Q-kirjaimen oikea 'ääntäminen'
Kommentit (25)
Mulla oli muinoin työkaveri, joka kirjoitteli henkilökunnan huoneessa lappuja, joissa ehdoteltiin yhteistä reissua bupiin. Mukava ihminen noin muuten tietysti, kun yritti järkätä työkavereille sosiaalista toimintaa.
Miks niin moni sanoo sen GUU??
Minä olen kuullut ja kuulostaa aivan idioottimaiselta!
Se ei ole mikään hiton "guu".
Mun mies sanoo niin, mutta sitten taas G-kirjain on "kee".
*huoh*
Joo, mun mies ja.. Lisäks sanoo Bortugali, Baraguay, bilsneri.. Voi argh!!
että täällä on sitten vajaata sakkia
Q:n ääntäminen on [guu]
ap kiittää, tätä just tarkotan! Perustelehan nyt väittees meille, jotka tiedetään että se on kuu-kirjain.ap kiittää, tätä just tarkotan! Perustelehan nyt väittees meille, jotka tiedetään että se on kuu-kirjain.
ap kiittää, tätä just tarkotan! Perustelehan nyt väittees meille, jotka tiedetään että se on kuu-kirjain.ap kiittää, tätä just tarkotan! Perustelehan nyt väittees meille, jotka tiedetään että se on kuu-kirjain.
Jos sen ääntää "kuu" niin on kyllä ihan sekaisin. Kuu on taivaalla senki pässi!
ap kiittää, tätä just tarkotan! Perustelehan nyt väittees meille, jotka tiedetään että se on kuu-kirjain.ap kiittää, tätä just tarkotan! Perustelehan nyt väittees meille, jotka tiedetään että se on kuu-kirjain.Jos sen ääntää "kuu" niin on kyllä ihan sekaisin. Kuu on taivaalla senki pässi!
NYT TULI 9 OWNATUKSI XDDD REPESIN
Ärsyttää!! Tosin samainen mies sanoo sanan maailma maa ilma, mikä on vieläkin ärsyttävämpää..
aa, bee, cee, dee, ee, äf, gee, hoo, ii, jii, koo, äl, äm, än, oo, pee, kuu, är, äs, tee, uu, vee kaksoisvee, äks, yy, tset, ruotsalainen o, ä, ö.(ja lapsuudestani äng-äänne, mitä ei enää ole..)
Miks niin moni sanoo sen GUU??
pässi. Bässit bombbii tramboliinilla gurgottaen guuhun.
aa, bee, cee, dee, ee, äf, gee, hoo, ii, jii, koo, äl, äm, än, oo, pee, kuu, är, äs, tee, uu, vee kaksoisvee, äks, yy, tset, ruotsalainen o, ä, ö.(ja lapsuudestani äng-äänne, mitä ei enää ole..)
mites toi kolmas? Tällä palstalla kun aina hoetaan, että c lausutaan k:na.
kee siis.
kee siis.
Kirjaimena se on aina "see", sanoissa lausumisen määrittää käytettävä kieli / käytettävän lainasanan lähdekieli.
Kirjain Ääntämys
a [a:]
b [be:]
c [se:]
d [de:]
e [e:]
f [æf]
g [ge:]
h [ho:]
i [i:]
j [ji:]
k [ko:]
l [æl]
m [æm]
n [æn]
o [o:]
p [pe:]
q [ku:]
r [ær]
s [æs]
t [te:]
u [u:]
v [ve:]
w [ve:], [kaksoisve:]
x [æks]
y [y:]
z [tset]
å [o:], [ruotsalainen o:]
ä [æ:]
ö [ø:]
http://users.jyu.fi/~pamakine/kieli/suomi/aanneoppi/aakkoset.html
kee siis.
Se pitäisikin OIKEASTI lausua Niso-Petteri, jos ajatellaaan suomenkieltä ja kirjainten lausantoa..=)))
t. ap
Se pitäisikin OIKEASTI lausua Niso-Petteri, jos ajatellaaan suomenkieltä ja kirjainten lausantoa..=)))
On todellakin kielellisesti lahjattomia, joiden päähän C-kirjaimen lausuminen ei mene vaikka mitä tekisi.
Monissa kielissä (mm. englanti, ranska ja espanja) c-kirjain äännetään ennen etuvokaalia (e, i) [s] ja ennen takavokaalia (a, o, u) [k]. Klassisessa latinassa c äännetään aina [k]. Saksassa c äännetään yksinään [ts]. Esim. Caesar = ['ke:sar], Cologne = [ko'lonj], Mercedes-Benz = [mer'tse:des 'bents], el cuarto = [el ku'arto], a car = [ø ka:]