Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käytätkö pyöräilykypärää?

Vierailija
02.08.2011 |

Laskin huvikseni kaupasta kotiin tullessani, näin yhteensä 17 pyöräilijää, joista YHDELLÄ oli kypärä päässä. Kypärättömät olivat pääasiassa 20-30 -vuotiaita, mutta myös pari teiniä ja yksi n. 7-vuotias, joka ajeli juuri ilman käsiä...

Mulle on itsestäänselvyys, että kypärä on päässä kun pyöräillään, niin lapsilla kuin aikuisillakin. Miten teidän perheessä? Tämä pikainen empiirinen tutkimukseni kun osoitti, että näin ei moni muu ajattele.

Pö-pö-pö-pölkkypää, ei käytä kypärää

kunnolla kun rysähtää, niin ruma jälki jää....

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lenkillä todellakin käytän ja harvassa siellä (maanteillä tai kauempana keskustasta pyöräteillä) on kypärättömät vastaantulijat.

Kaupungilla taas kypäräpäisiä on harvemmassa. En aina käytä itsekään. Koska sitä on kauppareissun ajaksi hankala laittaa mihinkään ja matkaa on vaan pari kilometriä pelkkää pyörätietä, jossa vauhti on hiljainen.

En tosin muista milloin viimeksi olen kaupassakaan käynyt ilman kypärää, varmaan talvella, kun oli paljon pakkasta ja paksu pipo.

Vierailija
22/33 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkki opettaa. Tyhjä lato ei tarvitse kattoa :)

Kun poikani oli vajaa 3-v hän kaatui pyörällä ja löi päänsä asfalttiin. Kuului kamala rusaus ja luulin, että se on nyt siinä. Rusaus kuului siitä, että kypärä suojasi hänen päänsä ja meni tällissä rikki. Olen säästänyt tuon kypärän siihen vaiheeseen, kun hän alkaa inttämään ettei halua käyttää kypärää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

se muussaantuu katuun. Sitäkö haluatte?

Minä käytän aina pyöräillessäni kypärää, samoin mies ja lapset.

Vierailija
24/33 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun poikani oli vajaa 3-v hän kaatui pyörällä ja löi päänsä asfalttiin. Kuului kamala rusaus ja luulin, että se on nyt siinä. Rusaus kuului siitä, että kypärä suojasi hänen päänsä ja meni tällissä rikki. Olen säästänyt tuon kypärän siihen vaiheeseen, kun hän alkaa inttämään ettei halua käyttää kypärää.

Vierailija
25/33 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/2/viestiketju/1406027/lapsen_ja_va…

Mun mielestä suuri osa ajaa ilman kypärää lastenkin kanssa.

Vierailija
26/33 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut töissä suu- ja leukakirurgisella osastolla, jossa oli paljon polkupyöräonnettomuuksien uhreja, ja vaikka olin siellä vain vähän aikaa, ehdin tavata kaksikin, jotka eivät varmasti olisi hengissä jos eivät olisi käyttäneet kypärää (toki siellä oli niitäkin jotka eivät olleet käyttäneet kypärää ja selvisivät kasvomurtumilla). Yksikin ikäiseni nainen oli monta päivää aivan sekaisin, ei aluksi muistanut nimeäänkään, kaaduttuaan kun oli matkalla uimahalliin lapsensa kanssa.... (no tapaustiedot muutettu mutta vastaavanlainen). Niin paha tärsky oli päähän tullut, ilman kypärää olisi ollut aivot pitkin pyörätietä.

Vierailija
27/33 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

(Siis aina pyöräillessä.)

Vierailija
28/33 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pidän mielummin lippistä, koska näen siten paremmin. En ole pyöräilykypärää koskaan käyttänyt, se kun ei ollut lapsuudessa pakollinen. Komerossa on yksi, jonka ostin rullaluistelukurssia varten varmaan 10 vuotta sitten, mutta enpä sitä ole pyöräilyssä käyttänyt enkä tosin rullaluistelussakaan.

en vain ole tullut opetelluksi sen käyttöä, koska sellaisia ei ollut omassa lapsuudessa/nuoruudessa. Huono syy tiedän, mutta en jaksa siitä ottaa stressiä.

Vierailija
29/33 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä. Liikennöin pääasiassa hiljaisilla tieosuuksilla ja kaupunkialueella vain erittäin alhaisilla nopeuksilla, risteysalueilla vain kävelyvauhdilla. Lisäksi usein katkeavassa pätkäajossa olisi hankala. Riski loukkaantua ei ole näissä ajoissa paljoa kävelyä suurempi. Jos ajaisin matka-ajoa tai talvella niin käyttäisinkin ilamna muuta. Silti väitän että ajoni on turvallisempaa kuin monella kypärällisellä. Liian usein kypärän tuoma turvallisuus ulosmitataan huolimattomalla ajotavalla ja kaahaamsisella. Toki paljon on asiallisestikin ajavia enkä halua yleistää. Kun alamäen päässä törmää 40-50 km/h auton kylkeen niin ei siinä kypärät paljoa auta eikä lohduta että autoilija oli väärässä. Auton ratin takaa katsottuna nämä himopyöräilijät ovat pahimpia. En muista yhtäkään läheltä piti tapausta jossa olisi ollut osallisena kypärätön pyöräilijä. Sen sijaan kypärällisiä olisi jäänyt jo alle ties kuinka monta ellen olisi itse ajanut huolellisesti ja noudattanut sääntöjä.

Vierailija
30/33 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jos päässä ei ole mitään suojeltavaa, niin mikäs siinä

Vierailija
31/33 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä. Liikennöin pääasiassa hiljaisilla tieosuuksilla ja kaupunkialueella vain erittäin alhaisilla nopeuksilla, risteysalueilla vain kävelyvauhdilla. Lisäksi usein katkeavassa pätkäajossa olisi hankala. Riski loukkaantua ei ole näissä ajoissa paljoa kävelyä suurempi. Jos ajaisin matka-ajoa tai talvella niin käyttäisinkin ilamna muuta. Silti väitän että ajoni on turvallisempaa kuin monella kypärällisellä. Liian usein kypärän tuoma turvallisuus ulosmitataan huolimattomalla ajotavalla ja kaahaamsisella. Toki paljon on asiallisestikin ajavia enkä halua yleistää. Kun alamäen päässä törmää 40-50 km/h auton kylkeen niin ei siinä kypärät paljoa auta eikä lohduta että autoilija oli väärässä. Auton ratin takaa katsottuna nämä himopyöräilijät ovat pahimpia. En muista yhtäkään läheltä piti tapausta jossa olisi ollut osallisena kypärätön pyöräilijä. Sen sijaan kypärällisiä olisi jäänyt jo alle ties kuinka monta ellen olisi itse ajanut huolellisesti ja noudattanut sääntöjä.

Vierailija
32/33 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä, mies ja 12v poika sekä 14v tyttö.

Tyttö yritti jossain vaiheessa urputtaa ettei haluaisi kylillä käyttää kun ego kärsii(...).

Ja kun ei kukaan muukaan käytä(...). Ilmoitin että kypärä pysyy päässä.

Jos näen tai kuulen pyöräilleen ilman kypärää, lähtee pyörä samantien. Ja tämä uusi pyörä oli pitkään vinguttu ja haluttu vempele, jonka vihdoin sai itselleen.

Ja tuohon kun kukaan muu ei... ilmoitin että ei pidä paikkaansa ensinnäkään ja toisekseen suuri osa niiden kypärättömien lasten vanhemmista luulee, että lapsi käyttää kypärää.

Tyttö sanoi sitten että kertoo sitten kaikille kavereilleen, että äiti pakottaa pitämään :D johon minä sanoin että ihan sama, mulle on tärkeää, että sen kärsineen egon päällä keikkuva pää pysyy ehjänä.

On kypärä pysynyt päässä, eikä siitä ole sen jälkeen keskusteltu.

Vierailija
33/33 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän. Olen käyttänyt vuodesta 1992, kun siskoni joutui pyörineen onnettomuuteen. Kypärän kanssa ei olisi käynyt kuinkaan, ilman kypärää taas...

Lapset 3-9v käyttää myös. Tänä kesänä esikoinen on alkanut ihmettelemään, miksei kaikilla ihmisillä ole kypärää, mutta vielä on kypärän päähän laittanut. Onneksi heidän koulussa on kypäränkäyttöpakko, eli ilman kypärää ei pyörällä ole kouluun asiaa. Helpottaa vähän vanhempien urakkaa. Mies käyttää kypärää, ajaa maantieajoa ja lisäksi pyöräilee maastossa. Ei tulisi mieleenkään ajella ilman kypärää.

Moni nainen ei käytä kypärää, kun hiukset menee lyttyyn. En tiedä mitä vauhtia he ajavat, sillä ainakin mun tukka on ihan sekaisin tuulesta, jos en käytä kypärää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan viisi