Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kokemuksia lastensuojelusta?

Vierailija
27.07.2011 |

Sukulainen on tehnyt perheestämme lastensuojeluilmoituksen ja tänään sieltä soittelivat ja kutsuivat tapaamiseen. Minkähänlainen prosessi on tiedossa?

Syynä on se, että tuo sukulainen on huolissaan lastemme seksuaalisesta koskemattomuudesta.

Tapaus tuli kyllä todella yllätyksenä.

Meillä ei ole mitään salattavaa, mutta mietin, millainenkahan tuo juttu tulee olemaan ja miten selitän prosessia lapsille.

Tietääkö kukaan?

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
28.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata sortua edes väkivallalla uhkaamiseen niin saa nukkua yönsä rauhassa!

Vierailija
2/30 |
28.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tule mitään huostaanottoja, sitä ei tarvitse pelätä.

Rehellinen ja avoin linja on varmasti paras.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
28.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

puhua, niin että lapset sen kuulisivat.

Syy on se, että ne puheet tarttuu lapseen ja sitten lapsi voi antaa ulkopuolisille sen kuvan, että ovat itse uhreja, kun höpöttävät kaikennäköistä.

Todennäköisesti teillä käynyt näin, kun olet miehesi kanssa kauhistellut noita juttuja ja ne on menneet lapsien korviin.

Vierailija
4/30 |
28.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teistä on tehty ls-ilmoitus, tarkoittaa se sosiaalityöntekijöiden velvollisuutta tehdä lastensuojelutarpeen selvitys. Eli kuten nyt on käynytkin, teihin on oltu yhteydessä ja kutsuttu tapaamiseen sosiaalitoimistoon. Siellä teille kerrotaan selkestä ilmoituksesta ja käydään läpi perheenne arkea, lastenne koulun sujumista jne. Ihan perusjuttuja. MIksi teistä on tehty tollainen ilmoitus, tiedätkö? Mitä syytä on epäillä seksuaalista koskemattomuutta?

Kaikilla vanhemmilla palaa joskus pinna ja voi tulla näitä ylilyöntejä, luunappeja tai tukistamisia. Kyllä niistä voi kertoa ja puhua myös tuosta omasta syyllisyydentunteesta.

Lastensuojelutarpeen selvitys kestää minkä kestää, käyntejä voi olla yksi tai useampia. Usein näihin liittyy kotikäynti. Lapset halutaan tavata jne. Tämä vaihtelee paikkakunnittain. Selvitys tulee kuitenkin saada päätökseen 3 kk kuluessa, jonka jälkeen tehdään päätös asiakkuuden jatkamisesta ja mahdollisista tukitoimista tai sitten asiakkuuden loppumisesta.

Mieti itse elämäänne, koetko että jossain osa-alueella tarvitsisitte apua tai tukea? Onko sinulla huolta lapsista? Onko kotona ja koulussa kaikki ok? Näitä kannattaa miettiä jo ennalta. Ja mene luottavaisin mielin. Tarkoitus on tukea ja auttaa perhettä tarvittaessa, ei viedä lapsia. Sosiaalityöntekijän velvoitus on selvittää ilmoitus ja sen todenperäisyys ja tarjota tarvittaessa perheelle tukimuotoja. Tsemppiä!

Vierailija
5/30 |
28.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä tiedän tuon syyn tarkemminkin mutta en halua sitä täällä kertoa. Epäilys on kuitenkin väärä, siitä olen varma.

Minulla ei ole mitään syytä estää tutkimuksia ja aionkin tietysti suostua kaikkeen mitä ehdottavat sieltä.

Negatiiviset seikat tässä jutussa ovat se että olen huolissani lasteni turvallisuuden tunteesta. Olen varma että vanhemmat lapset ymmärtävät jotain erikoista olevan tekeillä jos sosiaalityöntekijän luo heitä kiikutan ja mietinkin, miten kerron heille asiat.

Toinen seikka on se etten haluais lähipiiriä sotkea tällaiseen juttuun. Noh, ehkä siellä keskustelussa selviää, mitä minun kannattaa kenellekkin asiasta etukäteen kertoa vai kannattaako mitään yms.

Minulla ei ole mitään erityistä huolta lapsista, enkä koe avun tarvetta. Koulussa sujuu hyvin ja useampi opettajakin on sanonut että kaikesta näkee asioiden kotona olevan kunnossa.

Tiedätkö 13, voiko tuota haastateltavaa lähipiiriä itse toivoa? Voiko ne olla esim opettajia, hoitajia tms, vaiko vain lähisukua ja ystäviä?

Ymmärränhän minä ettei sosiaalityöntekijät voi jättää asioita selvittämättä, jos vihjeitä saavat, vaikka tämä juttu nyt tuntuukin vähän kaukaa haetulta.

Yritänpä mennä tapaamiseen avoimin mielin. Kiitos tsempeistä ja vastauksista!

Vierailija
6/30 |
28.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt vielä puhu lapsille mitään, ensinhän sinä menet käymään juttusilla ilman lapsia. Jos katsotaan tarpeelliseksi, niin tulevat sitten sovitulle kotikäynnille lapsia tapaamaan. Luulen, että kun on näinkin paha syytös, niin tekevät sen kotikäynnin, mutta odottele nyt rauhassa.

Vierailija
7/30 |
28.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIelestäni siitä ei nyt kannata ottaa paniikkia vielä. Odota rauhassa.

Tuo lähipiiri -asia. Minä en muista kovinkaan montaa selvitystä, jossa olisin ruvennut lähipiiriä tapaamaan kovin nopeasti. Ne oli sitten enemmän huostaanotto-juttuja. Lähipiiriä selviteltiin kyllä, mutta ei sieltä systemaattisesti ruvettu ihmisiä tapaamaan. Eri asia oli, jos lähipiiristä esim. etsittiin lapselle tukihenkilöä tms. Lähipiiriä ei siis vielä ainakaan tarvitse sotkea mihinkään.

Vierailija
8/30 |
28.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veisin kyllä asian eteepäin, jos joutuisin tuollaisen syytöksen eteen.

Tuo nyt tulee lapsillekkin selväksi aikaa myöten.

Miksi ilmoitus on teistä tehty?

Onko teillä riitoja jonkun sukulaisen kanssa?

Onko tarkoitus muka auttaa lapsia vai tehdä teistä ilmoitus kiusaamis mielessä?

Miksi sukulaisensa epäilee tuollaista asiaa?

Onhan hänen pakko epäillä jotain.

Selitä nyt vähän enemmän.

Helpolla ette tule pääsemään, sillä syytös on vakava ja mitään pedojuttuja ei pysty selvittämään yhdellä käynnillä.

Onko mieesi muuten lasten biologinen siä?

T.12

Vierailija
9/30 |
28.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsille noloa ja mitä se opettajakin sit miettii teistä.

Vierailija
10/30 |
28.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kiusaaminen on seikka, jota syyksi olemme pohtineet ja aion sen myös sossun tädeille kertoa. Ja se, onko tarkoitus tuolla sukulaisella auttaa lapsia vai kiusata vanhempia, on myös mielenkiintoinen kysymys. Tuo sukulainen on nimittäin hyvin etäinen ja tavannut lapsiamme muutaman kerran elämässään. En kuitenkaan koko juttua halua kertoa täällä, sorry. :)

Mieheni on lasten biologinen isä ja olemme olleet yhdessä vajaa 20v.

Vierailija
11/30 |
28.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsille noloa ja mitä se opettajakin sit miettii teistä.

Mutta mielestäni kenen tahansa sotkeminen tähän juttuun on noloa.

Tuo opettaja on opettanut useampaa lastamme ja meillä on hyvin luottamukselliset välit. Ajattelin että hän ammattilaisena näkee monenlaisia perheitä ja siten ehkä osais "puolustaa" meitä.

Juuri tuokin opettaja, jota erityisesti ajattelen, on ihaillut lapsiamme ja kotioloja kehityskeskusteluissa.

Vierailija
12/30 |
24.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teistä ei oo mitään muuta ku tuskaa ja haittaa.

Vierailija
13/30 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en juuri ite luota sossuihin, meistä tehtiin perättömiä ilmoituksia helvetisti, että lapsi vietiin. Sossu usko vaikka ilmoittaja oli mieleltään pimeä. Kännissä soitteli lastensuojeluun. Jos joku tekee perättömii ilmotuksii se tuskin jättämä sen yhtee kertaa, vaan jatkaa niin kauan et saa sen mitä haluaa.. ja tietenkin sossu ottaa lapsen huostaa ku palkka kovenee! Mutta ootapaS hetki ku joku kiukustuu kunnolla ni pommi pamahtaa ja siinä ei virkavalta enää auta sekunttiakaan, vaan pikemmin järjestetään hautajaisia!!! Jos joku niin tekee ni en kyllä kadu tippaakaan, sitä saa mitä tilaa ;)

Vierailija
14/30 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kai teit sitten rikosilmoituksen sukulaisestas? perättömän ilmoituksen annosta.

Vierailija
15/30 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin muutama kuukausi sitten jonkun pohjoismaalaisen dokumentin, jossa pariskunnan lapset oli otettu huostaan seksuaalisen hyväksikäytön vuoksi, eikä lastensuojelu suostunut palauttamaan heitä vanhemmilleen vaikka asia oli ratkaistu vanhempien hyväksi oikeudessa.

Koko juttu oli lähtenyt siitä kun toinen lapsista oli kiivennyt aamulla vanhempien sänkyyn ja siellä osunut kädellään vahingossa isän aamuerektioon, johon isä tietenkin reagoi ottamalla käden nopeasti pois. Perheen äiti oli sitten nolona kertonut asian siskolleen, ja sisko oli tehnyt lastensuojeluilmoituksen. Jutusta nousi tottakai suuri kohu ja perheen oletettua hyväksikäyttötapausta käsiteltiin mediassakin.

Vierailija
16/30 |
28.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pääasiassa ihan turvallisella mielellä asian suhteen, mutta väliin tulee mieleen juttuja, joita olen kuullut.

Joskus kuulee juttuja, joissa lapset on jopa otettu huostaan lopulta aivan liian heppoisin perustein.

Lapset varmaan kauhusta kangistuvat jos joutuvat johonkin seurantaan. Vanhin 13v ja ymmärtää jo. Ovat saaneet kuitenkin elää niin turvallista ja suojattua elämää.

Masentaa tuollaiset katkeroituneet ja vainoharhaiset ihmiset!!

Vierailija
17/30 |
28.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtään lasta ei oteta huostaan liian heppoisin perustein.

Seksuaalinen koskemattomuus...noh, aika paha, mutta kysyisin että onko sinulla mies?

Voisiko se olla totta?

Jos se on mitenkään mahdollista niin suhtaudu asiaan siten, että haluat selvittää asian. Jos kiellät kaiken tai estät "tutkimukset" se herättä epäilyksiä.

Ole yhteistyökykyinen ja avoin. Kerro miksi joku ajattelee niin kun on kerran ilmoituksen tehnyt. Kerrot kaikki taustat (riidat etc.). Älä jätä mitään pois.

Ja jos kävisi ilmi, että joku olisi voinut lapsille tehdä jotain, se ihminen lähtisi teidän elämästä heti. Eikö vain?

Vierailija
18/30 |
28.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinun tarvitse selittää lapsille mitään. Kerrot vaan että käytte juttelemassa tätien kanssa.

Teitä jututetaan, lapsia ja verkostoa (jos sitä on). He palaveeraavat ja miettivät mikä on totta. Lapsia ei oteta huostaan, se on fakta.

Vierailija
19/30 |
28.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

teini oireili ja otettiin pakkohuostaan. PoOika oli älykäs ja urheilullinen ( keskiarvo koulussa yli 8). Kuitenkin pahimmassa murrosiässä laitettiin laitokseen, koska oli tehnyt pari pientä tyhmyyttä sekä kotona, että kodin ulkopuolella ja sitten se olikin menoa!

Asui sitten kaksi vuotta koulukodissa, jossa oikeasti ongelmaisia sekopäitä. Otti heistä sitten mallia ja on nyt vankilassa!

Syytän lastensuojelua siitä, etteivät antaneet mitään vaihtoehtoa minulle hänen äitinään! POika vaan laitokseen ja sillä siisti!!!

Vierailija
20/30 |
28.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia ei oteta huostaan, se on fakta.

Siitähän ei voi koskaan olla varma.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kaksi