Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen kirjastoon velkaa 114 euroa.

Vierailija
01.08.2011 |

Meinasin pyörtyä tiskillä.

Emme ole kesällä ehtineet käydä siellä, meillä oli paljon lainassa kirjoja ja lehtiä ja videoita. Pari muistutusta sieltä tuli, en edes avannut niitä kun koko ajan mietin että menen palauttamaan kirjat.

Nyt olimme kirjastossa, itse mietin että summa on varmaan jotain 20 euroa tms.

- tämä velka tekis sitten 114 euroa, sano virkailija.

Näki että pidätin kyyneleitä. Sanoin että jos maksan kolmessa erässä, sano että sopii ja anto siltin mun lainata uusia lainoja.

En voi käsittää. Tiedän että kaikkien asioiden hoito on ihan retuperällä ollut jo kaksi vuotta (toivun rankasta avioerosta ja vaikeasta masennuksesta eli kokoan elämääni uudelleen muutenkin) mutta tämä oli jotenkin ihan pohjanoteraaus :(

Tunnen itseni luuseriksi, kelvottomaksi.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
01.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mailma siihen kaadu vaikka "tyhjästä" maksaminen kirpaseekin. Tsemppiä, ehkä seuraavalla kerralla muistat viedä lainat ajoissa.

t. Yksi, joka häpeää sitä että kirjat on lähes aina myöhässä (muutoin huolehdin kyllä asioistani mutta tuo on heikko kohtani ;)

Vierailija
22/34 |
01.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko täti sanoi väärin tai kuulit väärin.

Mulla on ollut n. 10 kirjaa myöhässä vissiin kuukauden ja siitä tuli pari euroa sakkoa. Sai lainata lisää koska raja on 5 euroa.

Olin itse kuullut kerran että 86 euroa eikä ilmekään virkailijalla värähtänyt. Olisi aika kannattavaa myöhästymismaksujen haaliminen kirjastolle mutta ei yksi kirja ole muutamaa euroa päivässä. :))

Sitäpaitti satasen jälkeen ne summat nollataan tai jos viimesestä lainasta on kulunut 5 vuotta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
01.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on ollut minun pelastukseni. Kun muistutus tulee, käyn saman tien netissä uusimassa lainat.

Mutta kyllä noita vahinkoja on minullekin sattunut. Kaupungin kirjastoon olen maksanut noin 20 euron velan ja AMK:n kirjastoon 30 euroa... Tuo jälkimmäinen hävetti jo ihan simona, mutta näköjään te olette laittaneet vielä paremmaksi. ;)

Vierailija
24/34 |
01.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ollut kirjastossa harjoittelijana, ja paljon on tullut nähtyä kun kirjaston vastaava on antanut anteeksi osan velastaan. Yleensä syynä ollut lasten omat lainailut jotka sitten eivät tajua palauttaa aineistojaan ajallaan...

Kyllä sinun tilanteellesi voisi jo antaa puolet anteeksi,,,

Vierailija
25/34 |
01.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kirjasto saa myöhästymismaksut kyllä ihan omaan budjettiin. Mutta vaihtelee varmaan kunnittain. Ja tiedoksi tuosta maksujen vanhenemisajasta: Periaatteessa maksut toki vanhenevat, mutta kun maksumuistutus lähtee, alkaa taas uusi aika juosta. Perintätoimistot huolehtivat kyllä siitä, että maksumuistutukset lähtevät ajallaan eivätkä maksut vanhene. Eli ei noista maksuista oikein eroon nykyään pääse. Kurjia tuollaiset maksut, mutta toisaalta kyllä kirjaston käyttöarvo on aika suuri. Minäkin suosittelen tekstiviesti- tai sähköposti-ilmoituksen tilausta lähestyvästä eräpäivästä. Verkkokirjastojen ominaisuuksiin kannattaa todella tutustua, säästää paljon rahaa.

Vierailija
26/34 |
01.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole koskaan ollut kirja myöhässä kuin ehkä korkeintaan muutaman päivän. Nyt käväisin kirjastossa ja kuitissa luki: maksamatta 0,30 €, eli joku kirja on ollut sen päivän/pari myöhässä, mutta kirjastotäti ei kuitenkaan sanonut mitään. Itse huomasin vasta kotona kuitista. Kannattaako mainita asiasta ja maksaa pois, vai antaa olla?

Vierailija
27/34 |
01.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koulun kirjaston käsikirjoista 5€/vrk myöhästymismaksu. Siis ovat vain yönyli lainassa, pitää viedä aamulla ennen yhdeksää, jos vie vaikka 5 yli yhdeksän joutuu jo maksamaan 5€ myöhästymistä. Välillä on ollut pari viikkoakin myöhässä kun en ole koululla käynyt, ja noista tulee kyllä ihan hirveitä summia.

Vierailija
28/34 |
01.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon laskuja kirjastoon, jotka sitten menneet perintään. Masennuksen takia minunkin oli vaikea hoitaa asioita ja perintätoimistosta tuli uhkailukirjeitä. Hävetti koko juttu. Maksoin sitten perintätoimistolle ja velta poistuivat automaattisesti kirjastosta. Ei tarvinnut menettää kasvoja kirjaston tiskillä. Saisivat laittaa mahdollisuuden maksaa sakkomaksuja netin kautta.

Vierailija
29/34 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli juuri 80 e karhukirje Hki:n kirjastolta jossa muistutettiin vanhoista maksuista. Ne lähettää saman kirjeen parin vuoden välein ettei velka vanhene. Ehkä voisin maksaa pois, paitsi nyt on taas tiukkaa joulun takia. Myöhästymismaksut kertyi yli kuusi vuotta sitten pahan masennuskauden aikana. Eivät muuten ole menneet perintään tällä välin.

Vierailija
30/34 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle tuli juuri 80 e karhukirje Hki:n kirjastolta jossa muistutettiin vanhoista maksuista. Ne lähettää saman kirjeen parin vuoden välein ettei velka vanhene. Ehkä voisin maksaa pois, paitsi nyt on taas tiukkaa joulun takia. Myöhästymismaksut kertyi yli kuusi vuotta sitten pahan masennuskauden aikana. Eivät muuten ole menneet perintään tällä välin.

Mie muutin 16 vuoden jälkeen takaisin kotipaikkakunnalleni. Menin hakemaan uutta kirjastokorttia (oli tässä välissä ehtinyt uudistua kerran jos toisenkin) ja tiskillä ystävällisesti kysyivät, että haluanko samalla maksaa vanhat maksut pois. Ensin pääsi nauru ja sitten iski kylmä hiki, että mitähän koron koron korkoa siellä on kasvanut. No, onneksi oli vain 2,40 e ja ihan ilokseen sen maksoi pois.

Vanha ketjuhan tämä, tylsää luettavaa tuo alkupuoli.

Vierailija
31/34 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mie muutin 16 vuoden jälkeen takaisin kotipaikkakunnalleni. Menin hakemaan uutta kirjastokorttia (oli tässä välissä ehtinyt uudistua kerran jos toisenkin) ja tiskillä ystävällisesti kysyivät, että haluanko samalla maksaa vanhat maksut pois. Ensin pääsi nauru ja sitten iski kylmä hiki, että mitähän koron koron korkoa siellä on kasvanut. No, onneksi oli vain 2,40 e ja ihan ilokseen sen maksoi pois.

Eikö ne ikinä vanhene ne velat? Itselläkin rästissä jotain maksuja, jotka on tulleet varmasti ainakin 10-15 vuotta sitten. En ole edes kirjastossa käynyt sen jälkeen, siis ainakaan tuohon kymmeneen vuoteen kun en vain kehtaa. Eikä mulla ole oikein rahaakaan nyt maksaa mitään kirjastosakkoja. Mutta eikö ne ikinä katoa sieltä? Missään ulosotossa tai perinnässä mulla ei ole mitään, eikä siis nuo kirjastomaksutkaan ei siellä ole koskaan olleet. 

Vierailija
32/34 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli 18-vuotiaana ulosotosta lasku palauttamattomista kirjaston materiaaleista. Lasku oli yli 2000e. Mielenterveysongelmista kärsivä äitini oli "vähän" salaa lainaillut kortillani kirjoja, elokuvia ja cd-levyjä kirjastosta ja jättänyt palauttamatta. Epäilen että hän myi ne.

Kirjasto ei kyllä varmaan mitään yksittäisiä unohduksia laita ainakaan helposti perintään.

Vierailija
33/34 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö ne ikinä vanhene ne velat? Itselläkin rästissä jotain maksuja, jotka on tulleet varmasti ainakin 10-15 vuotta sitten. En ole edes kirjastossa käynyt sen jälkeen, siis ainakaan tuohon kymmeneen vuoteen kun en vain kehtaa. Eikä mulla ole oikein rahaakaan nyt maksaa mitään kirjastosakkoja. Mutta eikö ne ikinä katoa sieltä? Missään ulosotossa tai perinnässä mulla ei ole mitään, eikä siis nuo kirjastomaksutkaan ei siellä ole koskaan olleet. 

Ei vanhene, mutta ei mene perintäänkään. Perintään menee kirjat, jotka ovat yli 60 päivää myöhässä. T. Kirjastotäti Helsingistä.

Vierailija
34/34 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No älä sure, mä sain lainauskiellon ja varmaan porttiksen entisen kotikaupungin kirjastoon, eikä ollut edes noin paljon velkaa. Oli tosi nolo ja rikollinen olo. Maksoin pois enkä uskaltanut lainata mistään mitään vuosikymmeneen vaan ostin kirjakaupasta ja kirppareilta sen mitä halusin lukea. Nyt olen taas aloitellut kirjaston käyttöä ja toistaiseksi ei ole tullut myöhästymisiä, mutta nyt onkin kirjasto viiden minuutin kävelymatkan päässä. Ja on iltalaatikko johon voi viedä kirjat sulkemisajan jälkeenkin. Varmuuden vuoksi lainaan yleensä vaan maksimi 2 kirjaa kerralla niin ei tule niin iso vahinko ja ehdin lukea kaiken ennen kuin on aika palauttaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan neljä