Mitä teidän tasan 1-v osaavat?
Meillä osaa:
kävellä tuetta tällä hetkellä n. 3 m (vähän arka tapaus, ottaa kiinni tai istahtaa, jos horjuttaa, ei kaatuile siis)
jukka-palikkalaatikosta pujottaa sisään lieriön, kuution ja sen vihreän pitkulaisen palikan
osaa sanoa n. 30 sanaa
osaa ottaa pois kapulan, jolla estetty keittiön laatikoille pääsy (pujotettu 3 alimman laatikon rivasta)
osaa kiivetä sohvalle
osaa avata oven rivasta painaen
osaa "soittaa kännykällä" ja "käyttää kaukosäädintä"
osaa laittaa valot päälle ja pois sekä valokatkaisijasta seinästä että pöytälampusta yöpöydältä
osaa laittaa tietokoneen päälle (keskusyksikkö lattialla)
irrottelee töpselit pistorasioista ja yrittää laittaa takaisin, mutta ei vielä osaa
ei osaa syödä itse kuin sormin, lusikan kyllä saa halutessaan suuhun
osaa periaatteessa juoda lasista juotettuna, mutta purskauttaa suusta nesteen pois
ilmoittaa kyllä "kakka" kun alkaa kakalle, mutta jos vie potalle, keskeyttää toiminnon
Kommentit (5)
Kiinnittää taulut seinää, käydä kaupassa, ajaa autolla
kun toi sun + syödä itse lusikalla. Ikää on 1v ja viikko.
Mun kohta 2v. on vasta just oppinut avaamaan ovet kun ei ole aikaisemmin yltänyt. Nyt just ja just yltää jos oikein kurottaa.
Liikkuu kontaten ja kävelee tukien ja puita pitkin.
Sanoo kakka ja ilmoittaa näin hädän, joka tulee suht usein potalle, mihin usein myös pissii.
Muutamia muita "omia" sanoja, joilla merkitys.
Istuu yleensä polvillaan, muutaman kerran noussut oikein istumaan. Istuu kyllä hyvin ja lähtee siitä liikkeelle.
Kiipeää portaita ja pääsee olkkarin pöydälle ym. matalille tasoille.
Sormiruokailee, osaa myös laittaa äidin täyttämän puurolusikan suuhun. Juo itse nokkamukista, tavan mukista autettuna. Juo myös pillillä.
Laittaa kuutio- ja lieriöpalikat palikkalaatikkoon rei'istä.
Laittaa hatun päähän ja kengät käsiin (lempiharrastus).
Soittaa kännykällä, jos käsiinsä saa :)
Taputtaa, vilkuttaa oikeissa tilanteissa.
Tulee syömään, antaa tutin ym. Pyydettäessä, eli ymmärtää paljon!
Piirtää paperille tai piirtolevylle.
Osasi aivan liikaa kaikkea, mitä ei olisi tarvinnut vielä osata, sanotaanko vaikka noin. Onneksi oli kolmas lapsi tämä villikko :D