Oletko raharikas, porvari, keskituloinen vai köyhälistöä?
Mihin "säätyyn" av-mammat kuuluvat? Itse kuulun keskituloisten kasvavaan joukkoon.
Kommentit (31)
liksa on 2900, joten taitaa olla aika lähellä kesitulon rajaa, nyt en kyllä muista, mikä on tämän hetken raja.
sillä olen työkyvyttömyyseläkkeellä. Mieheni on keskituloinen ja akateeminen. Itselläni on yliopisto kesken, ja kesken se jääkin.
Mitä tarkoittaa keskituloinen? "Sääty" muutenkaan ei taida pelkän palkan perusteella muotoutua. Itse olen tällä hetkellä sitten varmaan köyhälistöä (kotihoidontuella), vaikkakin koulutus on korkein mahdollinen.
Ja toisekseen mikä ihmeen vimma ihmisillä on laittaa toisia kaikessa johonkin kategoriaan! Onko se muuten liian tuskallista olla jos ei voi luokitella muita?
Mä kuulun sarjaan "taivaanrannan maalarit" kaikken eniten jos nyt johonkin luokkaan itseni pakosti laittaisin. Mieti sitä sitten onko mulla rahaa vai ei.
koska täällä Helsingissä asuminen on niin kallista.
En oikein tiedä miten tuollaiset määriteltäisiin.
Asun kaupungin vuokrakämpässä, melkoisen huonolla alueella, eli varmaan köyhälistöä ainakin siltä kantilta.
Meillä on muutaman vuoden vanha auto (toki velaksi ostettu, mutta niin että persaus kestää).
Yhteenlaskettuna meillä jää miehen kanssa käteen noin 3000€/kk vuokran jälkeen.
Emme ole köyhiä, mutta ei me kyllä millään ilveellä varakkaitakaan olla. Normaalia kohtuullisen pienituloista kansanryhmää.
Meillä on tuloja sen verran, ettemme ole oikeutettuja mihinkään toimeentulotukiin, mutta niin vähän, ettemme pysty matkustelemaan ulkomailla ja jääkaapin ostaminen kirpaisee. Vain yksi rahasto, ei sijoituksia ja säästöjä.
On omakotitalo, moottoripyörä, skootteri, tila-auto, paljon soittimia, mahdollisuus jokaisen harrastaa ainakin yhtä kivaa harrastusta.
Oltaisiinko me ihan tavallinen duunariperhe kenties.
Minä määräaikaisella työkyvyttömyyseläkkeellä ja mies aloittaa juuri työt jotka eivät vastaa koulutusta...
Kädestä suuhun eletään.
Porvari:
1, oikeisto- t. keskustapuolueen jäsen t. kannattaja, ei-sosialisti.
2. työveöenluokkaan kuulumaton, us. varakas henkilö.
3. hist. saamansa oikeuden perusteella kauppaa t. käsityöammattia harjoittanuy kaupunkilainen.
Minä olen 2. määritelmän mukainen "porvari", työväenluokkaan kuulumaton ja kohtuullisen varakas. Olen hyvätuloisessa asiantuntijatehtävässä, ja elämäntapani on varsin "porvarillinen" - asun vauraalla omakotialueella, minulla on mies ja kaksi lasta ja perheessä on kaksi kallista autoa.
tosin ero raharikkaaseen jäi aika epäselväksi?!
että raharikas elää perintörahoilla eikä hänen tarvitse käydä töissä kuin ehkä harrastuksen vuoksi.
Porvari ansaitsee rahansa omalla työllään, ehkä osin sijoituksilla. Erittäin menestynyt yrittäjä voi olla raharikaskin.
ei pääomalla voi elää ja päinvastoin se pitäisi saada tuottamaan vielä enemmän, jotta voi turvata tulevienkin sukupolvien elämän.
Meillä on sen verran omaisuutta, ettei tarvitsisi tehdä töitä ollenkaan, mutta jos eläisimme vain sillä, ei jäisikään enää lapsille mitään jätettävää...
että raharikas elää perintörahoilla eikä hänen tarvitse käydä töissä kuin ehkä harrastuksen vuoksi.
Porvari ansaitsee rahansa omalla työllään, ehkä osin sijoituksilla. Erittäin menestynyt yrittäjä voi olla raharikaskin.
Siis porvari kai elämäntilanteelta ja ajatusmaailmalta, mutta rahatilanteen ja todellisten tulojen puolesta oikeasti selkeää keskiluokkaa.
oikeasti selkeää keskiluokkaa
Taas sanakirjasta:
yhteiskuntaluokka, jolle on luonteenomaista kohtalaisen hyvä koulutustaso ja taloudellinen asema. Esim. virkamiehet, opettajat, pienyrittäjät.
Porvari voi olla keskiluokkaa, vaikka tulotaso olisi keskitasoa suurempi. Kaikilla keskituloisilla ei ole kohtalaisen hyvää koulutustasoa.
keskiluokkaan kuuluva ei ole sama kuin keskiluokkainen
piti kirjoittaa "ei ole sama kuin keskituloinen"
Asutaan vuokralla, autoon ei ole varaa. Omaisuutta ei ole muuta kuin tavallinen koti-irtaimisto. Opintolainoja reilu 15000 euroa.
aatteiltani siis porvari, mutta tuloni ovat vain 2700e/kk. Ei pk-seutu.
Millainen on porvari? Omistaa yrityksen?