Maaliskuiset 2012, vk 31 & 32
1.3. Kirv@ (26v) kolmas
2.3. Fragola
6.3. mima1 (39v) ensimmäinen
7.3 Nyykerö (25) toinen
8.3. Ballo81 toinen
10.3. Maatiainen (32v) kolmas PHKS
11.3. lilla79 (32v) kuudes
11.3. Polo neljäs
11.3. tinjamaria toinen
13.3. Sara (30v.) toinen K-SKS
13.3. Karkki79 (32v) toinen
14.3. Lullaby81 (30v) toinen
14.3. Barbis (40v.) kuudes
15.3. Palmunoksa (29v) ensimmäinen
15.-17.3. muumi (23v vielä hetken) kolmas TAYS
16.3. Vauvahullu neljäs TYKS
16.3. Missellen esikoinen
16.3. Mooona (26v) kolmas TAYS
16.3. T-J (28v) ensimmäinen OYS
16.3. Juhla (24) ensimmäinen PHKS
16.3. riinamirkka (38) neljäs KOS
17.3. maalismami (25v) ensimmäinen KOKS
17.3. Sina-H (23v) ensimmäinen OYS
17.3. Ytteliini (24v) ensimmäinen OYS
18.3. AnanaBanana (23v) ensimmäinen
19.3. tii-mamma (24v) ensimmäinen
20.3 Rix (23v) ensimmäinen
20.3. Tiimu kolmas
22.3. Ulkomaan elaja (32v) ensimmäinen
25.3 Helene viides
25.3. -Bambi- (23v) ensimmäinen
26.3 Bubble89 (22v) ensimmäinen PS
Kommentit (113)
Muumi: Ei varmastikkaan ole mikään ongelma kevyen jumpan aloittaminen tässä vaiheessa. Nauti vaan siitä täysin rinnoin!
AnanaBanana: Itsellä vähän samoja oireita ettei oikein mikään maistuisi. Saa kyllä oikein yrittämällä yrittää pitää ajatukset kurissa, että saa syötyä loppuun asti. Minulle taas ei oikein tahdo mikään maistua, mutta kroppa kyllä pitää huolen siitä että tasaisin väliajoin on pakko syödä, muuten tulee huono olo ja huimaus. Joudun itse asiassa syömään huomattavasti useammin nyt kun normaalisti, mikä on vaikeata muistaa ja sen takia huono olo yllättääkin välillä huonoissa tilanteissa ja silloin onkin ruokaa saatava HETI. :)
Sina-H: Ihania varhaisultrauutisia myös sinulta! Kyllä se tosiaan on sen arvoista!
Maatis: Hymy taitaa olla kasvoilla myös sinulla varhaisultran jälkeen. Kyllä se vaan niin ihanaa oli. Itselle paras hetki oli sydämenlyöntien kuuleminen!!
ON: Viime yö meni vauvaunia näkiessä :) Lienee varhaisultran jälkeistä fiilistelyä.
Alexandra
mäki haluan varhaisultraan!! paljonko se maksaa?? pitäis vähän rahaa ajatella ku raha-asiat on nyt pahasti vielä sekasin... saa nähdä miten käy.. no mut ei viitti enää murehtia niistä, ne joko selviää tai ei selviä.
oispa ihana nähdä tää pikkanen
Mukavaa lukea varhaisultrakokemuksia. Itse odotan sitä kauhunsekaisin tuntein. Muistan niin elävästi viimeksi sen gynen ilmeen, kun etsi pitkään eikä mitään löytänyt. Mitä jos taas käy samanlailla, mitä jos ketään ei olekaan kyydissä... Oireet on niin olemattomia, että on kyllä tullut epäiltyä kerta jos toinenkin. Piti varmuuden vuoksi tehdä tänään vielä toinen raskaustesti. Oli kyllä tosi haalea viiva, mutta toisaalta, niin oli kontrolliviivakin. Kyllähän se heikkenee, mitä pidemmälle menee, mutta kun pitäisi olla vasta kahdeksas viikko... En tiedä. Välillä masentaa, komppaan Muumia. Välillä taas olen onneni kukkuloilla. Mieskään ei pääse ylihuomenna ultraan mukaan, kun on töissä, itse pitää kohdata ilo tai suru. :/ Vielä pari päivää jännitystä.
Bambi: Mehiläisessä varhaisultra maksoi muistaakseni jotain 120 luokkaa. Kai hinnoissakin on eroja eri lääkärikeskuksissa ja kaupungeissakin.
Mitä mieltä muuten olette, tehtäisiinkö salainen ryhmä meille maaliskuisille? Olisi kivempi kirjoitella henkilökohtaisia juttuja, kun tietää, että ihan kaikki ei niitä pääse lukemaan.
JonnaDonna 7+4
JonnaDonna: Ymmärrän hyvin että sinua pelottaa mennä ultraan, mutta murehtiminenhan ei mitään auta. Pitää vaan mennä positiivisella asenteella ja surra sitten jos on jotain surtavaa. Itseänikin tosiaan masentaa tämä vähäoireisuus kun aiemmilla kerroilla oireita on ollut rutkasti enemmän, mutta koitan vaan työntää ikävät ajatukset sivuun ja miettiä niitä sitten vasta yhdessä miehen kanssa. Ei sitä kannata itseään kiusata, jos ei ole sillä hetkellä ketään setvimässä sitä kanssasi. Sinulla on kuitenkin vain pari päivää jännitystä edessä, itse kamppailen oman olotilani kanssa vielä sen viikon verran. :P Pidetään molemmille peukkuja ja koitetaan olla mieli korkealla niin ei ne masuasukitkaan sitten stressaannu. :)
Mitä mahdat tarkoittaa salaisella ryhmällä? Itse en ole koskaan sellaiseen kuulunut. Mitä se tarkoittaa? Odotan mielenkiinnolla vastausta! :)
muumi 8+3
salainen ryhmä kuullostais kivalta! kannatan :)
Bambi 7+2
Olen pääasiassa kirjoitellut tuolla keskenmenon jälkeen raskaana-pinossa mutta jos tännekin kurkkisi "normaali"odottajia:)
Kuka se olikaan kun kertoi oireettomuudesta..Täällä aivan sama juttu, ei minkäänlaista oiretta tai tuntemusta että olisi raskaana. Olenkin pohtinut olisko erittäin suuret pelot ja epäluottamus raskauden jatkumista kohtaan aiheuttaneet jotenkin sen, etten ole tiedostavinani oireita. Minullahan on viisi keskenmenoa ollut, joskin neljä tervettä lastakin saanut. Täällä on näköjään nyt sitten listassa eri l.a kuin toisessa pinossa, täällä näemmä oviksen mukainen l.a. Eipä tuolla nyt merkitystä ole, muutamalla päivällä kuitenkaan. Odottelua odottelua, itse en varhaisultraan mene, omassa kunnassani maksoi keväällä 160e josta sai 27e takaisin kelasta..omalla kohdallani se olisi tällä kertaa rahanhaaskausta sillä en saisi yhtään lisää luottamusta raskauden normaaliin jatkumiseen siitä. Keväällä nimittäin kävin varhaisultrassa rv.9+3 jolloin oli kaikki loistavasti ja np-ultrassa rv.12+1 todettiin sikiön kuolleen juurikin 9+3 eli aivan ultrauksen jälkeen. Että se siitä helpotuksesta varhaisultran kanssa.. Parempi odotella sinne np-ultraan kun muutenkin alkaa jo turvallisemmat viikot silloin, tosin minähän en usko elävän vauvan syntymiseen koko raskausaikana, mikäli se jatkuu..
Helene 7+3 (oviksesta)
PS. Keskenmenon aiemmin kokeneet, tulkaa vilkaisemaan keskenmenon jälkeen raskautuneet-pinomme, sinne voi kirjoitella kuka hyvänsä keskenmenon kokenut!!
Salainen ketju ehdottomasti!!!! :)
On tää alkuraskaus niin jännää kun välillä oireita ei oo yhtään ja välillä niitä on ihan liikaa. Tai siis mulla on pahoinvointia heti kun teen jotain. SE on tosi ärsyttävää. Kahvinhaju oksettaa. Olen koko ajan tosi väsynyt myös. Tänäänkään en oo saanu mitään tehtyä, vaikka kaikenlaista hommaa olis ja töitäkin olis vaikka muille jakaa. Onneksi ei tarvi olla kokopäivätöissä nyt, siitä ei tulisi kyllä mitään.
Anteeksi tämä valitusvirsi tänään,
Mooona & Merenneito
Rauhoittakaa kiltit mun mieltä ja sanokaa että on ihan normaalia vuotaa tiputtelemalla tässä vaiheessa raskautta..? Menkkamaista kipua on ollut jo parina päivänä ja nyt iltapäivän aikana tiputteli sen verran että pyyhkiessä tuli vähän paperiin ja pikkuhousut tuhraantuivat. Eikö ookkin niin että keskenmenossa vuotaa kunnolla ja on selvästi kipeä? Vai oonko aivan väärässä? Peukut pystyyn että kaikki on kunnossa.
Ole rauhassa muumi, oma äitini kertoi, että hänellä oli samantyyppisiä oireita alkuraskaudessa kun minua odotti, ja terveenä putkahdin maailmaan :) Luultavimmin kaikki on hyvin, peukut on pystyssä täällä! Kannattaa varmaan kumminkin soittaa neuvolaan, siellä varmaan tiedetään paremmin.
Hauskaa muuten, varhaisultran jälkeen raskaus tuntuu oireettomuudesta huolimatta todemmalta nyt kun olen nähnyt pienen. Ajattelen sitä koko ajan ja hymyilen itsekseni... Olen rakastunut tähän pieneen lapseeni. Ja tsihih, se osti tänään minulle kauniit kultaiset korvakorut, näin selvitin asian miehelleni :D
Minä olen myös ryhmän kannalla, vaikken tiedäkään kuinka siihen sitten liitytään...
Sina & Nipsu rv 8+3
Älä huoli, ton kaltasta tiputtelua esiintyy yleensä silloin jos istukka on vaikka lähellä kohdunkaulaa vai mitense nyt oli. Ei pitäisi kuitenkaan olla vaaarallista, mutta mene neuvolaan heti huomenna niin ei tarvi olla paniikissa kotona. Tsemppiä!!!
Bambi: Meillä maksoi kela-korvausten jälkeen Diacorissa 109 euroa. Onhan se toki paljon rahaa ja sille olisi muutakin käyttöä, mutta oli sen arvoista! :)
JonnaDonna: Ymmärrän täysin pelonsekaiset tunteesi! Itsellä oli ihan sama tunne, vaikka siihen ei mitään aikaisempaa kokemusta ollutkaan. Gyne oli meillä ensin hetken hiljaa ja etsi kohdusta pikkaista ja siinä vaiheessa melkein jo meinasi tulla tippa linssiin, niin paljon pelotti. Mutta se helpotus siitä kun pikkainen löytyi oli kyllä ihana. Mullakin loppujen lopuksi oireet ollut vähäisiä ja sehän on ihan normaalia. Tsemppiä!
Helene4: Niin ihanaa kuulla että sinullakin on tärpännyt taas. Pidän sormet ja varpaat ristissä että tämä pikkainen nyt todella jaksaisi sinnitellä mukana loppuun asti! Toivottavasti uskallat olla onnellinen kuitenkin ja pystyt olemaan huolehtimatta koko ajan, vaikka menneisyydessäsi onkin paljon surua.
Moona: Itselläni on oireita suhteellisen vähän, mutta välillä sitten tosiaan saa oikein sellaisen huonovointisuus ja huimauskohtauksen, kun ei ole muistanut syödä. Tunteet on sekavat, kun ei ole oireita haluaisi niitä, koska epäilee että onko sitä raskaana, jos ei ole oireita tarpeeksi ja sitten kun on oikein huono olo niin toivoo että se jo lakkaisi. Ikinä ei ole hyvä :) Hyvä ettei sinun tarvitse olla kokopäivätöissä, kun kerran olet noin väsynyt, eihän sitä jaksaisi millään.
Muumi: Käsittääkseni on niin että keskenmenossa vuotaa kunnolla ja on todella kipeä. Tiputteluvuoto on tietääkseni hyvinkin normaalia. Halaus ja tsemppiä, toivottavasti kaikki on hyvin!
Sina-H: Sama täällä! Vaikka oireita on vähän, tuntuu raskaus nyt todemmalta kun on käynyt varhaisultrassa. Ihanaa!
ON: Flunssaa on ja tänään heräsin kurkkukipuisena. Muuten olo mitä parhain. Tänään olisi tarkoitus mennä ensimmäistä kertaa 4 viikkoon jumppaan. Vähän jännittää että miten menee. Toivottavasti todella hyvin. Hiukan olen huolissani että saan jonkun huimauskohtauksen, joita olen saanut aina välillä muuten... No, kokeilemalla sen sitten huomaa.
Alexandra, 9+4
Niin ne koulut sitten alkoi, meilläkin lähti kaksi reipasta reput heiluen bussille. ihan meinas tulla tippa linssiin ja syli ja koti tuntuu niin tyhjältä.. Mutta hyvin siellä kuitenkin sujuu, ei kannattais murehtia!
Muumi: Todennäköisesti huolesi on turha jos vuoto on tosi pientä. Mun keväinen keskenmeno alkoi tiputtelulla, jossa sellasta röhnää, mutta ne runsastu nopeasti. Kipuja ei tullut ennenkuin vuoto loppui. Tässä+ raskaudessa oon pari pertaa pelästynyt kun on tullut vaaleanpunaista paperiin, mutta se on mennyt pian ohi. Pidetään kaikki peukkuja että se ei sulla ole vakavampaa!
Olen myös salaisen ryhmän kannalla, ja helmikuisilla on jopa semmoinen salainen facebook-ryhmä. Se vaan on siitä huono että kaikki eivät ole facessa..
Maatis ja mansikka 9+3
Enpä ole jaksanut kirjoitella mitään, lueskellut vain.
Ihana kuulla joidenkin oireettomasta alkuraskaudesta, mulla on varmaan sitten ne teidänkin oireet. Ihan kirjaimellisesti laatta lentänyt useampaan otteseen eikä se kato aikaa tai paikkaa. Oli se sitten liian pitkä ateriaväli, ällöttävä haju tms. oksu tulee, kun päättää tulla.
Painoa ei ole tullut lisää max 1kg, aamupaino juuri herättyä näyttää samaa kuin ennen raskautta. Kohtua koitin tunnustella ja kyllä se tossa 5cm häpyluun yläpuolella tuntuu. Maha vaan on muuten niin turvoksissa, ettei tää raskaus enää kauaa salassa pysy. Tuntuu, että kun kohtu kasvaa se nostaa ton makkaran vaan ylemmäs ja maha näyttää isolta. Todellisuudessa sitä oikeeta vauvamahaa ei edes ole. Tää turvotus teki myös tempun häämekon kanssa, joudun olemaan ilman liivejä! Onneksi puvussa on luut ja sisään ommellut kupit, ettei edes välttämättä vaadi alleen rintsikoita. Häihinkin enää 3 päivää!! HUI!
Odotan ensi viikolla olevaa ultraa, niin pääsen lapsille kertomaan missä mennään. Ja tiedän myös että siellä on se joku, jota tässä kovasti odotellaan. :)
Kirva 10+5
Minä myös olen lueskellut joka päivä aktiivisesti viestejänne mutta vastaamiseen ei ole ollut aikaa, kiitos työkiireiden. Ja illat menevät niin sohvalla maaten etten pysty edes ajattelemaan koneen avaamista.
Keskenmenosta ja tiputtelusta olette keskustelleet. Niinhän sitä sanotaan että vaaratonta tiputtelua voi olla hyvinkin. Mutta väkisinkin sitä toki pelkää keskenmenoa, eihän sille mitään voi. Vaikka itsellä on selkeät oireet lähes koko ajan ja ultrassakin jo käyty niin välillä tulee mietittyä että onkohan sittenkään kaikki kunnossa. Kyllähän nämä ajatukset ja epävarmuudet vaan kuuluvat tähän alkuraskauteen, ei sille mitään voi.
Ihan järkyttävää on tämä painonnousu jatkuvan syömisen vuoksi, ihan hirvittää mitä tästä tulee. Nyt on myös alkanut se ällötys että aika monen ruuan ajattelukin alkaa ällöttää ja sitten sitä miettii että mitä sitä nyt edes voisi syödä. Onneksi makea ei tipu lainkaan, jotain positiivista tässä.
kirv@- kuulosti tutulta tuo vatsan nousu ylös ;)Minulla myös tilanne että vatsaa on mutta ei tämä nyt varsinaisesti miltään vauvamahalta näytä. En ymmärrä mitä tässä kohta pukee päälleen. Tänään sain isoimmat farkkuni päälle mutta ei nämäkään enää kauan mahdu, tuntuu että takamuskin on levinnyt :S
Huomenna on vihdoin neuvola ja innolla jo odotan sitä. Koska neuvolan jälkeen varmaan tulee aika pian kutsu sinne np-ultraan ja sitten voi olkaa jännittämään sitä.
Suljettu yhteisö on hyvä, itselläni on siihen kuulumisesta kokemusta mutta en osaa kyllä sellaista perustaa.
riinamirkka 9+2
Hei vaan,
minäpä nyt sitten tein meille sen ryhmän :D Se löytyy vasemmalta palkista ryhmät-alaotsikon alta nimellä maaliskuiset 2012. En osannut kutsua sinne ketään, teidän pitää vissiin anoa jäseneksi tai jotain..? Jos joku kokeilee ja katsotaan, toimiiko? :D
Sina & Nipsu rv 8+4
Koitin nyt hakea ryhmän jäseneksi. Se vaatii vissiinkin perustajan hyväksynnän tai jotain...? :)
Enää ei se keskenmenokaan pelota, tänään en ole ollenkaan vuotanut. Menkkamaista oireilua on ollut ajoittain, mutta sitä on ollut pitkin raskautta. Maanantaina mulla on tosiaan se TAYS-aika ja siä ultrataan ja nähdään tilanne. Koitan vaan olla stressaamatta ja nauttia lasten kanssa olosta. :) Aamulla tulin ajatelleeksi että onneksi ei tarvitse lähteä töihin (olen siis hoitovapaalla) kun ei sängystä meinaa ylös päästä. Esikoiselle vaan laittaa aamusta piirrettyjä niin katsoo niitä nätisti ja saa itse kaatua takaisin sänkyyn. Kuopus heräs yllättäen vasta 9.30 ja siihen havahduin että oliskohan aika nousta. :P
Itsestäni tuntuu että maha on edelleen suht samankokoinen kuin ennekin, mutta farkut alkavat olla toista mieltä. :P Isoimmat, joita sai aina kiskoa vyöllä pienemmiksi, alkavat pikkuhiljaa kiristää vatsan kohdalta. :P Vaikka ei se ole mikään ihme, molempia lapsukaisia odottaessa jouduin jo rv. 12 pukemaan äitiyshousut, kun muut ahdisti. Myöskin noilla viikoilla oli jo selkeä vauvamasu. Sitä odotellessa... ;)
Ryhmä aloittaa toimintansa :)
maalismami ja muumi ehtivät jo hakea ryhmän jäseniksi, mun piti hyväksyä teidät. Tein teistä kummastakin samalla ylläpitäjän, nyt tekin varmaan voitte hyväksyä lisää jäseniä ryhmään. Minä löysin sen ryhmästä yläpalkista hallinnoi ryhmää -kohdasta ja sieltä edelleen jäsenet. Ja sitten kun jäseniä tulee mukaan, heistä voi samalla varmaan tehdä ylläpitäjiä? :)
Huh, hyvä muumi, ettei vuoto ole enää jatkunut! Mahtavaa!
Sina & Nipsu rv 8+4
1.3. Kirv@ (26v) kolmas
2.3. Fragola
6.3. mima1 (39v) ensimmäinen
7.3 Nyykerö (25) toinen
8.3. Ballo81 toinen
10.3. Maatiainen (32v) kolmas PHKS
11.3. lilla79 (32v) kuudes
11.3. Polo neljäs
11.3. tinjamaria toinen
13.3. Sara (30v.) toinen K-SKS
13.3. Karkki79 (32v) toinen
14.3. Lullaby81 (30v) toinen
14.3. Barbis (39v) kuudes
15.3. Palmunoksa (29v) ensimmäinen
15.-17.3. muumi (23v vielä hetken) kolmas TAYS
16.3. Vauvahullu neljäs TYKS
16.3. Missellen esikoinen
16.3. Mooona (26v) kolmas TAYS
16.3. T-J (28v) ensimmäinen OYS
16.3. Juhla (24) ensimmäinen PHKS
16.3. riinamirkka (38) neljäs KOS
17.3. maalismami (25v) ensimmäinen KOKS
17.3. Sina-H (23v) ensimmäinen OYS
17.3. Ytteliini (24v) ensimmäinen OYS
18.3. AnanaBanana (23v) ensimmäinen
19.3. tii-mamma (24v) ensimmäinen
20.3 Rix (23v) ensimmäinen
20.3. Tiimu kolmas
22.3. Ulkomaan elaja (32v) ensimmäinen
25.3 Helene viides
25.3. -Bambi- (23v) ensimmäinen
26.3 Bubble89 (22v) ensimmäinen PS
T. Barbis rv9+0, jolla kauhee 40-kympin kriisi ;-()
Tänään pääsin siis ekaa kertaa neuvolaan. Käytiin esitietoja läpi ja sain yhteystiedot np-ultran varaamista varten sekä ajan labraan. Pääsin myös katselemaan pikkuista suht vanhalla ultralla, ei paljon erottanut, mutta syke näkyi.
En ole paljon kirjoitellut, mutta kovasti olen teidän muiden juttujanne seurannut ja myötäelänyt. Onneksi olen nyt kotosalla, tässä olotilassa en mitenkään olisi työkykyinen. En muista, että aiemmissa olo olisi ollut näin kehno. Tsemppiä muille pahoinvoiville, päivä kerrallaan voiton puolelle. :)
Kiitokset salatun ryhmän perustamisesta, hainkin jo jäsenyyttä.
-Tiimu 8+1
Onpa ihana lukea varhaisultrakokemuksia! Se oli tosiaan ihan mieletön tunne kun näki ja kuuli ne sydämenlyönnit :)
Mulla oli tänään ensimmäinen neuvolakäynti. Täyteltiin lähinnä papereita ja kaikenlaisia kyselyjä, tsekattiin paino, hemoglobiini ja pissanäyte. Kaikki oli hienosti. Seuraava kerta onkin lääkärineuvola vasta syyskuun lopulla, sitä ennen käyn ultrassa ja verikokeissa. Mukaani sain nivaskan papereita ja semmosen kirjan jossa on tietoa odotuksesta viikko viikolta, ja jonne saa kirjoitella omia tuntemuksia. Siihen tulee varmasti kirjoiteltua paljon!
Mulla on alkanu olemaan koko ajan ärsyttävä pikkunälkä. Ihan kauhea työ pitää itsensä pois jääkaapilta mussuttamasta jotain. Onneksi nyt on kaikkia vihanneksia ja hedelmiä ja marjoja joita voi huoleti nappailla joka välissä.
Maatis 9+1