Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Naapurin 3,5 ja 5,5 vuotiaat taas yksin kerrostalon pihalla...

Vierailija
27.07.2011 |

Onko se ihan normaalia? Mielestäni ovat kyllä pieniä olemaan yksin kerrostalon pihassa, jossa paljon muita lapsia. Perheen äidillä on pieni vauva, joten toisaalta ymmärrän ettei voi jatkuvasti olla mukana. Mut kai sitä vauvan sais pihalle vaunuissa tms. ei tuolla ainakaan tänään niin kuuma ole.

Pitäiskö soittaa jonnekin, esim sosiaaliviranomaisille? Vai kehtaisinko ottaa asiaa esille naapurin kanssa.

Kommentit (65)

Vierailija
61/65 |
28.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tänä kesänä antanut pikkuhiljaa lasten olla kaksistaan pihalla. Poika 2v ja tyttö 3,5v. Alkukesästä olin vielä vauvan kanssa aina mukana, mutta esikoinen on järkevä, eikä karkaa, ja pikkuveli on oppinut saman. Asumme maalla, tosin rauhaisalla asuntoalueella pussikadun päässä. Pihaltamme löytyy leikkimökki, hiekkis, tramppa sekä polkupyörät, katuliidut yms. ulkolelua. Pihalla ovat pysyneet, ja lupaa naapurin lasten kanssa leikkimiseen tullaan kysymään.

Muutenkin tässä on loistava naapurusto ja kaikki vähän toisella silmällä vahtivat muidenkin lapsia, jos ovat ulkona. Lisäksi isovanhemmat asuvat todella lähellä, sinne saavat mennä, kunhan huikkaavat minulle. Ovet ja ikkunat pidän tietysti auki ja kuljen välillä ikkunoilla katsomassa. Ja ennen kuin joku nyt lyö aisansa tuohon, niin en tokikaan joka ikistä kertaa laita lapsia päinsä ulos, vaan yhteistäkin aikaa vietämme siellä. :)

Vierailija
62/65 |
28.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En päästä 4v lasta yksin pihalle, ellei olla sovittu jonkun muun vanhemman vahtivan.

Mutta omankin lapsen annan mennä pihalla vapaasti, ja voisi se vahinko sattua siinäkin, etten ole heti kiipeilytelineen, liukumäen tai keinun luona :(

Ihan ei voida valitettavasti perässä juosta vaan lapsen pitää saada myös sitä omaa liikkumatilaa. Joku mainitsi päiväkodin. Sielläkin lapseni on, ja hoitajaa kohti on 4 lasta ainakin.Eli voisiko kerrostalon pihallakin yksi aikuinen ottaa vastuun jpa neljän eri perheen lapsista; jos niin sovitaan? Tuskin niin teemme, mutta periaatteessa...

Ja meilläkin neuvolasuositus on 5v yksinulkoiluun ja ensi kesänä siis harjoitellaan sitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/65 |
28.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina ihmetellyt, miten on mahdollista että nämä parivuotiaat hukkuvat omalle pihalle jne. Nyt taidan tietää.

Vierailija
64/65 |
28.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina ihmetellyt, miten on mahdollista että nämä parivuotiaat hukkuvat omalle pihalle jne. Nyt taidan tietää.

Vierailija
65/65 |
28.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuialue on keskikokoisen kaupungin pienehkö lähiö, kaupungin vuokra-asuntoja. Sinänsä ihan siistiä aluetta (vaikka kaupungin asuntoja onkin), mutta vieressä on yksi kanta-baari, jonka edessä pörrää jos jonkinnäköistä porukkaa. Lisäksi läheltä menee tie, jossa ajetaan usein aika kovaa. Rajoitus taitaa olla 40km/h, mut moni auto ajaa ylinopeutta.

Asia ei varmaan minulle kuuluisi, mutta tunnen oikeasti huolta noiden lapsien puolesta. Kyllä niiden perään aina välillä parvekkeelta huudellaan, mut ovat välillä pitkäänkin ilman varsinaista valvontaa ja juoksentelavat kyllä oman pihan alueen ulkopuolella, esim. parkkipaikoilla. Ei varmasti olisi kivaa autoilijallekaan, jos metrin mittainen pikkumies juoksee suoraan auton alle...

Ja kuten joku jo tuossa kommentoi, et jos mainitsen asiasta äidille ja mitään ei tapahdu, mitäs sitten... Jos sitten otan yhteyttä jonnekin, niin varmasti tietää kuka oli kyseessä. Juttelin tänään muuten parkkipaikalla yhden toisen naapurin kanssa, joka mietti ihan samaa kuin minä.

Te jotka annatte pienten lasten ulkoilla yksin: Vaikka kuinka luotatte lapseenne, eikö teitä koskaan pelota, et joku tulee ja vie lapsenne mukanaan? Mua ainakin jo pelkkä ajatus ahdistaa niin paljon, et en todellankaan voisi päästää tuon ikäsiä lapsia ulos keskenään. Maailma vaan nykyään on melko turvaton paikka...