Naapurin 3,5 ja 5,5 vuotiaat taas yksin kerrostalon pihalla...
Onko se ihan normaalia? Mielestäni ovat kyllä pieniä olemaan yksin kerrostalon pihassa, jossa paljon muita lapsia. Perheen äidillä on pieni vauva, joten toisaalta ymmärrän ettei voi jatkuvasti olla mukana. Mut kai sitä vauvan sais pihalle vaunuissa tms. ei tuolla ainakaan tänään niin kuuma ole.
Pitäiskö soittaa jonnekin, esim sosiaaliviranomaisille? Vai kehtaisinko ottaa asiaa esille naapurin kanssa.
Kommentit (65)
että on ok päästää 3-vuotias yksin kerrostalon pihalle??! En usko alkuunkaan. Mitä niin tähdellistä äideillä on, etteivät ehdi ulos lastensa kanssa? Olen ehtinyt hyvin siivoamaan, pyykkäämään ja tekemään ruoat ja silti olemme ulkoilleet yhdessä lasten kanssa.
ton ikäiset on teistä valmiita olemaan yksin ulkona...???
Ap
Mun mielestä lapsia paapotaan aivan liikaa. Ei koko ajan tarvi olla hengittämässä niskaan ja valvomassa joka ikistä askelta. Jos ne lapset leikkii hyvin ja pysyy siinä pihapiirissä, niin silloinhan ne osaa siellä olla.
Ja kyllä, mulla on itselläni saman ikäiset lapset, jotka aivan sujuvasti pärjäävät pihalla. Eivät kaipaa minua ohjaamaan leikkejä tai päällystakiksi.
Onneksi olen itsekin saanut lapsuudessani leikkiä ilman, että koko ajan olisi olleet vanhemmat vieressä vahtaamassa.
[/quote]
3,5v KYPSA olemaan yksin ulkona. Haloo!! eika ole. Ja miten sisalla oleva ihminen voi pitaa lapset jatkuvassa valvonnassa...se kuule ei vaan onnistu, tai sit silla ihmisella taytyy olla jotain superkykyja, mita meilla muilla ei ole, esim. silmat selassa....
[/quote]
Kyllä onnistuu. Valvonta tarkoittaa sitä, ettei päästä hetkeksikään silmistään, vaikka olisi sisälläkin ja on paikalla 15 sekunnissa, se tosin vaatii vikkelyyttä, mutta ellei ole vikkelä niin ei kannata yrittää.
jos päiväkodin tädit istuvat sisällä kahvilla ja katselevat ikkunasta, kun lapset leikkivät? Mikset ikkunassa ravaamisen sijaan mene itsekin sinne, se ulkoilu tekisi hyvää sinullekin? Jos sinun pitää istua av.llä, niin hanki kannettava jota voit siinä pihan penkillä näpytellä :)
ton ikäiset on teistä valmiita olemaan yksin ulkona...??? Ap
Mun mielestä lapsia paapotaan aivan liikaa. Ei koko ajan tarvi olla hengittämässä niskaan ja valvomassa joka ikistä askelta. Jos ne lapset leikkii hyvin ja pysyy siinä pihapiirissä, niin silloinhan ne osaa siellä olla. Ja kyllä, mulla on itselläni saman ikäiset lapset, jotka aivan sujuvasti pärjäävät pihalla. Eivät kaipaa minua ohjaamaan leikkejä tai päällystakiksi. Onneksi olen itsekin saanut lapsuudessani leikkiä ilman, että koko ajan olisi olleet vanhemmat vieressä vahtaamassa.
Näin on! Mikäli lapsi oppii koko ajan siihen, ettei luoteta ja ole rajoja niin hankalaksi menee elämä aikuisena. Lasta pitää valvoa koko ajan, mutta ei se sitä tarkoita, että kyttää vieressä onko nyt lapio suussa tai kiipeekö mattotelineelle, ettei vaan tipu. Kasvatatte ahdistuneita lapsia kyttäämisellä. Normaali valvonta ja luottamus sekä puuttuminen heti esim. karkailuun niin lapsi oppii ilman jatkuvaa vieressä kyttäystäkin. Tietysti, jos on hyvin suojaton piha niin eri asia.
Hirvittävää Joku on tehnyt lapsia kerrostaloon, kamalaa!!! Eihän siellä saa asua lapset eikä eläimet, pitää olla kahden metrin korkuinen aita ja omakotitalon piha sekä kaukana pakokaasuista, sinne lapset kuuluu visusti piiloon ja turvaan.
t.30
En ole 20, mutta sitähän ne tädit siellä tekevät, olen ollut katsomassa. Harjoittelijat ne pistetään ulos ja itse ollaan kahvilla sisällä.
Ehkäpä 20:n lapset ovat päikkäreillä kuten meidän kaikki kolme alle kouluikäistäkin.
kyllä ne oppivat vastoinkäymisistä. Äidillä on oikeus omaan aikaan. Jos ne lapset eivät sitten pärjääkään, niin se on voi.voi, ainahan niitä voi tehdä lisää. Jos ne ei leiki hyvin niin raahautukoot sisälle ulvomaan.
T. roskasakki mamma lähiöstä
harjoittelijatkin sisälle. AV-mammojen lapset ovat niin KYPSIÄ että pärjäävät pienestä pitäen ilman vanhempia.
Tee ap lastensuojeluilmoitus.
kyllä ne oppivat vastoinkäymisistä. Äidillä on oikeus omaan aikaan. Jos ne lapset eivät sitten pärjääkään, niin se on voi.voi, ainahan niitä voi tehdä lisää. Jos ne ei leiki hyvin niin raahautukoot sisälle ulvomaan. T. roskasakki mamma lähiöstä
Ja taas mentiin äärestä laitaan, kuten tavallista.
Näin on! Mikäli lapsi oppii koko ajan siihen, ettei luoteta ja ole rajoja niin hankalaksi menee elämä aikuisena.
että tuollainen 3,5v. oppii ainoastaan sen, ettei vanhempia kiinnosta...
Oma samanikäinen ei ole edes omalla, isolla, aidatulla pihalla yksin. Voin ihan hyvin sinä aikana kun lapset ulkoilevat tehdä puutarhatöitä, lukea kirjaa, puhua puhelimessa, hoitaa vauvaa jne. Mutta ilman valvontaa ei reilut 3v. ole pihassa, eikä todellakaan olisi kerrostalon pihassa, yksin.
Olisipa todella hauska tutkimus moniko äiti sallisi samantasoisen "valvonnan" lastentarhantädeiltä.
t.kukkahattumutsi
Ootko ap miettinyt auttaa Pietarin katulapsia? Ne nukkuukin ulkona ilman vanhempia.
Ootko ap miettinyt auttaa Pietarin katulapsia? Ne nukkuukin ulkona ilman vanhempia.
ja ne samat katulapset imppaavat liimaa,myyvät itseään ja varastelevat, sekö on sinun mielestäsi hyvä asia?
Näin on! Mikäli lapsi oppii koko ajan siihen, ettei luoteta ja ole rajoja niin hankalaksi menee elämä aikuisena.
että tuollainen 3,5v. oppii ainoastaan sen, ettei vanhempia kiinnosta...Oma samanikäinen ei ole edes omalla, isolla, aidatulla pihalla yksin. Voin ihan hyvin sinä aikana kun lapset ulkoilevat tehdä puutarhatöitä, lukea kirjaa, puhua puhelimessa, hoitaa vauvaa jne. Mutta ilman valvontaa ei reilut 3v. ole pihassa, eikä todellakaan olisi kerrostalon pihassa, yksin.
Olisipa todella hauska tutkimus moniko äiti sallisi samantasoisen "valvonnan" lastentarhantädeiltä.
t.kukkahattumutsi
samat mammat repivät otsikoita, kun joku hukkuu, kun häntä ei valvota riittävästi
haistelevat liimaa ja nukkuvat ojissa siellä pihalla.
Joku 3-vuotias voi olla valmis olemaan yksin pihalla mutta suurin osa ei ole.
Meidän naapurin 3-v on sioveljensä kanssa usein pihalla ilman aikuista. Ekan kerran soitin sen äidille ja kysyin, onko se pihalla luvan kanssa. Kun vanhempien lupa on, niin en sitten enempää puuttunut. Ja kun olen lasta seurannut, niin hän pysyy kyllä vanhempien antamien rajojen sisällä. Omaa kolmevuotiastani en päästä ilman vanvoltaa pihalle vielä pitkään aikaan. On luonteeltaan sellainen että rajat unohtuu, kun näkee jotain mielenkiintoista.
että tuollainen 3,5v. oppii ainoastaan sen, ettei vanhempia kiinnosta...Oma samanikäinen ei ole edes omalla, isolla, aidatulla pihalla yksin. Voin ihan hyvin sinä aikana kun lapset ulkoilevat tehdä puutarhatöitä, lukea kirjaa, puhua puhelimessa, hoitaa vauvaa jne. Mutta ilman valvontaa ei reilut 3v. ole pihassa, eikä todellakaan olisi kerrostalon pihassa, yksin.
t.kukkahattumutsi
samat mammat repivät otsikoita, kun joku hukkuu, kun häntä ei valvota riittävästi
Lapsen voi jättää omalle pihalle yksin, jos piha on turvallinen ja lapseen voi luottaa. Lapselle täytyy myös opettaa sitä, kuinka ollaan luottamuksen arvoisia. Vähitellen liekaa lisää. Ei ne lapset tietenkään päivät pitkät ilman valvontaa ole ja tottakai käydään säännöllisesti tarkistamassa, missä mennään.
Mutta itsepä tiedätte omat lapsenne. Kyllä minäkin tunnen lapsia, joita en päästäisi yksikseen, ovat näitä karkailijoita ja sellaisia, jotka eivät jostain syystä mitään järkipuhetta usko.
Lapsen voi jättää omalle pihalle yksin, jos piha on turvallinen ja lapseen voi luottaa. Lapselle täytyy myös opettaa sitä, kuinka ollaan luottamuksen arvoisia. Vähitellen liekaa lisää. Ei ne lapset tietenkään päivät pitkät ilman valvontaa ole ja tottakai käydään säännöllisesti tarkistamassa, missä mennään.
Mutta itsepä tiedätte omat lapsenne. Kyllä minäkin tunnen lapsia, joita en päästäisi yksikseen, ovat näitä karkailijoita ja sellaisia, jotka eivät jostain syystä mitään järkipuhetta usko.
Jokainen voi toki tehdä kuten haluaa ja väittää tuntevansa omat lapsensa ja tietävänsä mitä voi tai ei voi tapahtua. Suomessa aikainen itsenäistyminen on lapsenkasvatuksessa suuri hyve ja vaikka se hyvä onkin, niin rajansa kaikella.
Lapset ovat lapsia ja leikki-ikäinen on vielä pieni eikä muistutukset, kiellot ja rajoitukset pysy päässä kovin kauaa. 3,5v. on aivan liian pieni ulkoilemaan yksin, siten että vanhempi on jossain sisällä tekemässä omiaan ja vilkuilee välillä ikkunasta. Jos taas seisoo haukkana ikkunassa vahtimassa pihalla olevia lapsiaan, voi yhtä hyvin olla siellä ulkona tekemässä jotain järkevää.
Tuskin soittaisin ap:n tapauksessa lastensuojeluun, mutta ihmettelisin kovasti, vaikka nämä yksinulkoilevat leikkikaverit olisivat kuinka varhaiskypsiä tahansa.
on tasan 6v ja 3.5v lapset ja he ovat ulkoilleet keskenään varmaan jo vuoden. Tosin asutaan maalla ja piha on suojainen ja mikä tärkeintä, lapset eivät ole sen sorttisia että lähtisivät pois pihapiiristä. Toki vilkuilen ikkunasta silloin tällöin missä ovat ja mitä tekevät.
Kerrostalon piha onkin sitten toinen juttu, riippuu hyvin pitkälti pihasta ja muutenkin seudusta. Jossain tapauksissa voisin päästää lapset keskenään ulos, jossain tapauksessa taas en missään nimessä!
3,5v KYPSA olemaan yksin ulkona. Haloo!! eika ole. Ja miten sisalla oleva ihminen voi pitaa lapset jatkuvassa valvonnassa...se kuule ei vaan onnistu, tai sit silla ihmisella taytyy olla jotain superkykyja, mita meilla muilla ei ole, esim. silmat selassa....