Voiko Roaccutan aiheuttaa pysyviä haittoja hoidon jälkeen, esim lapsettomuutta, keskenmenoriskiä ym?
Siis hoidon jo päätyttyä..
Olen aloittamassa kuuria, ja hirvittää nuo kaikki mahdolliset haittavaikutukset mitä voi ilmetä. Ja yleisenä haittavaikutuksena on (tietysti) keskenmenoriski. Ja sanottiin, että jotkin haittavaikutukset saattavat jäädä pysyviksi. Täytyykö siis ymmärtää niin, että kun olen lopettanut Roaccutan-hoidon, ja haluaisin lapsen, niin minulla on kohonnut riski saada keskenmeno? Vai onko tuo vain kuurin aikana, jolloin ei edes saa raskautua..?
Kommentit (7)
olen kuukaudne päästä menossa hakemaan kuuria. Tuo keskenmenon riski/lapsettomuus ei olisi kiva juttu, sillä ajattelin kyllä vielä tulevaisuudessa jatkaa sukua...
Täytynee kysyä ihotautilääkäriltä asiasta lisää kun menen hakemaan kuuria.
Btw, voinko mennä samana päivänä ensin luovuttamaan verta, ja sitten illalla ihotautilääkärille? Eli onko verenluovutus esto Roaccure kuurille, vai täytyisikö odottaa "palautumista" jonkin aikaa?
ole lääkäri mutta syönyt joskus Roaccutania ja lääkäri vain sanoi jonkun tietyn ajan kuurin jälkeen milloin voi vielä aiheuttaa sikiölle epämuodostumia tms. Aika taisi olla joku kuukausi tai pari ja asian luonteesta johtuen luulisin että siinä otetaan kovin varman päälle eli sanotaan aika yläkanttiin. Mitään pysyvää siitä ei aiheudu ja olen ollut kolmesti raskaana kuurin jälkeen eikä mitään epämuodostumia ole tullut. Keskenmenon syitä et voisi tietää muutenkaan jos sellainen myöhemmin tulisi. Ne ovat valitettavan tavallisia ihan kaikilla.
akne ei todellakaan ole vain ulkonäköhaitta. Vaikeat ihonalaiset paiseet ovat todella kipeitä...
akne on kuitenkin vain ulkonäköihaitta.
Lisäksi askarruttaa sekin, kun minulla on muitakin lääkityksiä, esim Venlafaxin-mielialalääkitys (vaikeaan jännittämiseen, johon onneksi auttaa), onko Roaccutanilla jotain yhteisvaikutuksia sen kanssa? En muistanut lriltä kysyä eikä hän kysellyt lääkityksistäni mitään!
ap
Lisäksi askarruttaa sekin, kun minulla on muitakin lääkityksiä, esim Venlafaxin-mielialalääkitys (vaikeaan jännittämiseen, johon onneksi auttaa), onko Roaccutanilla jotain yhteisvaikutuksia sen kanssa? En muistanut lriltä kysyä eikä hän kysellyt lääkityksistäni mitään!
ap
Tuo voi olla este kuurille, jolla on ihan ohjeessakin maininta todistetuista tapauksista mielialaan liittyvistä sivuvaikutuksista.
määräyksestä on tiukkaa puuhaa tuon lääkkeen kanssa. Lisääntymisikäiselle naiselle saa kerralla määrätä vain yhden kuukauden lääkkeet ja resepti on voimassa 7 vuorokautta. Joka kuukauden välein tulee "varmistua" ettei nainen vaan ole raskaana.
Ihotautien erikoislääkärithän tuota saavat vaan määrätä ja kyllä ne tietää mitä tekee ja asiat sinulle hyvin selittävät.
akne on kuitenkin vain ulkonäköihaitta.