aaaargh,, menee hermo pihistelevään mieheen!
Tiedän että suhteessa käy yleensä niin, että ensin joku piirre nähdään hyvänä ja myöhemmin se rupeaa todella ärsyttämään.
Mieheni on ollut tarkka rahankäyttäjä aina. Ei siis ole koskaan ostellut mitään viihde-elektroniikkaa, autoja tms. kallista tosta noin vaan tai muutenkaan törsää johonkin harrastukseen, josta jotkut täälläkin valittavat.
Mutta nyt lasten lomalla on kamalan ärsyttävää, että mies pihistelee (ilman syytä) kaikesta. Siis kun olemme käyneet lintsillä, korkeasaaressa, ravintolassa syömässä jne.. Lapsilla on paha mieli, minua ärsyttää, enkä usko, että mieskään on tyytyväinen. Tänään jo vähän "kävelin" miehen yli, jota en uskonut koskaan tekeväni.
Olimme korkeasaaressa, eikä mies voinut sieltä ostaa lapselle jäätelöä, kun ovat niin kalliita. Meillä oli muuten omat eväät mukana. Minusta se jo vähän kuuluu asiaan, jos ollaan tuollaisessa paikassa ettei nyt ihan tarvitse nipoilla. Lintsillä mies ei antanut pelata mitään, vetää narusta tms. Tiedän että ei lasten tarvitse kaikkea saada, mutta kyllä erilaiset pelit tai hattara tms. ovat osa tunnelmaa ja kokemusta. Minä siis menin ja ostin jätskin lapsille ja itselleni. Niitä sitten syötiin, kun isi katseli vihaisena.
Meillä ei ole rahasta mitenkään tiukkaa, miehellä on vain tapana nuukailla kaikessa. Täksi päiväksi olimme suunnitelleen uimaan menoa, mutta minä totesin tarvitsevani yksinolopäivän, joten mieheni lähti lasten kanssa pyöräilemään.
Tunnen samaan aikaan nolostusta lapsellisuudestani ja kamalaa ärsytystä miestä kohtaan. Onko muilla vastaavaA?
Kommentit (48)
Meillä ei syödä viikolla kaurapuuroa, mutta ei myöskään naudan sisäfilettä.
Itselläni on elämässä usein läsnä ajatus: "mitä jos kuolen tänään?" (Johtuu monestakin tapauksesta joita olen elämässäni nähnyt ja kokenut)
Haluan nauttia elämästä ja haluan lastenkin nauttivan elämästä. Meillä voi olla minä tahansa aamuna aamupalaksi lettuja ja hilloa, iltapalalla tapaksia.
Jätskiä on kesäisin lähes joka päivä. Se maistuu hyvältä kun ollaan reissussa autolla, puistossa tai lähikaupan pihalla. Suunnittelematon kiireetön hetki matkalla jalkapalloharkoista kotiin: ostetaan jätskit ja istutaan puistonpenkille syömään. Juuri silloin ei ole kiire mihinkään.
Ihmettelen työkavereita joilla on rahat aina loppu ja siitä valitetaan, mutta ruuan laadusta ei olla valmiita tinkimään: aina pitää olla parasta ja kalleinta.
No, olen jo vähän rauhoittunut. Turhaahan se on rahasta ruveta riitelemään, mutta sellaista se on, joskus vaan joku asia on se kuuluisa viimeinen pisara. Joku kysyi, että miten niin "kävelin" miehen yli. No, mies oli jo sanonut, että ei osteta mitään jäätelöitä eikä mitään muutakaan, meillä on omat eväät mukana. Ja sitten minä kuitenkin menin ostamaan ne jäätelöt. Minusta on ollut aina tärkeää, että vanhemmat pitävät "yhtä linjaa" ja keskustelevat sitten myöhemmin.. mutta niin sitä vaan joskus toimii omien periaatteiden vastaisesti.
Rahasta tässä ei ole oikeasti kyse siinä mielessä, ettei sitä olisi. Mies vaan toimii, kuten hänen lapsuudessaan toimittiin.. vanha suomalainen "hyve" tuntuu juuri olevan tuo järjettömyyksiin asti menevä pihiys.
Täytyy kyllä myöntää, että en toiminut miehen kanssa kovinkaan reilusti, kun keskustelimme myöhemmin. Sanoin, että hän saa piheillä omien hankintojen kanssa kuten parhaaksi katsoo, mutta lasten kanssa tietyt rahanmenot vaan kuuluvat asiaan, jos ei ole jotain erityistä syytä niitä kieltää. Erityinen syy siis voisi olla vaikka erittäin huono käytös tai hankala rahatilanne tai joku säästöprojekti.
noh, ehkä tämä tästä.. lasten teini-iässä voi tulla mielenkiintoista kun isipappa pyörtyilee jostain tietynmerkkisestä "pakko-saada" jutusta.. Ehkä minunkin pitäisi vähän ottaa rennommin, ei hauska päivä narunvetoa kaipaa..
-Ap
Miten pihejä ihmiset on. Hassattiin juuri 8.000 eur perheen kesälomareissuun (3 henkilöä). Juu ei paljon tuuttien hintoja kauhisteltu:D
No, kukin taaplaa tavallaan.
Ja näet miehesikin näkökulman. Toivottavasti hän vastaavasti kuuntelee sinua ja ottaa näkemyksesi huomioon.
Meilläkin joskus sattuu näitä tilanteita mieheni kanssa, hän on rahasta tarkempi kuin minä. Mutta olemme puhuneet nämä "huvittelupäivät" läpi ja olen saanut mieheni tajuamaan, ettei kaikki lapsia ilahduttavat asiat ole aikuisen näkökulmasta "järkeviä tai tarpeellisia", mutta pieniä turhuuksiakin joskus tarvitaan. Eli kun mennään huvipuistoon tms. miehenkikni ymmärtää että siinä kokonaislaskussa ei narunveto ja jätski ole yhtään mitään. Kun taas näiden kieltämisestä jää lapselle turhaan kurja mieli. (Ja meidän aikuisten on turha tässä vähätellä narunvetoa, se on lasten mielestä superjännää -muistan omastakin lapsuudesta!) Näistä voikin tosiaan sopia etukäteen ensin miehen kanssa ja sitten voi kertoa lapsille, mitä tehdään. Me olemme esim. kertoneet lapsille, että Lintsillä saa laitteet, narunvedon ja jäätelön/hattaran ja Lintsin jälkeen mennään hampurilaisille. Ovat olleet varsin tyytyväisiä -ja vaikka ovat sitten paikan päällä halunneet yhtä ja toista muutakin, ei ole tullut pahaa mieltä ja murjotusta, kun tietyt jutut on luvattu ja ne saa.
En ole mikään turhan kulutuksen puolestapuhuja enkä suoraan sanottuna kaipaa yhtään lisää krääsääkään nurkkiin. Lapsille voi sekä opettaa, ettei kaikkea arpajais/pääsiäismunaroinaa tarvita jne. ja SILTI joskus suoda niitä "turhuuksia" :)
No eipäs mennä äärimmäisyyksiin kuten ap:n ukkeli.
On aivan sale et noin itara ukko syyllistää lapsensa käytöksellään, josta ei hyvä seuraa. Äidin pitäisi tosiaankin pitää tasapainoa yllä!
Olen minäkin tarkka rahasta ja riistojuttuja en osta. Pidin eväitä mukana lasten kanssa kulkiessa mutta syy oli se et omat sapuskat huomattavasti parempia kuin minkään huvipuiston. Minulla oli jopa boxijääkaappi autossa. Lapsiaan rakastava isä osti et lapset saa parasta mahdollista ruokaa kulkiessamme:)
Pidin eväitä mukana lasten kanssa kulkiessa mutta syy oli se et omat sapuskat huomattavasti parempia kuin minkään huvipuiston. Minulla oli jopa boxijääkaappi autossa. Lapsiaan rakastava isä osti et lapset saa parasta mahdollista ruokaa kulkiessamme:)
= sinun mielestäsi parasta ruokaa, ei välttämättä muiden mielestä.
mukaan arkkuun saa paremman sisustuksen etteks sitä tajuu häh?
Meillä ei syödä jäätelöä joka päivä tai joka viikko, eikä kahden tai kolmen euron tuutti kirpaise ollenkaan.
Tilanne olis tietty toinen jos oltaisiin jäätelön suurkuluttajia kuten 'suurperheen isä'.
Herkuissa tykkään kuitenkin pitää semmoisen linjan, että vähemmän ja parempaa on parempi vaihtoehto kuin paljon ja kallista.
Sympatiat ap:lle :)