Neuvoja 1-vuotiaan hoitopaikka-asioihin!
Hei!
Tilanne on tämä: Olen lähdössä syksyllä opiskelemaan ja yh-äiti. Nuorin lapsi menee hoitoon perhepäivähoitajalle yhdessä isoveljensä kanssa ollessaan tasan 1-vee.
Minulla on yliopistolle 150km:n matka ja suunnitelmissa on käydä luennoilla kahtena päivänä viikossa. Dilemma on se, että näistä luentopäivistä tulisi lapsille erittäin pitkä hoitopäivä, 10,5 tuntia.
Hoitopäivän pituus johtuu siitä, että kuljen opiskelupaikkakunnalle junalla, jotta voin käyttää junamatkat opiskeluun ja lasten täytyy siten olla hoidossa vain 2 kertaa viikossa.
Toinen vaihtoehto olisi kulkea omalla autolla, jolloin hoitopäivä olisi n. 9h pitkä, mutta sitten joutuisin viemään lapset hoitoon useampana päivänä viikossa, jotta ehtisin opiskelemaan sitten kotona.
Kumpaan ratkaisuun päätyisitte? En halua moralisointia siitä, että 1-vuotiaan paikkaei ole kodin ulkopuolella vaan mielipiteen siitä, onko 1-vuotiaalle parempi olla hoidossa 3 x viikossa päivittäin 9 tuntia vai 2 x viikossa 10,5 tuntia.
Kiitos jo etukäteen!
Kommentit (13)
Itse valitsisin 3 x 9 h
sen takia että opiskeluni olisi tehokkaampaa jos aivot tekis lyhyempää päivää siis että jos olen "koulussa" oppimassa 8 tuntia ja siihen koitan upottaa tietoa päähäni 2 tuntia voi olla että olen niin väsynyt ettei tieto uppoa...
9 tuntia on aika normi päivä olla hoidossa
kahta päivää viikossa. Ero päivän pituudessa ei kuitenkaan ole hirveän suuri, joten mieluummin kaksi vähän pidempää päivää kuin kolme noin pitkää.
Mutta olisiko sinulla mahdollisuutta muuttaa lähemmäs yliopistoa? Yh:na lasten kanssa opiskelu on varmasti jo muutenkin rankkaa, joten helpottaisi varmaan, jos voisi asua lähempänä.
Ensin opinnot sitten lisääntymiset
Tuon ikäisellä ei ole kovin selvää ajantajua. Hänelle luulisi olevan selkeää, että on kaksi hoitopäivää ja muut ns. vapaapäiviä. Mutta miten muka yliopisto-opinnot ovat sellaiset, että luentoja on tarjolla kahtena tai kolmena päivänä sopivasti?
miten ajattelit saada muut tehtävät tehtyä, jos lapset ovat muut päivät kotona.
T. opiskeleva kolmen äiti ja mieskin on - lapset hoidossa, mutta siltikään aika ei tunnu riittävän
Ensin opinnot sitten lisääntymiset
ja lisäännyin vasta sitten ;-)
kun joku kyseli sitä, että miten ne luennot ovat kahtena päivänä. Kaikki pääaineluennot ajoittuvat 10-14 välille ja kursseja on tarjolla siten, että ainakin nyt syyslukukaudella pärjään kahdella luentopäivällä, lisäksi teen muutamia kirjatenttejä.
Junassa istun noina päivinä yhteensä n. 7 tuntia, siinä ehtii jo aika paljon opiskelemaan, muuten luen kun lapset ovat silloin tällöin isällään tai iltaisin kun nukkuvat.
koska se tarkoittaisi lapsille muuttoa kauemmaksi isästään ja vanhimmalle lapselle koulunvaihtoa.
En osaa sen kummemmin perustella, mutta tuntuu, että se olisi lasten kannalta kevyempi kuin kolme päivää hoidossa.
että suostuuko joku muka hoitamaan niin kauan. Niinkuin 7-19.30? Vaikea kuvitella, eikä voikaan, jos on kunnallinen.
että suostuuko joku muka hoitamaan niin kauan. Niinkuin 7-19.30? Vaikea kuvitella, eikä voikaan, jos on kunnallinen.
Tästä tulee kyllä 12,5 tuntia
t. äiti, jonka yksivuotias on ollut lähes 10 tunnin päiviä hoidossa ensimmäisen hoitotalvensa (nyt kotona kun itse jäin toiselle äitiysvapaalle). Päivät oli rankkoja lapselle, selkeästi kiukutteli välillä hoitopäivän jälkeen, vaikka hoidossa kaikki oli mennyt hyvin. Silti kun päivien pituudella ei suurta eroa, suosittelisin kahden päivän systeemiä
juttelet sen hoitajan kans.Hänellä saattaa olla kokemusta kumpi olis parempi.