Jos teillä vieraana oleva lapsi ei syö tarjottua ruokaa, mitä teet?
Ja ei vastauksia tyyliin "menen paniikkiin" :D
Lapseni ystävä yökyläilemässä, ja hän ei pitänyt laittamastani ruuasta, maistoi kyllä. Meillä ei ollut päivälliselle varattuna muuta, ja seuraava on sitten iltapala. Sanoin hänelle, että syö leipää, kurkkua, tomaattia ja kinkkua ja ne näkyi menevänkin alas + maito. Toivottavasti nyt ei nälkään kuole ennen iltapalaa (pannaria) :)
Olisitko sinä laittanut jotain muutakin päivälliselle? Olisitko tarjonnut jotain jos ei sama ruoka maistu?
Kommentit (26)
Noin minäkin olisin tehnyt. Ehkä olisin voinut paistaa munakkaankin, niin äitini teki minulle, jos ruoka ei maistunut (joo, olen pilalle hemmoteltu nirsokakara, jolla oli huono ruokahalu lapsena).
Minulle kyllä ruoka aina kylässä maittoi. Niin monelle muullekin lapselle. Ehkä heillä kotona tehdään ihan erilaista, joko ihan täysin mausteetonta tms.
välillä tytön kaveri yökyläilemässä ja on ihan hemmetin nirso tapaus. Samallalailla silti laitan eteen ruokaa kuin muillekkin. Voi syödä tai olla syömättä. Seuraava ruoka tulee sitten kun tulee ja välipaloja ei napsita. En siis anna mitään muuta, en edes leipää. Lapsi ei nälkään kuole useammassakaan päivässä, kunhan nesteitä juo. Aluksi oli syömättä, mutta nopsaan oppi, ettei tosiaan välipaloja napsita. Nykyään syö melkein yhtä hyvin, kuin omat lapset, kun tietää, että muuten saa olla nälässä.
Lisäksi jos vieraita tulee kylään, meillä on yleensä joku pieni jälkkäri, tyyliin jäde tai rahka, ja se nyt varmaan olisi ainakin uponnut.
leipää, salaattia ym. olisi kuitenkin tarjolla ruuan kanssa, jos nekään eivät menisi alas, niin en olisi sen enempiä tyrkyttänyt. Varsinkin, kun iltapalaakin on vielä tiedossa, niin ei lapsi nälkään kuole.
Mulla on kolme lasta joista yksi on hyvin nirso ja toivoisin kyllä, ettei hänelle kylässä tehtäisi erikoisruokia. Kotonakin saa sitä mitä tarjolla on ja jos ei kelpaa niin seuraavan kerran ruokaa tulee seuraavana ruoka-aikana. Hyvin tuo on hengissä pysynyt kohta 7-vuotta, vaikka joinain päivinä syö tosi huonosti. Ja pikkuhiljaa on alkanut oppia syömään myös muita kuin lempiruokiaan.
Kyllä lapsi nälkäänsä syö.