Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

AUTTAKAA!! Ei jaksa siivota tätä läävää! :(

Vierailija
29.07.2011 |

Ei vaan kertakaikkiaan JAKSA. Olen aamusta asti miettinyt, että pitäisikö aloittaa vaikka lenkkeilemällä, että saa energiaa ja kuntoa lisää ennenkuin ryhdyn tositoimiin?

Olen nyt imettänyt kolme kuukautta pientä vauvaa ja taloudessa asuu myös taapero ja koululainen. Inhottaa, kun lastenvaatteet, lelut, paperit jne. kertyy nurkkiin eikä millään ole mitään paikkaa! Kaikki vaan lojuu... Olo on aivan toivoton. En edes tiedä mistä päästä aloittaa..

Mies raataa töissä niska limassa ja mulla on aivan surkimus olo, kun itse en millään jaksaisi tehdä mitään. Aamulla siivoan keittiön ja päivän mittaan raivailen sieltä täältä, imuroin silloin tällöin ja vessat pidän puhtaina. Mutta tuo kaikki romu mua turhauttaa.

MITEN te muut äidit saatte tavaroille löydettyä oman paikan? kertokaa vinkkinne ja niksinne! :) Mulla on aimo kasa lastenvaatteita eri kokoisina ja leluja eri ikävaiheille. Sitten on kankaita ja kaikenlaista askartelukamaa, urheiluvälineitä, koulu ja harrastuspapereita, kirjoja jnejnejne. Mihin tän kaiken laittais ja miten? Ulkovarastokin on täynnä kaikkea... Ja sitten taas en osaa yhtään päättää mitä jätän kotiin ja mitä varastoin ja miten sitten kätevästi kaikki löytyisi varastosta?

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis niille äideille, jotka jaksaa aamusin jopa pedata sängyt! Tai laittaa iltasin verhot kiinni ja avata aamulla! Itse en viitsi kastella edes kukkia kuin ehkä kaks kertaa kuussa...

Jotenkin tää uupumus on aivan kokonaisvaltaista. Eikä sillä oo mitään tekemistä vauvan kanssa: pärjään vauvan kanssa ihan hyvin. Se syö ja nukkuu niinkuin vauvat yleensä tekee. Mut tää oma olo on vaan niin kauhee! Niinkuin liisterissä tarpois...

Jos se, että raahautuu kolmensadan metrin päähän puistoilemaan on mulle saavutus. Sitten, jos jaksan vielä olla siellä tunnin...

Pyykkiä en silitä. Jotenkuten viikkaan hyllyille.. Likaset tosiaan lojuu häiritsevän usein makkarin lattialla... :(

En enää tykkää leipoa. En askarrella. En ommella. Punnitsen kaikki tekemiset niin, että jaksanko siivota siitä tulevan sotkun (en!) ja jätän sitten tekemättä.

Kertokaa lisää säilytys ratkaisujanne! Miten teidän kodissa lajitellaan tavarat? Mitä käytätte säilytyslaatikoina? Miten erottelette laatikot? (värit? nimikointi? jne.)

ap

Vierailija
22/30 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tosi yksi lapsi, taaperoikäinen. Alkukesästä pistin kirpparin pystyyn, raa'alla kädellä sinne, kaikki mitä jäi myymättä lahjoitin spr:lle. Sitten vaan yksi huone ottaa kerrallaan projektiksi. Ja sitten jos jotain tavaraa ei tartte, myykää tai viekää pois, älkää varastoiko varastoon. Meillä alkaa käymään siivoja, MLL:n kautta saa lapsiperheet sen edullisesti. Pointti vaan on se, että vähemmälläkin tavaralla pärjää....Eihän sitä tavaraa minnekkään saa jos sitä on niin paljon että säilytystila ei riitä. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

!0v tytöllä on niissä bratzit sun muut nuket. Pojalla oli autot ja traktorit, mutta nyt ne ovat näyttävästi esillä seinähyllyillä.

Kaikille pikkutavaroille olen hommannut kivanvärisiä koreja, kannellisia rasioita yms. 2-3 kertaa vuodessa autan lapsia siivoamaan ja järjestämään uudelleen koko systeemin, ja tarpeettomat heitetään pois.

Samoin vaatekaapit käydään 2-3 kertaa vuodessa läpi. Pienten vaatteiden säilytyksessä mulla on Siljan "kaljakasseja" ja isoja muovisia muuttolaatikoita. Niissä vien vaatteet sitten "köyhille lapsille" eli diakonian avustuspisteeseen. Sieltä ne jaetaan suoraan apua tarvitseville.

Vierailija
24/30 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

johon mahtuu säilytyslaatikoita 16 kpl. Meillä on 12 kpl säilytyslaatikoita ja ylin rivi kirjoille. Laatikoissa on mm. kahdessa junaradan tarvikkeet, kahdessa legoihin liittyvät jutut, eläimet omassa laatikossaan, värikynät, vesivärit, piirustuskirjat yms. omassa laatikossaan, yhdessä on palapelit, yhdessä muumitaloon ja muumilaivaan sekä ritarilinnaan liittyvät jutut, yksi laatikko on sekalaisille tavaroille jne. Pari laatikkoa taitaa olla ihan tyhjänäkin ja odottaa uusia leluja. Entinen lelulaatikko (sellainen, jonka kannen päällä voi istua) on autojen säilytyspaikkana.

Lisäksi lapsen vaatekaapissa on kaks alinta hyllyä varattu peleille ja isoille tavaroille, jotka eivät säilytyslaatikkoihin mahdu.

Ei meilläkään ole lastenhuoneessa siistiä, mutta ainakin ne rojut on helppo siivota paikoilleen, kun kaikella on oma paikkansa. Suunnittelen 5-vuotiaan huoneeseen myös kirjoituspöytää, jonka laatikoihin saisi noita piirustus- ja maalausvälineitä, ja siten kirjahyllystä vapautuu taas yksi laatikko (pokemonit ja bakuganit tekevät tuloaan meillekin). Lisäksi mietin noita sängynaluslaatikoita, joihin voisin säilöä lapsellisimpia leluja pikkusisaruksia varten.

Vielä vinkkinä kerron, että nuo säilytyslaatikot ostin Anttilasta ja olivat kalliita, koska niissä on pehmustettu kansi, jonka päällä voi istua. Kun on lastenkutsut, otan laatikoita pöydän ympärille ja kaikille löytyy istumapaikka.

Vierailija
25/30 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun viimeisin viesti laittoi mut epäilemään että olet varmaan masentunut. Kuulosti aivan mun siskolta. Se sai viimein käytyä lääkärilä, sai lääkkeet puoleks vuodeksi ja ne auttoi reilun viikon käytön jälkeen. Muuttui taas omaksi itsekseen ja se uupunut ja saamaton ja synkkä olotila meni pois. jaksaa taas touhuta lasten kanssa ja askarrella ym vaikkei niillakään vieläkään kovin siistiä ole, mutta saa ihan erilailla aikaan asioita.

Vierailija
26/30 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on vauva ja taapero sekä todella sotkuinen koira, ja siivoan ihan joka ikinen päivä. Silti tavaraa vaan kertyy!

Meillä tehdään siis niin, että mies lähtee viikonlopuksi lapsen kanssa muualle, ja minä jään vauvan kanssa kotiin. Viikonlopun aikana (kun olen ensin levähtänyt) järjestelen tavarat kaikessa rauhassa.

Minusta suoraan sanottuna tuntuu, ettet kaipaa siivousvinkkejä vaan lomaa ja irtiottoa arjesta, että saisit voimaa. Mutta koska niitä pyysit, niin tässä:

- kun yksi vuodenaika on ohi, pakkaan isoihin vakuumipusseihin kaikki samalla kertaa tarvittavat vaatteet. Esimerkiksi talven jälkeen pakkaan noihin pusseihin ensi talvena mahtuvat toppavaatteet, haskat, pipot jne. ja alesta seuraavalle vuodelle ostetut vaatteet. Pussit on läpinäkyviä, joten niistä näkee heti mitä tarvitsee, mutta kirjoitan usein niihin vielä tarroihin jos pussissa on joku tietty tavara. Ilmat pois imurilla, pussi rullalle ja ulkovarastoon. Kun ekat pakkaset tulee, saa kaiken heti kerralla naulakkoon nopeasti ja helposti.

- kun isommalta jää vaatetta pieneksi, otan sen heti pois vaateläjästä ja pistän pussiin. Kun vaatteita on kertynyt riittävästi, vien ne vanhempieni luo, jossa on yksi kaappi näitä varten

- pienemmältä jäävät vaatteet pistän heti kiertoon myyntiin nettiin. Aivan sama oikeastaan, minkä hinnan niistä saa, pääasia että menevät pois nurkista lojumasta

- jos vaate on kulahtanut, pistän sen roskiin. Kulahtaneita vaatteita ei tänä päivänä tarvitse KUKAAN. Niin köyhää ihmistä ei ole, etteikö hän haluaisi pukea lapsensa siisteihin vaatteisiin. En jää säilömään noita loppuun asti käytettyjä vaatteita siinä toivossa että niille löytyis vielä käyttöä.

Samana viikonloppuna, kun laitan vaatehommia, käyn aina läpi myös kaikki paperit. Lapsen piirustukset pistän yleensä aina paperinkeräykseen kun hän on piirtänyt, enkä jätä niitä lojumaan pinoihin. Mainoksia ja ilmaisjakeluja sekä paperilaskuja meille ei tule. Sekin helpottaa.

Oikeastaan pärjään aika hyvin näillä kahdella jutulla; vaatteiden ja papereiden läpi käymisellä kerran kuussa tai parin kuukauden välein. On ihanaa, kun talo on tyhjä ja hiljainen ja saan järjestellä ja keskittyä järjestelyyn. Normaalisti siis inhoan siivoamista, mut äitinä elämäni on muutenkin niin täynnä asioita jotka vaan on pakko tehdä, että tästäkin jopa nauttii. :)

Vierailija
27/30 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin muistan ton ajan, kun tuskailin noiden asioiden parissa..

Vierailija
28/30 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

AUTTAKAA siis tämä mun huone on kaatopaikka siis olen vasta 10 vuotias! tää on yhtä kaaosta! silputtuja papereita siellä ja tuolla hevosen kaavakkeita tää on ihan hirveetä!Miten säästää hienon huoneen? menee yksi päivä niin se on saman lainen läävä!! Tää peli ei vetele hyvin!!

Vierailija
29/30 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla lapset jo teinejä, mutta itse sain aikanaan kaaoksen hallintaan tavaran vähentämisellä. Joka viikko 1 huoneen projekti, jossa vietin kaiken irtaantuvan ajan. Ostin Ikeasta läpinäkyviä Samla laatikoita, jottei tarvitse jatkuvasti olla arvaamassa mitä siellä laatikoissa on. Kaikki poisheitettävät tavarat laatikoihin ja laatikko autotallin hyllylle. Aina kun laatikoita kerääntyi 5-7kpl, niin kirppikselle. Kirppis oli myös aina sen 1 viikon projekti, joten joka viikko ei ollut huonetta. Ja ihan järjestäen ilman "tätä voin vielä tarvita" -ajatusta. Jos tavaraa ei ole käytetty vuoteen, niin ei todennäköisesti seuraavanakaan vuonna tule käytettyä. Ja kirppistavaroille pieni hinta. Kukaan ei maksa tunnearvosta vaan käyttöarvosta.

Kaikki askartelutavarat ym sälä on kaapeissa laatikoissa. Kun tarvitsen jotain niin otan koko laatikon esille. Kun olen valmis, niin kaikki siihen samaan laatikkoon. On helpomi pitää kaappi siistinä ja järkätä se laatikko siinä keittiön pöydällä kuin rampata kaapille tavara kerrallaan.

Toinen hyvä kikka on lapsilla toiminut tuo pyykki. Heillä on kaikki mahdollinen hengaroitava vaate hengarissa. On paljon helpompaa kuivattaa hengarissa vaate ja nostaa se sellaisenaan kaappiin. Ei tarvitse viikata, kuin alusvaatteita ja sukkia. Ja hengareita meillä on Ikeasta hankittu paaaaljon. T-paidat päätyy niihin pesuloiden ohkasiin hengareihin, säästää tilaa. Hupparit sitten vähän paksummissa hengareissa jne. Itsellä on jopa rintsikat niissä ohkasissa roikkumassa. Olen huomannut, että aika pienellä vaatemäärällä pärjää. Samoten tulee käytettyä omia vaatteita ristiin uusilla yhdistelmillä, kun ne on aina kaikki siinä näkösällä, eikä käytä vain niitä pinon päälimmäisiä.

Lasten huoneissa lelulaatikkona oli 1 iso laatikko. Jos sinne ei mahtunut, niin piti laittaa kirppislaatikkoon jotain. Jos lapsi ei pystynyt itse siivoamaan huonettaan, niin tavaraa lähti. Luin joskus jostain, että lapselle riittää se määrä tavaraa, minkä hän pystyy itse hallitsemaan. Kaikki muu on ylimääräistä. Meillä toinen ainakin oppi siistiksi, kun ei raaskinut heitttää lelujaan pois. Toinen on yhä tuuliviiri ja tavarat miten sattuu, mutta eipä sillä paljoa tavaraaa olekkaan.

Minusta aloittajaa vaivaa vain uupumus ja univaje kolmen lapsen kanssa. Samat tuntemukset oli joskus, kun lapset olivat pieniä. Se kämpän sekaisuus vain ahdisti lisää. Ap:n ei kannata stressata minusta yhtään sitä sotkua vielä. Kun imetys loppuu ja yöunet paranevat, niin uskon, että hiljalleen voimat ehtyvät ja sitten on aikaa tavarapaljouden vähentämiselle.

Vierailija
30/30 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lelut lelulaatikoihin ja sängyn alle. Tai sellaiseen vuodevaatelaatikkoon, muovisia.

https://fi.pinterest.com/explore/toy-organization/

Paperit mappeihin.

https://fi.pinterest.com/explore/paper-organization/

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä seitsemän