Ärsyttää kun appivanhemmat olettevat että meillä on kotitöissä samanlaiset roolijaot kuin heillä
Puutarhahullu anoppi aina tyrkyttää mulle puutarhanhoitovinkkejään ja taimiaan, vaikkei mua pätkääkään kiinnosta puutarhanhoito. Tai siis lähinnä kiinnostaa se että puutarha on mahdollisimman helppohoitoinen. Pojalleen anoppi ei koskaan puhu noista asioista, olettaa vissiin että mieheni ei osallistu lainkaan pihanhoitoon, koska appikaan ei osallistu. Sama juttu kaikessa ruoanlaittoon liittyvässä, anoppi ostaa vain mulle lahjaksi kattiloita, keittokirjoja yms. vaikka hoidamme miehen kanssa ruoanlaiton tasan puoliksi.
Appi taas olettaa että poikansa tekee meillä kaikki remonttityöt ja kokoaa huonekalut, vaikka ne on mun päävastuulla, koska olen näppärämpi tuollaisissa. Appi suorastaan hermostui kun minä tarjouduin kokoamaan hänen kanssaan erään huonekalun. Luulee vissiin että naiset ei kykene moiseen, arrgh...
Mitnköhän saisi heidät oppimaan, että me ei todellakaan olla niin kuin he.
Kommentit (29)
Hatunnoston arvoinen juttu. Minusta ei ole esim. laiturin vetämiseen rannalle tai muihin raskaisiin hommiin, joihin apua pyydetään. Vai olisiko tässä se syy, että naama venähti - menit, vaikka sinusta ei ollut hyötyä?
Kyllä minä ja monet tuntemani naiset jaksavat niitä kattotiiliä kantaa tai vetää laituria rantaan.
Niitä kattotiiliäkin voi kantaa vaikka pari kerrallaan, useimmista naisista on kantamaan niitä.
Hassua muuten että naiset vetoavat voimiinsa kun kuitenkin sitten kantavat ja nostelevat yli kymmenkiloisia taaperoita ja leikki-ikäisiä. Mihin ihmeeseen ne voimat sitten häviävät kun pitäisi tiiliä kantaa tai hakata halkoja?
Ihmettelenpä vain.. (laiskuutta se on, ainakin omasta mielestäni)
Toisaalta, tässä taas näkee tietyn eron naisten vanhempien ikään. Omat vanhempani ovat syntyneet -50luvulla, kumpikin maalla, ja he osaavat tehdä oikeastaan mitä tahansa. Itse olen -80luvulla syntynyt ja kummatkin vanhempani opettivat minut tekemään mahdollisimman paljon kaikkea. Ja sen kyllä näkee kropastakin että teen fyysistä työtä.
Meilläkään anoppi ei hyväksy sitä että menen mieluumin metsään kaatamaan puita kuin jään pihaan nyppimään rikkaruohoja, jota teen muuten sitäkin mielelläni, silloin kun itsestäni sille tuntuu. Anoppi ei myöskään meinaa hyväksyä sitä että osaan muunmuassa kengittää hevosen, käyttää puimuria jne. hommia, mitä hän pitää miesten tehtävinä. Myöskään sitä että metsästän ja kalastan, hänen on vaikeaa sulattaa. Anoppi on taas syntynyt jossain -60luvulla ja on kaupunkilainen.
Appi taas tuntuu loukkaantuvan kaikista noista ns. miesten hommista mitä osaan tehdä. Kerran kun mieheni selitti että "Pirkko" kävi tuossa jänismetsällä ja hän (mieheni) teki siitä sitten jänismuhennosta, niin appi puhahti että eikö hänen poikansa saa olla edes perheenpää ja ruoan hankkija. Mieheni vastasi että helposti hän siellä kaupassa käy, eikä minun metsästysharrastukseni ole häneltä pois.
Appi mököttää edelleen tästä.
Ei myöskään sulata sitä että minä tapan ne kanat mistä teemme ruokaa, eikä suostu syömään kanaa siksi meillä..
Ja ai että itseäni ärsyttää noiden kahden suhtautuminen asioihin. Mua myös ärsyttää askareiden jakaminen miesten ja naisten hommiin sekä ne avuttomat ladyt jotka eivät muka voi pinota polttopuita tai muutoin liata itseään.
No, myös "miehiset miehet" eli nämä appeni kaltaiset miehet ärsyttävät. Oma miehenikin oli sellainen, en muunmuassa saanut hakata nauloja/taulunkannattimia seiniin koska luuli etten osaa sitä, mutta onneksi sain hänet uskomaan että osaan yhtä hyvin kuin hänkin.
mieleen kun olimme anopin ja appiukon mökillä ja siellä oli myös appiukon äiti. Minulla ja kälyllä oli kädetä täynnä lasten kanssa ja pyysimme miehiämme hakemaan pariin otteeseen jotain. Minun mies joutui käväisemään pari kertaa saunalla ja miehen veli hoiti myös pari vaimonsa pyytämää asiaa. Appiukon äiti taivasteli siinä sitten että kylläpä te juoksutatte noita miehiänne! Ja pyynnöt oli siis luokkaa haetko vaipan kassista ja kuoritko lapselle omenan, kun minä imetän juuri vauvaa... Ihan kun äitien pitäisi tehdä kaikki lapsiin liittyvät asiat!
nyt turskit emännät kilvan kerskuu =D
mieleen kun olimme anopin ja appiukon mökillä ja siellä oli myös appiukon äiti. Minulla ja kälyllä oli kädetä täynnä lasten kanssa ja pyysimme miehiämme hakemaan pariin otteeseen jotain. Minun mies joutui käväisemään pari kertaa saunalla ja miehen veli hoiti myös pari vaimonsa pyytämää asiaa. Appiukon äiti taivasteli siinä sitten että kylläpä te juoksutatte noita miehiänne! Ja pyynnöt oli siis luokkaa haetko vaipan kassista ja kuoritko lapselle omenan, kun minä imetän juuri vauvaa... Ihan kun äitien pitäisi tehdä kaikki lapsiin liittyvät asiat!
tee mökillä 'mitään'. Ei mitään tarkoittaa sitä, etten tee yleensä ruokaa vaan meidän perheen ruoantekovuoron hoitaa mies, joka meillä yleensäkin kokkaa. Teen kyllä muita hommia, mutta niitä ei ilmeisesti lasketa, vaan mun kuuluis olla keittiössä.
tee mökillä 'mitään'. Ei mitään tarkoittaa sitä, etten tee yleensä ruokaa vaan meidän perheen ruoantekovuoron hoitaa mies, joka meillä yleensäkin kokkaa. Teen kyllä muita hommia, mutta niitä ei ilmeisesti lasketa, vaan mun kuuluis olla keittiössä.
Talvella tein paljon lumitöitä ja maalasin esikoisen huoneen katon ja seinät. Appiukko haukkui minut, koska mieheni joutui remontin aikana tekemään ruokaa ja hoitamaan lasta. En oikeasti tiennyt olisiko pitänyt itkeä vai nauraa...
Misi juoksutit mietä kahdesti, kun itse olisit käynyt vain kerran?
imetin juuri vauvaa, mies oli juuri tulossa saunalta, joutui siis kääntymään puolesta välistä matkaa takaisin. Pyysin siis tuomaan hoitokassin JA kosteuspyyhkeet, mutta mies toi vain kassin ensimmäisellä kerralla koska ei taaskaan kuunnellut pyyntöäni kunnolla joten hän joutui ihan omasta syystään käymään saunalla kahdesti. Ja tämä sauna siis on 15 metrin päässä mökistä... Kelpaako tämä selitys?
sitten tilanne on tietysti ihan eri.