Ei näköjään tosiaan kannata tässä maassa tehdä töitä!
Lasken ja pyörittelen, mutta vaikka miten päin yrittäisi kääntää niin faktaa on, että mun pitäs tienata bruttona työstäni vähintään 3400 e/kk jotta mun nettotulot olis samat kuin olla työttömänä kotona ja haalia kaikki mahdolliset tuet.
Kommentit (49)
Ei kai siinä mitään. Ole kotona sitten niin kauan kuin lasten kannalta on hyvä. Kannattaa kuitenkin miettiä, että se aika kun lapset tarvitsee kotihoitoa, on kamalan lyhyt loppujen lopuksi.
Mitä siitä eteenpäin?
Mulla menis suoraan sanottuna hermot, jos mun pitäis vuositolkulla nuoleskella nurkkia kotona.
ihan hatusta kaiken. Muutenhan faktat olis jo tässä. :)
Lapsilisiä ei voida laskuun ottaa, ne ap saisi vaikka töissä kävisikin, kuten myös elarit.
Kodinhoidontuki n. 400e
Asumistuki on x
Työmarkkinatuki kolmen (tai enemmän) lapsen vanhemmille (tuskin äippä liiton rahaa tai työkkäriä enää saa, kerran on päättänyt kotiin jäädä): 765.29
Eli asumistuen pitäisi olla aikaste iso, jotta noihin laskuihin pääsisi. Toisaalta voiko sossusta kinuta, sitä en tiedä. Onkohan toimeentulotukea itketty, sitä en tiedä. Ja jos saa jotain liiton rahaa tai työkkäriä niin tilanne on toinen, muttei pysyvä. Tosin kodinhoidontukikin lakkaa aikanaan.
mitä tukia saat?
Työkkäristä 600 e/kk?
lapsilisät 100 e/kk lapsi?
Asumistuki?
Ap, faktaa kehiin.
Itsellä lomarahat nosti palkkaa niin paljon että koko lomarahan suuruinen potti lähti palkasta veroja. Ai että mukavaa on tehdä kesällä reissuja tai muuta tavallisesta poikkeavaa kun rahaa tulee saman verran kuin aina ennenkin. =)
ite pph:na ja vaikka pieni palkka niin paremmin nyt jää käteen kuin kotiäiti vuosina, mutta mitään suurta eroa ei ole.
että useassa työssä pääset työterveyshuollon piiriin, lomarahat tulee, ehkä bonuksetkin, on myös monia muita henkilökuntaetuja (puhelinta, liikuntaseteliä sun muuta), ilmaisia lounaita jne. jne. Ja palkkahan nousee vuosittain kokemuksen myötä. Ja työpaikkaakin voi vaihtaa, jos vanha ei miellytä (täällä sitä kutsutaan halveksuen uran luomiseksi).
Jossain vaiheessa (miellellään ennen 30 vuoden maagista ikää) niitä töitä vaan kannattaa alkaa tehdä, jos ikinä aiot työllistyä.
Kyllä mulle ainakin tärkeämpää on se, että voin hyvällä omallatunnolla sanoa kaikille että olen töissä ja tienaan itse rahani kuin että eläm muiden siivellä (löhöilen kotona päivät pitkät, hulluksihan siinä muuten tulisi!). Jotenkin tunnen, että jos ihminen töitä saa, eikä sitä vastaanota kun "kotona ollessa saan samanverran", hän on luuseri!
siinä vaiheessa kun on peruspäivärahalla ja lapset alkaa kasvaa niin rahalle, työllä ansaitulle oikeasti on käyttöä. Itse kyllä minua kummasti motivoi ihan parinsadan euron korotuskin siihen rahatilanteeseen.
kantsii olla kotona jos hoitomaksut on n. 600 ja työmatkakulut 300 euroa. Normaali netosta n. 2000 jää peräti 1100 käteen.
kantsii olla kotona jos hoitomaksut on n. 600 ja työmatkakulut 300 euroa. Normaali netosta n. 2000 jää peräti 1100 käteen.
Hoitomaksut lähes 600 euroa kk ja työmatkakulut samoin lähemmäs 400 euroa kk + ei enää asumistukea eli asumiskulutkin lisääntyvät. Reilun 2000 euron kk-palkasta jää käteen häthätää 1200.
Taidan olla outo, kun "nautin" töistäni. Kun käyn töissä, jaksan paremmin myös perheen kanssa. Ryytyisin täysin, jos olisin "vaan" kotona.
Taidan olla outo, kun "nautin" töistäni. Kun käyn töissä, jaksan paremmin myös perheen kanssa. Ryytyisin täysin, jos olisin "vaan" kotona.
joiden mielestä kaikki pienipalkkaiset ovat laiskoja ja tyhmiä työttömistä nyt puhumattakaan
400 e työmatkakuluista kannattaa verottajalla alentaa veroprosentteja ja saahan noi vähennyksiin. Tuommoinen matka, vaikka päivittäin junalla Tampere-Helsinki (kuukausilippu 400 e) on kipurajoilla. Ei jaksa kotona kun aina väsynyt 2 h matkoista suuntaansa ja palkka tosiaan menee matkakuluihin. Poikkeustapaus, jaksaa aikansa.
Lasken ja pyörittelen, mutta vaikka miten päin yrittäisi kääntää niin faktaa on, että mun pitäs tienata bruttona työstäni vähintään 3400 e/kk jotta mun nettotulot olis samat kuin olla työttömänä kotona ja haalia kaikki mahdolliset tuet.
Taas hyvä esimerkki siitä, että Suomessa maksetaan tarpeettoman paljon kotona makaamisesta.
Ainoa tapa välttää tukiloukut on tukien reipas leikkaaminen.
laskelmia siitä, miten kotona oleva saisi isommat tulot kuin se, joka saa töistä 3400 e /kk.
Voisiko saada ihan rahallisena esimerkkinä?
En voisi IKIMAAILMASSA katsoa itseäni peiliin, jos vain makaisin kotona hyödyttömänä paskana, jota muut elättävät! Kodin ja perheen hoitamista joo, sitä tekevät työssäkäyvätkin. Järkyttävää miten joku voi syrjäytyä noin! Mitä sitten kun lapset ovat isoja, eihän sua sitten enää kukaan huoli eikä tarvitse mihinkään!
Voin kuvitella että se jolla palkka 3400 miinus verot , käteen jää 2600e? Viiden lapsen yh tarvii ison kämpän . 5h + keittiö. Pks se on ainaki. 1000e. Tosta jäisi 1600e käteen. Miinus työmatkat ja päivähoidot..ei paljoa juhlittaisi.
Ei ole kuplaa, josta tulisin.
Taitaa olla asennenkysymys!