MARRASMASUT KESKIVIIKKOON
Kommentit (49)
Ennen saatoin naureskella niille, jotka esim. pakkailevat sairaalakassia etukäteen, mutten naura enää. Lapsivesi tuli lorahtaen aivan pyytämättä ja yllätyksenä eräänä yönä kun oli rv 37+2. En muistanut, mitä sekin tarkoittaa ja hämmästyin kun soitettuani sairaalaan sieltä käskettiinkin tulla paikalle eikä päästetty enää kotiin. No, seuraavana iltana syntyi suloinen pieni esikoispoika 2,5 kg 46 cm.
Jos tästä jotain oppi, niin ainakin sen, että on ihan hyvä idea varautua kaikkeen etukäteen: pestä ja lajitella vauvanvaatteet, hankkia olennaiset tarvikkeet, pakata se sairaalakassi ja vauvan kotiutumisvaatteet. Meillä ei ollut paljoakaan valmiina, mutta kyllähän tässä silti pärjää, pääasia, että lapsi syntyi elävänä.
Onnea kaikille jo synnyttäneille marrasmammoille kuten myös niille, jotka vielä odottavat sitä tärkeää hetkeä.
t. Olan
Paljon paljon onnea koko perheelle!! Saitte pienen mutta terveen nyytin vihdoinkin :) Olen erittäin kateellinen :)
Jonsku ja Tiitiäinen rv36
Pienestä prinssistä!
Vähitellen omakin toivo nyytin masun ulkopuolelle saamisesta alkaa nostaa päätään!
T: Hertta rv 39+5
Onnea vaan Olanille ja koko perheelle!
Pakko on uskoa, että marraskuiset mammat alkaa muuttua lapsellisiksi yksi toisensa jälkeen. Oma usko kun on mennyt koko asiaan, jotenkin " hyväksyin" jo ajatuksen että jouluklubi kutsuu kun 42+0 tulee täyteen 1.12.... Tämä siis sen takia, että tällä suunnalla ei ole oireen oiretta, ei limoja eikä supistuksia. Ei edelleenkään, kanavakin täysin kova ja korkealla, mittaa 3 cm, visusti kiinni. En siis jaksa enää jännittää että joko tänään jotain tapahtuisi, kun eipä kait näin epäkypsällä tilanteella voi mitään tapahtua. Tänään on meille merkityksellinen päivä ja koko ajan oon luvannu että tänään se poika syntyy. HAH! Ei pelkoa moisesta.
Räkätauti kaato punkkaan totaalisesti, kuume puskee hikeä ja nenä on tukossa. Ei kovin kivaa enkä enempää turajoi...
Kitty rv 37+6
Pilponaatti; multa mennyt ohi minkä ikäinen sun esikoinen on, mutta itse kokeilisin antaa jotain kipulääkettä. Jos ei auta niin vika muualla mutta selviää helposti jos kyseessä vaikka hampaat tms. Toinen juttu on mikä meidän veijarin yöt rauhoittti lopullisesti (nukkuu 10-11h inahtamatta) oli viljellä tutteja sänkyyn jos teidän lapsi niitä myös vielä käyttää. Illalla jää hyvin sänkyyn kun saa tuttiarmeijansa käsiinsä ja yöllä on aina joku käden ulottuvilla eikä ehdi herätä kunnolla unesta etsiessään tuttia.
Maidon tulosta; multa tulee tippoja silloin tällöin myös. Huomaan paidasta kun on märkää, mutta ei sitä sen enempää tule. Tämä on kuitenkin paljon enemmän kuin ikinä esikoisesta, joten toiveeni ovat korkealla imetyksen suhteen (ekassa ei onnistunut).
Omasta masusta; tänään neuvola, mutta en nyt niin ihmeitä odota tapahtuvaksi. Jotenkin alkaa alistua siihen että vauva syntyy varmaan 2vk yliaikaisena, jättiläisenä ja sittenkin käynnistyksellä. Jos tähän asennoituu niin kaikki muu on kotiinpäin.. Itse asiassa tänään on raskauteni se päivä kun esikoinen syntyi reilu vuosi sitten suunnitellulla sektiolla (39+5). Painoni täsmälleen sama kuin hänestä, mutta painoin 3 kg vähemmän lähtiessäni tätä kakkosta odottamaan, joten plussalla ollaan..
Mitäs tytöt, joko teillä on kummit mietittynä? Meillä oli esikoiselle selvät sävelet, mutta nyt vielä mietimme tämän kakkosen kummeja. Esikoisen sylikummit ovat niin hyviä että mietimme josko heidät pyydettäisiin tälle kakkosellekin, muut kummit olisivat sitten kyllä eri kummeja. Toisaalta olisi kiva jos olisi molemmilla aivan eri kummit, mutta ollaan mietitty että jos meille jotain tapahtuisi niin haluttaisiin että nimenomaan nämä esikoisen sylikummit ottaisivat meidän lapset vastuulleen joten olisi loogista että he olisivat myös tämän toisen kummeja.
No, kun vauvakaan ei ole vielä syntynyt niin ristiäisiin on noin 2 kk aikaa joten tällä päätöksellä ei niin hätä..
Ja eikun kasvattelemaan...!
Silja74 ja " Arska" rv39+5 (tämä " Arska" on kyllä " Annika" jos äidin tuntemuksiin on luottaminen...)
Taas tuli roppakaupalla toivoa myös meille muille että kyllä nää vauvat täältä ulos tulee! Onnea miljoonasti pienestä nyytistä ja onnen ja ilontäyteisiä hetkiä koko perheelle pikku-prinssin kanssa!
Silja74
Ihan ekaksi onnittelut jo nyyttinsä hakeneille ja suppareita niille jotka odottavat vielä nyyttiänsä =)
Itselläni ei ole supparin supparia.. MITÄ NE ON..??!
Vauva kyllä liikkuu ja myllää oikein urakalla ja pahaolo sen kun jatkuu.. taidan olla jo " merisairas" .
Tänään kävin neuvolassa.. 3vkos tullu painoo 2.2kg ja turvonnu on olokin, sain 2 plussaa turvotuksesta. Paineet oli 130/88 ja hemppa 104, rautakuurille ja devitoli tippoja lisäksi määrättiin. sf 31cm ja vaavin syke 160.. pissa oli puhdas. Muuten kaikki olikin sit ok.
Yöt on täällä nukuttu todella katkonaisesti ton vessassa ravaamisen takia, mutta valmistaahan tää mua jo noihin yöheräämisiin :)
Mutta eipä tässä kummempia tällä kertaa.. aikas laiska olen kirjoittelemaan.
t.Nia ja toukka 37+3
Eilen kävin näytillä äpolilla korkean verenpaineen ja plussalla olevien valkkujen takia. Olisi yritetty samalla kääntää pienokaista, mutta oli niin hankalassa asennossa -jalkatarjonnassa- ja mulla masu supistuksesta kovana, niin ei alkanut lääkäri riskeeraamaan mitään. Sovittiin siis sektioaika. Outoa tietää ajankohta, milloin viimeistään on vauveli kainalossa :)
Täällä myös ruokahalut vähentyneet ja se näkyi pienenä painon laskuna neuvolassa maanantaina. Mitään lämmintä ei haluta, kylmät juomat, rapeat leivät ja salaatit kyllä maistuu.
Kotiin sain maanantaina neuvolasta verenpainemittarin ja pissatikut, pitää niitä seurailla. Hmm, voisiko johtua hiivasta vai jostain muusta, kun välissä housuihin on hulahtanut aavistuksen verran kirkasta, hiukan vettä liukkaampaa hajutonta nestettä. Juuri sen verran että yhden kerran pyyhkäisemällä suurin osa kyllä lähtee, mutta tätä on alkanu tapahtua lähes päivittäin ja joskus useamminkin. En hoksannut tästä eilen lääkäriltä kysyä kun oli nuo muut jutut mielessä ja hän arveli lapsiveden riittävän sektioaikaan asti...
Niksulainen ja masukki 37+3 apua kun on vähän aikaa enää!
Moikka mammat,
Ja heti alkuun onnittelut kaikille jotka jo ovat saaneet nyyttinsä kainaloonsa, ihanaa!:) Nämä on jänniä aikoja!
Kolmatta viikkoa ollaan äitiyslomalla ja voi kuinka se aika rientääkään! En tajua miten ehdin ennen käydä töissä kun nyt tuntuu että päivät vaan hurahtaa ja tekemistä on vaikka kuinka paljon. Välillä reippaasti kotihommia ja sitten välillä taas nautiskelupäiviä niinkuin eilinen; siskon kanssa päiväleffassa, syömässä ja shoppailemassa, kivaa!:)
Tiistaina olin Taysissa kontrollissa&ultrassa sokereiden takia ja kaikki oli hienosti. Vauvan painoarvio 2,6kg joten muutaman viikon saisi kyllä vielä kasvaa yksiössään. Eikä mulla mitään tuntemuksia vielä olekaan että lapsi olisi syntymässä, saas nähdä mennäänkö tässä reippaasti joulukuun puolelle...Vaavi liikuskelee mutta rauhallisemmin kuin ennen joten liikkeitä täytyy tässä nyt vähän laskeskella. Ja ensi viikolla taas polille, kyllä meitä nyt syynätään!:)
Vauvan tarvikkeet alkaa oleen kasassa mutta sairaalakassi on vielä pakkaamatta, kai sitä pitäis oikeasti alkaa miettimään että millaisin varustein sitä sitten tositoimiin lähdetään....
Nyt pyykit kuivumaan ja sitten happihyppelylle! Illalla vanhempien luo saunomaan, ihanaa!
Reipasta viikon jatkoa kaikille ja paljon supistuksia niille jotka niitä toivoo!
Mum77 rv 37+1
todella kiva lukee muiden kuulumisia!
ONNITTELUT NYYTIN NOUTANEILLE!!
Laitoin vihdoinkin sairaalakassin valmiiksi,tosiaan kun se lähtö voi tulla nopeestikin.Vähän kesken vielä hommat,miehen pitäis hakee ne vaunut kaveriltaan,sänky ja turvakaukalo odottaa perjantaihin asti liikkeessä,muuta kun hakee ja maksaa :)...mies tekee niin pitkää päivää et mitään ei kerkee tehä kun aina loppuviikosta.
Nukuin tosi sikeesti yön,ysistä kymppiin olin hereillä ja ihan sippi niin oli pakko mennä jatkaan unia puoleenpäivään asti ja vieläkin väsyttää..
Maha on ihmeellisen jomotteleva ja alaselkä myös ja jotenkin kauhee hiki päällä.Pahoinvointi täälläkin vaivaa,taas pitäis niitä pikkuvälipaloja syödä kokoajan ettei pahaks mee...muistuu mieleen raskauden alkuviikot :/
Oon aina nähnyt kovasti unia ja nyt myös ja ihan kummallisia.Yks yö näin unta et aukasin vessanpöntön kannen ja se oli täynnä käärmeitä,pari yritti tulla ulos...hyi yök!!!!!Oon lukenu joskus et käärmeunet on seksuaalisuutta kuvastavia unia...no ainakin niitten muoto :)
Kauheen synkän näköinen ilma,ei auta tätä heräämistä.
-TSUP tsup tsup tsup....kertaa miljoona...tsup tsup..
*odottelija76,rv 38+2*
Ensiksi paljon onnea kaikille nyyttinsä saaneille.
Meillä oli maanantaina aika käännösyritykseen, mutta lääkäri totesi että lapsivettä on niin niukasti ja lapsella ei ole enää paljon tilaa joten käännöstä ei kannata edes lähteä yrittämään. Baby on myös linkkuveitsiasennossa joten sekin olisi lisännyt epäonnistumisen riskiä. Lääkäri " suositteli" minulle perätilasynnytystä eli suoraan sanottuna yritti pakottaa minut suostumaan siihen. Jouduin aikamoiseen väittelyyn ylilääkärin kanssa, jossa minun piti perustella miksi en suostu perätilasynnytykseen. Ko. sairaalassa kun tehdään 5 perätilasynnytystä / vuosi, joista 1 korkeintaan on ensisynnyttäjä, niin vielä mun piti perustella miksi en halua perätilasynnyttää. Ei siellä ole edes sellaisia kätilöitä, jotka osaavat/ovat hoitaneet perätilasynnytyksiä ja vaikka kuinka erikoislääkäri tulee hoitamaan aina homman loppuun, niin mistä sen tietää että juuri silloin on sellainen lääkäri saatavilla tarpeeksi nopeasti. Voihan meikäläinen olla vaikka syöksysynnyttäjä ja matkaankin ä-polille menee jo 1 h. Ei tullut kauppoja. Onneksi olin etsinyt aiheesta tietoa etukäteen, koska arvasin tuon väännön olevan edessä. Mun mielestä on vaan väärin, että mun pitää pystyä amatöörinä perustelemaan lääketieteeseen erikoistuneelle ihmiselle asiaa. Heikompi olisi alistunut perätilasynnytykseen. Lopuksi vielä uhkailtiin, että tehty sektio on sitten riski muissa raskauksissa. Itselle jäi sellainen fiilis että en ole nainen enkä mikään kun en synnytä alakautta vaikka on kuinka isot riskit.
Niinpä sitten sain sektiotoiveeni läpi ja tosiaan on aika huikeeta tietää milloin meillä on vauva, mikäli ei lähde ennemmin tulemaan. Onhan tässä vielä se jännitysmomentti, että koska sektio on vasta rv 39+3, niin voihan se tulla aikaisemminkin.
Verenpaineet hyppäsivät tuosta tappelusta taivaaseen joten en edes päässyt heti kotiin vaan vasta kun verenpaineet laskivat, heh. Painoarvio oli tällä hetkellä 2 900g.
Että näin täällä. Nyt sitten tietää, kuinka monta päivää on aikaa tehdä vimoset hommat ja vielä levätä ennen tulevaa koitosta. Jännityksellä luen teidän muiden supistuksista ja koskahan kenellekin tulee lähtö. Nyt taidan lähteä ulos haravoimaan, kun on niin ihana ilma.
Aurinkoista päivänjatkoa,
Xtreme, 37+5
Eli vieläkin Näpiskä on laitoksella kärvistelemässä. Supistuksia tulee, mutta ei tarpeeksi tehokkaita. Tipalla todennäköisesti avitetaan, että se avautuminen alkaisi kunnolla. Kipupiikkejä on saanut, mutta uskon, että viime yön valvominen ja jatkuva, tasainen supistelu vie voimia. Toivottavasti lähtee nyt synnytys edistymään ja saavat oman nyyttinsä kainaloon! Sisko täällä jännittää ihan urakalla:)
Tsemppiä teille kaikille!
T: JÄ, joka tasan vuosi sitten nautiskeli omasta viikon vanhasta tyttövauvasta:)
Päätimpä minäkin taas pistäytyä, olen ollut vähän laiska itse kirjoittelemaan, mutta sitäkin ahkerasti lueskelen.
Kaikilla näyttää olevan samaa vaivaa, että yöt menee harakoille. Meidän isäntäkin sanoi, että häntä jännittää, että milloin tulee lähtö sairaalaan, joten hänkään ei oikeen nuku öisin kunnolla.
Mä olen tehnyt kaikki mielessä olleet rästityöt, mitä olen pantanut, että sitten kun on aikaa tyyliin; joten suursiivous tehty, sauna ja pesuhuone pesty, ikkunat pesty, vaatekomero siivottu jne. Kävelessä tulee kunnon supistuksia. Olo alkaa olla tukala, kun vauvan jalat tökkii ylävatsaa koko ajan. Lääkäri sanoi, että näyttää siltä, että tulisi ennen La mikä on 21.11... saa nähä. vielä ei mitään tuntemuksia. Mua jotenkin stressaa, kun joutuu pyytämään eskoiselle hoitajan. Muori ei tunnetusti jaksais olla meillä kovinkaan kauaa... ja jos yöllä tulee lähtö, niin sehän on ihan paiseessa kun ei osaa olla " vieraassa huushollissa" . Lapsikin on varmaan ihan paniikissa, missä äippä ja iskä kun herää aamulla. Siskolikan haluaisin mielummin hoitamaan esikoista, mutta sillä kestää matka ainakin tunnin. On niin vaikee arvioida, milloin se tarkka hoitajan tarve on. No sittenhän sen näkee, miten alkaa, yöllä vai päivällä. Tsemppiä kaikille viimemetreille !
rvk 37+2
ONNEA OLANILLE vauvasta!!
Ja Näpiskälle ONNEA synnytykseen!!
HORMOONIHIRVIÖLLE: Räkätauti on päällä eikä loppua näy... Mullakin alkoi meijeritoiminta viikko sitten. Esikoisen synnyttyä ei tarvinnut kuunnella kuin toisen vauvan itkua, niin jo alkoi tissit toimimaan.. :)
Rapuäitiä en löytänyt minäkään eilisestä puinosta. On varmaan lähtenyt tositoimiin.
(.) Viime yö oli supistelujen laskemista. Mutta kun eivät ole vielä säännöllisiä ja niin ei sitten. Neuvolassa kävin tänään ja kaikki ok. Ensi viikon keskiviikkona synnärille paino-arvioon koon vuoksi.
Hyvää loppupäivää kaikille!
Kipe rv 39
Inhottavaa, että sait tuollaista kohtelua sairaalassa! Toivottavasti et pahoittanut mieltäsi kovin verisesti. Itse olin päättänyt, että mikäli riskejä on kohdallani perätilasynnytyksessä, en siihen suostu, vaikka kuinka yritettäisiin pakottaa. Ymmärrän siis hyvin kantasi. Enkä olisi kyllä ptsynnytykseen suostunut missään muualla kuin kättärillä tai naikkarilla.
Noema
Pahoitinhan minä mieleni ja jotenkin koin itseni pirun huonoksi, kun en halunnut ottaa riskiä. Meillä kun tämä raskaus ei ole ollut edes itsestäänselvyys ja toisia raskauksia tuskin enää koemme. Senkin takia olen ehkä liian herkkä kaikille pienimmillekin mahdollisuuksille, jotka altistavat riskeille (eihän niitä kukaan halua, toiset ovat vaan rohkeampia). Onneksi ä-polilla oli aivan ihana vanhempi kätilö, joka sitten keskusteli asiasta kanssani ja hän rohkaisi että oli aivan oikein että pidin pääni ja että en saisi ko. jutun jäädä mieltäni pahoittamaan. Onneksi on tuollaisia ihania ihmisiä.
Minä nostan hattua sinulle perätilasynnytyksen johdosta. On varmasti paremmat fiilikset synnyttää perätilassa jos niitä tehdään jossain sairaalassa paljon ja siihen on ammatilliset valmiudet. Meidän sairaalassa en kokenut perätilasynnytystä tarpeeksi turvalliseksi lapselle enkä halua olla harjoituskappale ja jonkun ammattitaidon ylläpitäjä. Toki olisin halunnut kokea " normaalin" synnytyksen, mutta näin tämä nyt sitten meni. Mukavaa kuitenkin, että meitä " perätilanpitäjiäkin" on täällä muitakin, niin voi asiasta edes purkaa tuntojaan. Se kun tuo oman jännitysmomenttinsa tähän tilanteeseen.
Xtreme
...Jos siis kaikki ei tiennyt siitä vielä:) ittelle jäi selvästi mieleen, ku oli sama laskettuaika=)
JA toivottavasti NÄPISKÄ pääsis pian uuvuttavista supisteluista ja alkas tapahtuun:) Ja kumpa itekin pääsis pian tosi toimiin...mut tuskin..
Omaa napaa; Supistelee välillä, ei kipeästi. Lepäillessä vihloo alapään luuhun tosi ilkeesti, kiva kiva. Selkä menee aika helposti kipeeksi, huomasin kun siivosin sunnuntaina urakalla. Vauva on kova hikkaamaan, liikkuukin ihan OK:sti.
Kumpa tää aika menis nopeemmin... Ei oo kiva olla marraskuisten häntäpäässä;)
SaJuTu 36+0, keskiviikot on kivoja, kun raskausviikot tasaantuu=)
pystystkö joku päivittään sitä meidän laskettuaika-listaa ja syntyneet- listaa:)?
Ihan vastikään meidän lista on päivitetty... sitä on vaan todella hankala päivittää, kun se aina tippuu alaspäin. Olisi todella hienoa, jos vauvansaaneet laittaisivat tietonsa sinne listan perään, kuten esim. lokakuisilla näyttää olevan. Nyt niitä syntyneitä on näissä päivän pinoissa ja pitkin poikin palstalla... En tiedä, mikä olisi se toimivin muoto, mutta tuskin kukaan on koko aikaa täällä palstalla, jolloin varmasti ei pääsisi yksikään syntymä menemään ohitse...
Eli eilen päivitetystä listasta voi joku puuttua, vaikka yritin kaikki etsiä ja löytää.. taitaa silti esim. juuri Delian puuttua... edellisen listan perässä ei ollut yhtään syntymää lisättynä.
Jos jollain on hyvä idea saada kaikki kasaan, niin mielihyvin saa jatkaa listan päivitystä... :). mun koneellaolo on muutenkin nykyisin todella vähäistä.
Tosi masentavaa herätä näin harmaaseen päivään, niinkun ei ennestään masentais... Mitään tekemistä ei oo ja ei oikeestaan mitään jaksaiskaan ja tää odottaminen... TUSKAA!! :(
Unien näkemisestä kun puhetta oli, nii itte oon aika tasasesti heränny vuoroin ihan kamaliin painajaisiin ja vuoroin niin hassuihin juttuihin, että ihan ittee aamul naurattaa. Meil alkaa ihan selkeesti pää pehmetä :D enempi tai vähempi!
Eilen sitte hääräsin ekat joulutortut ja -piparit :) Toiset saattaa pitää mua pehmeenä, mut onpahan sitte pakkases valmiina! Pitäs ehkä viälä leipoo jotai tavis pullaakin pakkasee, mut tänää ei jaksa. Mä oli eilisen operaation jälkee niin kuitti, etten ois arvannu. Yritin kyl välil istualtee tehä ja ihan rauhas mut... en ois jaksanu enää liikkuu sohvalta sen jälkee. Paitsi saunaa kipitin innolla, aina yhtä mukavaa :)
Omaan masuyksiöön ei taida sukkelampia kuulua... Pientä pyörimistä ja muljaamista sillon tällön. Paljon nukkuu. Mahtaako olla näin rauhallinen myös tullessaan massun ulkopuolelle?? Toivottavasti :) mutta tuskin :(
Ittellä tuntuu ilkeeltä toi lantion seutu, ihan kuukautisilta :( Sikäli muistan vielä millasta se oli! Ja massuun koskee välil aika ilkeesti, suppareita tulee välillä, toiset kivuliaampia kun toiset. Emmä usko niitten kuitenkaan mitään tekevän :( Noh, maanantaina viiminen lääkäri, sit sen näkee. Ja noi ikenet!!! Voi kauheeta jollei ne ala paranee, mä en pysty koht enää syömää :(
Nyt laittamaan kaikki koneet taas päälle ja tiäs vaikka peiliinkin uskaltais vaihteeks kurkata... Kaveri on tulos kylään puol vuotiaansa kanssa :)
Jonsku ja Tiitiäinen rv36! (VASTA!!)