Ainoan(aikuisen)lapsen menettäneet tuttavat jouluksi kylään?
Tuttavamme menettivät hiljattain oman ainoan lapsensa, joka on koko elämänsä ajan ollut vanhempien elämän keskipiste. Kyseessä ei ole sukulaisperhe, vaan ihan tavalliset perhetuttavat. Olen huomannut heidän hakevan lohtua (ovat itsekin sen todenneet) samaa sukupuolta olevasta lapsestani ja oman lapsen kuoleman jälkeen ovat olleet selkeästi enemmän kiinnostuneita viettämään aikaa lapseni kanssa kuin aikaisemmin. Johtunee siitä, että nyt heillä ei ole mahdollsuutta saada koskaan omaa lapsenlasta, josta selkeästi ovat haaveilleet.
Olen nyt miettinyt, että pitäisikö/voisinko kutsua heidät meille jouluaattona kylään, ettei heidän tarvitsisi etukäteen miettiä, että miten selviävät yksinäisestä joulusta ja varsinkin, kun ovat nyt todenneet lapseni tuovan heille jonkinlaista lohtua. Joulu tunnetusti on hyvin murheellista aikaa niille, jotka vasta opettelevat elämään ilman omaa läheistään. Jouluna meille on tulossa omat vanhempani (myös heidän perhetuttujaan) ja lisäksi appivanhempani ja mahdollisesti mieheni isomummo, jotka eivät tunne näitä tuttavia. Meillä ei ole ollut tapana viettää mitään pyhiä yhdessä, lähinnä riehakkaampia vappuja ja juhannuksia. He taas ovat käsitääkseni viettäneet joulut kolmestaan.
Minulla on la 25.12, joten voi olla, etten edes itse pääse osallistumaan joulunviettoon, mutta kuvittelisin, että meidän talossa sitä vietetään olimme sitten mieheni kanssa paikalla tai ei. En kylläkään voi kuvitella, että lapsi syntyisi laskettuna päivänä tai varsinkaan sitä ennen, mutta onhan se aina mahdollista.
Kysymys kuuluu: Kutsuisitteko vai ette? Ja millä perustein? Mitä ajatuksia herättää?
En osaa kuvitella heidän tilannettaan, eli en ole varma myöskään siitä haluavatko mielummin rauhassa muistella keskenään menetettyä lastaan vai yrittää ohjata ajatuksia pois asiasta. Tätä en pidä sinänsä ongelmana, koska kutsuunhan voi vastata kieltävästikian.
ottaa puheeksi, mutta lähempänä joulua voit sanoa, että ovat tervetulleita teille, jos haluavat tulla. Voihan olla, että haluavat tehdä jotain ihan muuta, vaikka matkustaa kahdestaan jonnekin tms.
Teillä on kyllä jouluna aikamoinen härdelli jos vauvakin syntyy, joten pikkaisen hassulta minusta tuntuisi teille tulla.