Yliopistossa pääaineen vaihto
Miten se onnistuu?
Haluaisin lukea kansanterveystiedettä ja olen suoritellut siitä opintoja avoimen yliopiston puolella 30 op. Mutta tutkinto-opiskelijaksi en päässyt. Ja seuraavan kerran pääsykokeet ovat 2 vuoden päästä.
JOku sanoi minulle että voisin hakea lukemaan hoitotiedettä ja vaihtaa siellä pääaineeksi kansanterveystieteen.
Olen ihan pihalla että kuinka se sitten tapahtuu?
Kommentit (6)
Itse tein niin. Tosin uudesta pääaineesta pitää yleensä olla suoritettuna perus- ja aine-opinnot eikä tietty aina pääsy ole taattu.
Itse tein niin. Tosin uudesta pääaineesta pitää yleensä olla suoritettuna perus- ja aine-opinnot eikä tietty aina pääsy ole taattu.
olla nimeltään tuo haku, keväisin. Lisätietoa yliopistojen sivuilta.
taitaa riittää, että on suorittanut perusopinnot haluamastaan aineesta sekä vanhasta aineesta(?), ja anoo vaihtoa.
Tiedekunnasta toiseen taas vaaditaan yleensä perusopinnot vanhasta aiheesta ja perus- ja aineopinnot uudesta. Siinä menee vähän pitempi aika kun noi suorittaa, mutta ihan mahdollista. Kannattaa etukäteen tarkistaa, että haluamassasi koulussa kansanterveystiedettä voi opiskella sivuaineena vapaasti, joihinkin aineisiin saattaa olla rajoituksia.
Voit sivuaineena aloittaa haluamasi aineen opiskelun, ja vaihtaa sitten sen pääaineeksi myöhemmin.
Siinä oli vain se ongelma, että monille kursseille ei päässyt kuin pääaineopiskelijat. Siksi hän halusi vaihtaa kokonaan pääainetta. Se kävi hyvin kivuttomasti, kun oli ensin suorittanut toisesta aineesta perusopinnot.
Siitä aineesta, johon vaihtoi, ei vaadittu perusopintojen suoritusta. - 2
Mun tyttö vaihtoi juuri pääainetta. Hän ei vuosi sitten päässyt haluamaansa alaa lukemaan, mutta pääsi kuitenkin tiedekuntaan sisään lukemaan toista ainetta. Hän suoritti siitä aineesta perusopinnot, jota pääsi lukemaan, ja vaihtoi pääainetta.