Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

1v10kk on alkanut ÄNKYTTÄÄ - normaalia?

Vierailija
05.06.2008 |

1v10kk ikäinen poikani on puhunut tosi hyvin jo ehkä puolitoistavuotiaasta saakka. NYt hän on alkanut änkyttää. Välillä änkyttää niin pahasti, ettei puheesta tahdo tulla mitään. Muistan vanhemmalla pojalla olleen lyhyen änkytyskauden, mutta vanhempana, joskus 2,5-vuotiaana. Vanhempikin poika oppi varhain puhumaan. Onko näin varhainen änkytyskausi normaalia ja ohimenevää? Kokemuksia, tietoa, kiitos :)

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
05.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiaa olisi enemmän kuin mitä motoriikka vielä ehtii tuottamaan, monille lapsille tulee jossain vaiheessa ohimenevä änkytyskausi. Seuraile tilannetta ja ota puheeksi vaikka 2-vuotisneuvolassa, niin saat ohjeet siihen, missä vaiheessa pitää hakeutua puheterapeutin arvioon asian takia, vai tarviiko.

Vierailija
2/2 |
05.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhyet kaudet ovat normaaleja, mutta jonkinlaisena rajana voisi pitää puolta vuotta. En tiedä pitääkö noin pienellä paikkaansa... No, siis, meidän lapsella oli kestänyt jo vuoden eli alkoi suunnilleen saman ikäisenä mitä teidän pojalla.

Puheterapeutin arvioi lapsen (onko rakenteellista vikaa, motoriikassa, haittaako änkytys lasta, onko tavuissa, sanoissa vai missä jne...) ja sanoi, että menee ohi ajallaan. Kontrolli sovittiin puolen vuoden päähän eli 3,5v. Änkytys meni hetkeksi pois, ihan muutamaksi viikoksi, ja alkoi taas. Kontrollissa puheterapeutti huomasi edistystä viime kertaan, jotain juttuja mitä en ollut itse osannut ajatella, ja hänestä uutta kontrollia ei enää tarvittaisi. Olin eri mieltä, lapsihan änkytti edelleen ja oli kestänytkin jo niin kauan. Sain numeron ja sovittiin, että ei nyt kuitenkaan varata aikaa vaan soittelen sitten jos olen vielä puolen vuoden päästä huolissani.

Täytyy kyllä sanoa, että puheterapeutti osasi hommansa. Hyvin lähellä 4v änkytys loppui. Nyt lapsi on 4,5v ja puhuu ihan sujuvasti.

Eli, sinuna en olisi vielä huolissani. Lapsesi on tosi pieni vielä. Kohtahan teillä on 2v neuvola (?) ja jos olet huolissasi niin ota asia puheeksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla