Oletko raharikas, porvari, keskituloinen vai köyhälistöä?
Mihin "säätyyn" av-mammat kuuluvat? Itse kuulun keskituloisten kasvavaan joukkoon.
Kommentit (31)
en oikein mihinkään noihin. Palkan puolesta olemme keskituloisia, omaisuuden ja rahan puolesta varakkaita. ja emme ole perinneet rahaa, vaan omalla työllä ansaittu
Toisaalta omistan sitä sun tätä (asunto, auto, metsää) eikä velkaa lainkaan (ei edes lk-velkaa). Porvari olen puoluekannaltani.
opiskelen amk-tutkintoa. mieheni tavallinen amisduunari.asumme vuokralla. minkäänlaista perintöä ei odotettavissa kummallekkaan.
Raharikkaita ovat ökymiljonäärit, optiokeinottelijat ym. Porvarin on oltava myös akateemisesti koulutettu. Rikas duunari ei ole koskaan porvari vaan nousukas. Keskituloisia ovat köyhät akateemiset, virkamiehet ym. keskiluokka. Köyhälistöä ovat työläiset ja siitä alemmat.
Vierailija kirjoitti:
Porvari:
1, oikeisto- t. keskustapuolueen jäsen t. kannattaja, ei-sosialisti.
2. työveöenluokkaan kuulumaton, us. varakas henkilö.
3. hist. saamansa oikeuden perusteella kauppaa t. käsityöammattia harjoittanuy kaupunkilainen.
Minä olen 2. määritelmän mukainen "porvari", työväenluokkaan kuulumaton ja kohtuullisen varakas. Olen hyvätuloisessa asiantuntijatehtävässä, ja elämäntapani on varsin "porvarillinen" - asun vauraalla omakotialueella, minulla on mies ja kaksi lasta ja perheessä on kaksi kallista autoa.
Lisätään kohta 4. Teen töitä omistamassani yrityksessä vielä sen jälkeen kun muut ovat lähteneet kotiin, koska en malta jättää töitä kesken. Vrt. Porvarillinen hämärä. Mottona; kun teet töitä kaksi kertaa muita enemmän, saavutat tavoitteesi kaksi kertaa muita nopeammin.
Indeed!
Vierailija kirjoitti:
oikeasti selkeää keskiluokkaa
Taas sanakirjasta:
yhteiskuntaluokka, jolle on luonteenomaista kohtalaisen hyvä koulutustaso ja taloudellinen asema. Esim. virkamiehet, opettajat, pienyrittäjät.
Porvari voi olla keskiluokkaa, vaikka tulotaso olisi keskitasoa suurempi. Kaikilla keskituloisilla ei ole kohtalaisen hyvää koulutustasoa.
Tuo on akateemisten pätkätyömaistereiden määritelmä, eikä mikään absoluuttinen totuus.
Olen akateeminen, taustaltani kulttuurisukua ja ehkä keskituloinen.
Raharikas on missään nimessä ole, porvari varmaan sitten. Netto-omaisuus noin puoli miljoonaa euroa, nelivitonen
Kuulun äärimmäisen varakkaiden joukkoon, kirjoittelen myös usein palstalla.
Minulla on rikas mielikuvitus, mihin luokkaan kuulun.
keskituloinen kunnes joku pamautti totuuden että kuulunkin tilastollisesti ns.vähä varaisiin...