Teititteleekö kaupan kassat kaikkia?
Siis onko ohje, että kaikkia, vai katsooko kassa asiakkaan naamsta, onko tämä vanha tms?
Kommentit (25)
Jokainen saa itse päättää teititteleekö vai ei. Itse en osaa teititellä kasvotusten, ei vaan tule luonnostaan. Puhelimessa jos puhun, niin tyylini on kovin paljon virallisempi, eli saatan teititellä, vaikkei tarvitsisikaan.
Jokainen saa itse päättää teititteleekö vai ei. Itse en osaa teititellä kasvotusten, ei vaan tule luonnostaan. Puhelimessa jos puhun, niin tyylini on kovin paljon virallisempi, eli saatan teititellä, vaikkei tarvitsisikaan.
S vai K
on teititellä kaikkia itseä vanhempia. Tosin kun olen Aikuinen Nainen, teitittelen myös ikäisiäni tai jopa *hui kauhistus* myös nuorempiani.
katselin äsken tuota Päivi Räsästä uusintana ja vaikka muuta yhteistä meillä ei ole en minäkään halua tulla teititellyksi, siinä tuntee itsensä niin vanhaksi, valitettavasti välillä sitä tapahtuu ja se ottaa päähän.
Minusta teitittely ei ole kohteliaisuus vaan loukkaus.
49v
Jos olisi edes "sinä", se olisi aavistuksen siedettävämpää. Mutta "sä" et oo kukaan etkä mitään, et edes kokonaisen sanan arvoinen.
Teitittely taas on arvostuksen ja kunnioituksen osoitus, ei pelkkä kohteliaisuus.
t 39v kakkonen
katselin äsken tuota Päivi Räsästä uusintana ja vaikka muuta yhteistä meillä ei ole en minäkään halua tulla teititellyksi, siinä tuntee itsensä niin vanhaksi, valitettavasti välillä sitä tapahtuu ja se ottaa päähän.
Minusta teitittely ei ole kohteliaisuus vaan loukkaus.
49v
Loukkaus jos kaupan ohje on teititellä iän perustella (eli miltä näyttää).
Ihan SAMA mitä joku henk.koht ajattelee, se on kumminkin yhä kohteliaan puhuttelun tapa, siis yleinen koodi, että itseään iäkkäämpiä ja arvokkaampia ihmisiä teititellään JA palvelutilanteessa myyjä asiakkaitaan aina (poikkeuksena lapset).
Käytöstavat vaan ovat aika monella hakusessa nykyään.
Teititellä pitää kaikkia ikään katsomatta (paitsi lapsia). Sinuttelu olisi erittäin epäkohteliasta.
t. Keski-Euroopasta
mutta ei, en kaipaa mitään erityistä arvostusta jos kaupasta maitopurkin haen! Eikä se ole minusta mikään käytöstapa, mieluummin iloista "heitä ja säätä" kuin tönkköä teitittelyä!
6
Mutta kun tulen Suomeen lomalle, sinuttelu tuntuu läheiseltä ja ihanalta. Tuntee todella olevansa Suomessa kun kaupan kanssa sinuttelee. Nousee melkein kyyneleet silmiin. Sinuttelu on minusta ihanaa, kun tulee rouvittelu-herroittelu-maasta.
minä teitittelin kaikkia paitsi lapsia ja teinejä. suurin osa asiakkaista oli tyytyväisiä kohteliaaseen puhetapaan, mutta oli tietenkin niitä ''ikäkriisistä'' kärsiviä jotka sai hepulin
Sama juttu tervehdyksen kanssa; ''Päivää'' kun sanoi niin jotkut ihan ääneen kiittivät että KIITOS KUN ET SANONUT MOI! ja jotkut olivat ihan että moi on paljon parempi :)
Teititellä pitää kaikkia ikään katsomatta (paitsi lapsia). Sinuttelu olisi erittäin epäkohteliasta.
t. Keski-Euroopasta
Miten englanniksi teititellään?
sinuttelu "thou" tai "thee" on jäänyt kokonaan pois käytöstä jo pari vuosisataa sitten.
Meillä oli ohjeena teititellä ikäihmisiä ja noin muutenkin valita sävy asiakkaan mukaan. Pitää olla aikamoisen heikko kielitaju, jos luulee kohteliaisuuden olevan kiinni yhdestä sanasta. Sanojen "sä" ja "te" väliin mahtuu aika paljon kaikenlaista. Mieluummin kohtelias sinuttelu kuin se, että teititellään väärin, mitä Suomessa kuulee todella usein.
sinuttelu "thou" tai "thee" on jäänyt kokonaan pois käytöstä jo pari vuosisataa sitten.
Eihän se ole teitittelyä jos toista muotoa ei käytännössä olekaan
siten, että liitetään mukaan nimi tai sir/madam/ma'am. Siis "Thank You, Sir."
Englanti ei nyt toki ole se Keski-Eurooppa, josta tuossa puhuttiin, mutta siis sielläkin ollaan hienommissa liikkeissä, hotelleissa ja ravintoloissa tuolla lailla formaaleja.
Minusta tässä nyt osa missaa pointin aika iloisesti.
Kyse ei ole siitä, mitä osa pitää parempana tai ei pidä. Jonkun mielestä on kivempaa tulla sinutelluksi.
MUTTA kyse on siitä, mikä on vakiintunut käytösnormi. Kaupantekotilanteessa asiakas on vieras, eikä hänen sinutteluasenteitaan tiedetä - siksi kohtelias muoto on edelleen teititellä. Jos asiakas haluaa, hän voi pyytää sinuttelemaan ja vakiasiakasta toki myyjä silloin alkaakin sinutella.
Mutta lähtökohtainen normi on teitittely. Vieläkin.
Sir on arvonimi joka on vain harvoilla ja vailituilla.
Ei noin
Sir on arvonimi joka on vain harvoilla ja vailituilla.
Käypä hakemassa vanupuikko. Rassaa korvat huolella. Avaa vaikka töllötin ja käännä jollekin brittikanavalle. Mitäpä sanovat lapset opettajalle, jopa isälleenkin (jenkeissä vielä enemmän, mutta myös briteissä)? Mitä sanovat tarjoilijat ravintolassa? Myyjät kaupassa?
Sir.
"Suits You, Sir!"
minä haluaisin että minua teititeltäisiin. ainakaan en haluaisi olla mikään "sä".