Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko minulla mielestäsi velvollisuus maksaa opintolainani vaikka olen työkyvyttömyyseläkeläinen?

Vierailija
03.08.2011 |

Sitten kun olen pysyvästi eläkeläinen, onko mielestäsi moraalitonta jos haen takaajalta, eli kelalta maksuvapautusta jäljellä olevasta opintolainarästistä?

Opintolainaa rästissä kelalle nyt 7000€, tällä hetkellä maksan takaisin 20€/kk.

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
03.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ärsyttää ihan satasella tuollaiset lusmut, jotka kuvittelevat, ettei velvollisuuksiaan (=tässä tapauksessa lainatun rahan takaisinmaksua) tarvitse hoitaa!

Sorry vaan, mutta yhtään et saa sympatiaa tuolla työkyvyttömyydellä. Jos lainasit rahaa opintoja varten, on ne rahat maksettava takaisin.

Vierailija
2/33 |
03.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pysyvän eläkkeen saan, haen samantien opintolainarästeistä vapautusta kelasta, joka on jo maksanut lainani pankille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
03.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun en itse älynnyt, työttömänä makselin takaisin. Mähän olisin voinut lykätä, kun oli vain muutama pätkätyö, ja sen jälkeen jäinkin työkyvyttömyyseläkkeelle..

Vierailija
4/33 |
03.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmiset, jotka ottavat lainaa ja kaihtavat sen takaisinmaksua! Itse olet lainasi ottanut.

Vierailija
5/33 |
03.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä saan tällä hetkellä 221e kuussa (plus lapsilisä) ja maksan opintolainaa 70e pois.

häpeä sinä.

Vierailija
6/33 |
03.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuon 20€/kk vaikka maksukykyä voisi olla jopa 60€/kk.

Vierailija
7/33 |
03.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka kuinka sairastuisi tai jäisi eläkkeelle, niin velka on maksettava. Eihän se muuten velkaa olisi.

Vierailija
8/33 |
03.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos sairastaa tarpeeksi pitkään.

Vierailija
9/33 |
03.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai käytän systeemin tarjoamaa mahdollisuutta hyväkseni, en ole niin tekopyhä ettenkö käyttäisi.

Vierailija
10/33 |
03.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiskunta painostaa työkykyisiä ihmisiä opiskelemaan. Opiskelijan edellytetään ottamaan lainaa, jos opintorahan perusosa ja sen sellaiset eivät riitä, eikä muita tuloja ole.

Aikanaan viljellyt lupaukset opintojen kannattavuudesta ovat osoittauneet monin tavoin tyhjäksi suunpieksännäksi.

Kaiken kohtuuden nimissä, jos on suorittanut opintonsa asiallisesti ja hakenut töitä aktiivisesti, ei pitäisi olla mitään velvoitetta maksella opintovelkoja. Kärsikööt ne, jotka tyhjiä lupailivat.

Käytännössä asia ei tietenkään ole näin yksinkertainen. Opintojen hyödyllisyyteen ja menestykseen työmarkkinoilla vaikuttavat monet tekijät. Minä olisin sitä mieltä, että jos aivan selvästi on opiskellut alaa jolle on ajan mittaa koulutettu liikaa väkeä, vastuun pitäisi langeta jollekin muulle kuin opiskelijalle itselleen. Vielä kymmenen vuotta sitten valtion johdossa oltiin sitä mieltä, että Suomesta tulee hienojen ideoiden vientimaa, jossa on kannattavaa korkeakouluttaa 2/3 tuolloisista nuorista. Kuinkas kävikään? Putkimiehiä piti tuoda Puolasta ja nyt on sitten työttömänä koulutettua väkeä vaikka kuinka. Nuo poroporvarilliset huuhaakoulutusidealistit pitäisi saada vastuuseen. Opintolainasummat ovat niin pieniä, että niiden anteeksiantaminen on enintään välttävä korvaus hukkaanheitetyistä opintovuosista.

Vierailija
11/33 |
03.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kyllä nyt pitää itsekin käyttäää aivojaan. Ja hakea jalansija jo hyvissä ajoin opintojen aikana ja rakentaa oma tutkintonsa järkeväksi.

Jos se itse opiskelu on ilmaista, pitää sen verran panostaa omaan tulevaisuuteen, että katsoo eteensä.

Vakavalle sairastumiselle ei kukaan mitään voi, mutta työllistymiselle voi todella paljon ihan itse. Ja alan valitsee jokainen ihan itse.

Vierailija
12/33 |
03.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellinen ei liittynyt suoranaisesti sairaseläkkeelle joutumiseen. Mutta yhtä kaikki: joillakin ei ole ollut valinnanvaraa sille lainalle. Jos valtion eri tahot pakottavat sellaista ottamaan, kyseisten tahojen pitäisi tajuta oma vastuunsa tällaisissa tapauksissa. Mutta ei. Ja sitten on vielä näitä idiootteja jotka ovat valmiit lypsämään toisesta ihmisestä viimeisetkin, että jokin hieno moraalinen ylemmyys toteutuisi.

Väittäisin, että lopulta tuo opintolainoilla ahdistelu tuottaa enemmän haittaa kuin hyötyä. Ja tämä ei tarkoita, että oitis kun joutuu kilometritehtaalle, pitäisi saada lainansa yhteiskunnan harteille. Se tarkoittaa, että vaikeissa tilanteissa opintovelallinen voisi saada velkansa anteeksi.

Vierailija
13/33 |
03.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmiset, jotka ottavat lainaa ja kaihtavat sen takaisinmaksua! Itse olet lainasi ottanut.

ei opiskellessa voi tietää koska sairastuu. sairaita kohdellaan muutenkin eriarvoisesti. toivotaan ettei ko viestin laittaja itse sairastu!!!!!

Vierailija
14/33 |
03.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen ollut sairauden vuoksi kuntoutustuella 2v ja lyhennän opintolainaa 80e/kk. Olen yksinhuoltaja joten tiukkaa tekee, mutta ei tulisi mieleenkään olla maksamatta velkaa takaisin. Alunperin oli pakko ottaa opintolainaa, koska muutoin ei olisi tultu toimeen: minä yksinhuoltaja ja lapsi. Se mikä mua kuitenkin jaksaa ihmetyttää tässä kuviossa on, että

opiskelijat perheellinen tai perheetön pakotetaan hakemaan opnitolainaa, se katsotaan toimeentulotuessa tuloiksi nostat lainaa tai et. Menoiksi sitä ei kuitenkaan lasketa. Eli sen kerran kun jouduin sairastuttuani hakemaan tt-tukea, tuota lainan lyhennystä ei laskettu ollenkaan.

Vierailija
15/33 |
03.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kyllä nyt pitää itsekin käyttäää aivojaan. Ja hakea jalansija jo hyvissä ajoin opintojen aikana ja rakentaa oma tutkintonsa järkeväksi.

Jos se itse opiskelu on ilmaista, pitää sen verran panostaa omaan tulevaisuuteen, että katsoo eteensä.

Vakavalle sairastumiselle ei kukaan mitään voi, mutta työllistymiselle voi todella paljon ihan itse. Ja alan valitsee jokainen ihan itse.

Herää jo!

Korkeakouluopinnot kestävät neljästä kuuteen vuotta. Sinä aikana tämä hullu elämänmeno ehtii nostaa jälleen yhden lupaavan tulevaisuudenalan ja muodostaa siitä kateettomien lupausten kuplan, joka sitten puhkeaa. Toki omaan työllistymiseensä pitää pyrkiä vaikuttamaan aktiivisesti, mutta kun kaikki ei ole oman valinnan varassa.

Vierailija
16/33 |
03.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä varten valtio juuri on takauksen antanut.

Vierailija
17/33 |
03.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ottakaamme siis kaikki opintolainaa ja jollain kumman verukkeella ei makseta niitä. Ilmasta rahaa, kellepä ei kalpaisi...paitsi itselläni ei kyllä olis pokkaa..

Vierailija
18/33 |
03.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

se että sairastin 8 vuotta sitten vaikean psykoosin, koska murehdin työttömyyttäni ja sitä millä opintolainat maksan.

Senkin vuoksi koen olevani oikeutettu saamaan maksuvapautuksen lainasta, joka epäsuorasti aiheuttaa työkyvyttömyyteni. ap

Vierailija
19/33 |
03.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko psykis?

Vierailija
20/33 |
03.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin tuon 20€/kk siihen saakka että joko työllistyn tai pääsen pysyvälle eläkkeelle. ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi yksi