttö on siisti silloin kun on hyvä jätkä. Mä olen pienestä asti ollut ylitömäsesti prinsessatyyppiä, varmaan siksi se oli siisti tyttö kun erilainen kun minä. Älkääs nyt pistäkö mua mihkään muottiin yhden viestin perusteella ;)

Vierailija
31/33 |
05.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei lapsi sitä maailmankuvaansa ja naiskuvaansa muodosta yhden viisikkosarjan perusteella!

Minäkin olen lapsena lukenut kaikki viisikot enkä edes tajunnut niissä noita juttuja mitä kritisoitte mutta eipä ne mun alitajuntaankaan mitenkään vaikuttanut. Minusta ei tulliut rasistia (päinvastoin) enkä ruvennut kuvittelemaan että naisena olisin jotenkin vähempiarvoinen kuin miehet.

Omat lapseni saavat varmasti lukea viisikot (mutta ei ole ollut mikään suosikkikirjasarja).

Vierailija
32/33 |
05.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mun mielestä ton Paulin identiteettikriisin voi nähdä myös eri tavalla, ikään kuin kuulumisena seksuaaliseen vähemmistöön, ja mä uskon että niin olen sen aina ymmärtänytkin. Siis että Pauli on viisikon homo/transujäsen eikä osaansa tyytymätön tyttö. Eri asia on, jons kaikki muut jäsenet olisivat olleet poikia, mutta olihan siinä se Annekin (?), joka oli ihan mahdollisimman tyttömäinen (onko se nyt sitten parempi?).

Vierailija
33/33 |
05.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ois arvannut, että tää kysymys johdattelee keskustelun tällaisille poluille. Itse luin pienenä (en muista minkä ikäisenä) kaikki Viisikot. Olen ulkomaalaisen kanssa naimisissa, joten en kai ole ihan hirmu rasisti ;) Ei meidän 6-vuotias varmaan mene noista jutuista pilalle, kunhan vaan eivät ole sisällöltään liian PELOTTAVIA.

Kyselen siksi tätä sarjaa, kun kesämökiltä löytyy koko sarja odottamassa uutta lukijaa. Ajattelin esittelnkö tänä kesänä vai vasta ensi vuonna, tai seuraavana.

Entäs 3 etsivää?

AP

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi yksi