Imetysahdistus... Joko saan lopettaa?
Vauva on 3,5kk. Olen täysimettänyt 2kk, sen jälkeen antanut 3-5dl korviketta lisäksi. Kahden aikaisemman vauvan kanssa imetys on sujunut loistavasti noin vuoden ikään, mutta tämän viimeisen kanssa on ollut kaikki mahdolliset ongelmat; minulla raju mahatauti, vauvalla rs-virus ja sairaalajakso, minulla parin päivän kova kuume, nämä järjettömät helteet jolloin en ole ilmeisesti osannut juoda riittävästi jne. Tuntuu, että aina kun imetys saattaisi helpottua, tulee uusi vastoinkäyminen.
Neuvolassa oli sijainen ja hän suhtautui todella ikävästi lisämaitoon, mutta itse alan olla aika lopussa. Vauva ei suostu enää kunnolla imemään rintaa ja muutenkin maito ei meinaa nousta kunnolla. Lypsämällä ja pumppaamalla en ole ikinä saanut maitoa tulemaan kuin pari tippaa.
Nyt av-raati, mitä minun pitäisi tehdä? Luovutanko, ja alan suosiolla antamaan pelkkää korviketta? Tämä ainakin vähentäisi stressiä huimasti. Vai yritänkö jotain vielä, että imetys onnistuisi? Tämä olisi tietysti vauvalle parempi, mutta mitä ihmettä se "jotain" sitten käytännössä voisi olla?
Kommentit (7)
mikset soita imetystukipuhelimeen. Jos haluat lopettaa, lopeta.
Itse olen kolme imettänyt ja ei se nyt helppoakaan ole, mutta mun on ollut pakko kun eivät ole pulloa oikein huolineet.
Imetä aina ensin, ja tarvittaessa annat lisämaitoa. Ei siitä kannata sen suurempaa numeroa tehdä.
Vähentelet lisämaitoa vähitellen, se on lapsen parhaaksi
Jos todella haluat jatkaa imetystä, niin jatkat sitä. Syö ja juo hyvin, lepää aina kun voit. Anna vauvan olla rauhassa rinnalla. Anna lisämaitoa imetyksen jälkeen, jos tarpeen. Teillä on ollut vaikeata, ehkä se vähän helpottaisi ja imetys lähtisi taas sujumaan.
Mitä muuten stressaat?
Jos lopetat tunnet kuitenkin huonoa omaatuntoa ja stressaat ja selittelet seuraavat 7kk kaikille.
Teet niin tai näin, niin harjoittele rentoa asennetta.
Annat todellakin sitä lisämaitoa, jos pääkoppa leviää, eikä maidontuotanto muutenkaan ole nyt mallillaan. Yritä kumminkin sen lisäksi imettää vielä. Jotkut ovat saaneet maidontuoton elpymään jopa viikkojen jälkeen. Jos on ollut sairautta tms.
anna vaan