Työhaastattelusta ja paikan saamisesta!
En ole vuosikausiin hakenut työpaikkaa.
Tunnen olevani ihan ulkona hakukuvioista.
Nyt pääsin työhaastatteluun.
Kaipaisin kovasti vinkkejä miten siellä käyttäysytään! Miksi minut pitää valita? Mitä sellaiseen kannattaa vastata.
Jos kysyvät miksi haluan vaihtaa työpaikkaa, niin mitä siihen on järkevää vastata.
Koska totuushan on, että jos vanha työ on palkan ja muun osalta tyydyttävä ei uutta hakisikaan, mutta vanhaa ei varmaan kannata mollaamaan ruveta?
Ja vaatevinkkejä. Miten pukeutua, että näyttää fiksulta, luotettavalta ja aikuiselta, muttei tädiltä?
Mulla ei kauheasti ole vaatteita hoitovapaa-ajan jälkeen. Ja olen hieman hukassa miten pukeutua.
Työ on kunnalla, ihan duunaritasoa, mutta siinä ollaan tekemisissä eri ihmisten kanssa. Ei siis työvaatteita. Joten ei jakkupukua, mutta ei varmaan farkut ja t-paitakaan?
Ja tärkein: kuinka nopeasti hakuajan loppumisen jälkeen yleensä ilmoitetaan valituille? Hakuajan loppumisen ja ilmoitetun työn aloitusajankohdan välillä on n. 3 viikkoa.
Kommentit (16)
kävelykengät, kauluspaita tai muu siistimpi paita. Myös jokin neuletakki on ok.
jos haet duunarin työtä, älä pukeudu jakkupukuun, pukeudu niin että sinulla on hyvä olla edes vaatteissasi.
Asusta sanoisin, että esim. a-linjainen hame ja twinsetti on yleensä nappivalinta melko moneen ei-liikemaailman duuniin.
Suoria housuja en laita, kun en taida sellaisia edes omistaa. farkkuja vaan ja jotkut pellavarytkyt.
Hameen sitten laitan, jos farkut ei sovellu.
Osaako kukaan sanoa sitä, että millon yleensä ilmoittavat paikan saamisesta?
Ja vanhassa työssäni ei voi yletä, mutta eipä kai uudessakaan. Mutta on muuten kyllä ihan erilaista, vaikka molemmissa ollaankin ihmisten kanssa tekemisissä.
ja vielä yksi kysymys. En tiennyt mitä työ sisältää, ennekin googletin asiaa. Onko tyhmää haastattelussa kysellä tarkemmin työn sisällöstä? vai esittääkö tyynesti, että tuntee tarkasti mitä se pitää sisällään.
-ap
olla itsevarma. Jos kysytään esim. kielitaidosta, voi ihan surutta kertoa osaavansa erinomaisesti, vaikka olisikin ruosteessa jne. Itseään ei kannata alkaa vähättelemään.
Farkuissakin voit mennä, loppujen lopuksi vaatteilla ei ole niin väliä, enemmän vaikuttaa yleinen olemus, se oletko siisti ja huoliteltu kuin se, mitä yksittäiset vaatekappaleet on.
Mä vastasin tuohon kysymykseen, että miksi haluan vaihtaa työpaikkaa, että uudessa on paremmat työajat. Painotin kuitenkin olevani joustava, mutta että yleisesti työajat sopivat minulle paremmin.
Mä kävin haastattelussa tiistaina, perjantaina soitettiin että ovat valinneet mut, vaikka haastattelussa sanoivat tekevänsä päätöksiä seuraavalla viikolla. Työt aloitin sit tasan kahden viikon päästä (irtisanomisaika vanhassa).
Se osoittaa, että olet kiinnostunut työstä ja työnkuvasta. Ei tule sitten yllätyksiä, jos saat paikan. Ole vaan oma itsesi!
Mieheni on kertonut, että kun haastattelutilanteessa joku oikein esittää puhuvansa hyvin jotain kieltä, hän vaihtaa haastattelun sille kielelle, ja tilanne on kyllä tosi nolo, jos haastateltava ei kieltä osaakaan.
Joten ole rehellinen, mutta älä vähättele itseäsi.
Se osoittaa, että olet kiinnostunut työstä ja työnkuvasta. Ei tule sitten yllätyksiä, jos saat paikan. Ole vaan oma itsesi!
kannattaa tosiaan kysellä perään kerranä-pari, jotta nimi pysyy mielessä.
Ja itse haastattelutilanteesta. Tämä kuulostaa vähän hölmöltä, mutta jos voit harjoitella haastattelun kerran vaikkapa ystävän kanssa niin, että ystävä esittää työnantajaa ja ehkä sitten uudestaan toisin päin niin saat vähän käytännön harjoitusta ja ehkä jotain oivalluksia.
Mieheni on kertonut, että kun haastattelutilanteessa joku oikein esittää puhuvansa hyvin jotain kieltä, hän vaihtaa haastattelun sille kielelle, ja tilanne on kyllä tosi nolo, jos haastateltava ei kieltä osaakaan.
että pitäisi sanoa osaavansa jotain, jos ei ollenkaan osaa. Mutta kyllä ennemmin naisilla varsinkin on tapana vähätellä osaamistaan. Esim. suurin osa osaa varmasti englantia hyvin, etenkin jos vähän käyttää, monella se vaan on ruosteessa. Ihan turha on haastattelussa sanoa, että en mä oikeen enkkua osaa, vaikka onkin lukenut sitä ala-asteelta asti. Toi nyt oli vain esimerkki, mutta tarkoitin, että työhaastattelu ei ole oikea paikka alkaa vähättelemään osaamistaan.
että pitäisi sanoa osaavansa jotain, jos ei ollenkaan osaa. Mutta kyllä ennemmin naisilla varsinkin on tapana vähätellä osaamistaan. Esim. suurin osa osaa varmasti englantia hyvin, etenkin jos vähän käyttää, monella se vaan on ruosteessa. Ihan turha on haastattelussa sanoa, että en mä oikeen enkkua osaa, vaikka onkin lukenut sitä ala-asteelta asti. Toi nyt oli vain esimerkki, mutta tarkoitin, että työhaastattelu ei ole oikea paikka alkaa vähättelemään osaamistaan.
Mieheni rektytoi hyvin miehisellä alalla, ja jotkut ylistävät itseään huoletta.
kunhan ne on suht siistit, eikä mitään revittyä tai sotkettua mallia. Eikä mielellään pinkit. Niiden kanssa joku perussiisti neule tai kauluspaita, t-paitakin käy, jos on ryhdikäs ja asiallinen. Älä mene missään, missä näytät reittä tai olkapäitä.
Koita keksiä joku syy, miksi sut oikeasti pitäisi valita. Miksi luulet olevasi muita parempi? Me ei voida kertoa sulle sitä, kun me ei tiedetä sua.
Toi on klisee että haluaa uusia haasteita - oikea vastaus, mutt akoita muotoilla se vähän persoonallisemmin ja konkreettisemmin. MITÄ uusia haasteita sä haluaisit?
on myös vähän vaarallinen vastaus. Sen perusteella sua voidaan pitää kärsimättömänä, levottomana tms. eli siis ajattelevat, että et osaa sitoutua, vaan oot kohta taas etsimässä "uusia haasteita" seuraavasta paikasta. Entä jos uusi työpaikka ei voi kovin kummoisia haasteita tarjota? Etenkään jos on yhtään samaa työtä kuin nykyinen?
Vaikka siinä olisi jotain vikaakin. Kiva pomo ja kivat työkaverit, vaikka olisi kuinka veemäisiä ja työpaikkakiusaamista. Niitähän sun ei tarvi enää muistella, kun saat uuden paikan.
Olen vanhassa työpaikassa ollut 13 vuotta miinus äitiys- ja vanhempain vapaat, että ei varmaan levottomaksi ja hätäiseksi ajatella, vaikka uusia haasteita sanoisinkin kaipaavani.
Mutta katsotaan nyt kuinka onnistun. Hakijoita varmaan on vaikka kuinka paljon, joten todennäköisempää on se, ettei paikkaa saa.
-ap
joten en tiedä, että kannattaisiko neuvoakaan, mutta tuohon, että miksi hakee uutta työpaikkaa, kannattaa etsiä jokin positiivinen vastaus, tyyppiä "haen uusia haasteita" ja sitten lisäksi jokin uuden työpaikan ominaisuus, jota haluaisi, tyyliin "vanhassa työssä ei saa olla juurikaan ihmisten kanssa tekemisissä, ja haluaisin tehtäviä, joissa olisi tällainenkin puoli" tmv.
Sano että haet uusia haasteita. Onko edellisessä duunissa mahdollisuus yletä? Tuon puute on kanssa yksi syy hakea toista duunia. Pistä siistit vaatteet päälle. Suorat housut ja joku siisti pusero varmaan käy.