Mitä kasvissyöjä syö aamupalaksi, kun haluaa vältellä turhia hiilareita?
Pähkinöitä ja siemeniä nyt ainakin, mutta mitä muuta? Mysli ja leipä taitavat olla pannassa, ainakin suurina määrinä?
Lihottaako mysli? (niitä tosin on monenlaisia...)
Kommentit (6)
Munat eivät sinänsä ole nounou, mutta niitäkin voi syödä vain kohtuudella, ettei kolesteroli nouse, siis munakasta joitakin aamuina viikosta. Raejuusto voisi olla yksi osa aamupalaa sekin. Mitähän muuta?
Kiitos munakasideasta.
Mysli kävis, mutta ei ruisleipä! Mitähän se mysli on? Katsohan ihan huviksesi hiilihydraattimäärä myslipurkista ja ruisleivästä. Voit yllättyä. Ja sokereita, eli hiilareita ON erilaisia. Esim täysjyväleivän hiilihydraatit ovat pitkäketjuisia, joiden katkomiseen menee keholta energiaa, ennenkuin sitä voi käyttää. Valkoinen sokeri taas on todella lyhyttä. Täyttää nopeasti, mutta myös häviää nopeasti. Mua niin huvittaa nää karppi-jutut, mutta yksinkertaiset yläasteen kemianopetukset, joiden avulla pääsis jo pitkälle, on NIIN unholassa. Ja mysli on muuten yleensä sokerilla makeutettua...
Enkä tässä etsi itselleni vinkkejä, vaan perheenjäsenelle, joka on tottunut syömään aamulla mysliä. Sitä Pirkka-perhemysliä, missä lisättyä sokeria ei ole, mutta tokihan kuivatuissa hedelmissä on fruktoosia.
En ole itse kovin kiinnostunut mistään ruokaismeistä, yritän syödä terveellisesti ja monipuolisesti, kohtuullisia herkkumääriä kaihtamatta. Itseäni karppaus ei kiinnosta, vaikka toki yritän rajoittaa sokerin ja vehnäjauhon syömistä.
Ap
(oon lakto-ovo, joskus vedän kalaakin)
Soijajogurttia, syntisinä päivinä suklaamuromysliä sekaan ;)
Maitorahkaa mustikoiden kera
Täysjyväleipää juuston ja kurkun ja raejuuston kera, syntisinä päivinä tonnikalaa
on erilaisia ja ne imeytyvät eri tavalla. KArppaus oli nyt vaan termi, millä hain sitä, että aterian /ruokavalion kokonaishiilarimäärää noin ylipäätään yrittää vähentää ja lisätä vaikka proteiinien osuutta, mikä helposti voi kasvissyödessä vähentyä, jos ei osaa käyttää esim. palkokasveja ja pähkinöitä ruoanlaitossa. Tarkoitus oli löytää aamupalakontekstiin sopivia proteiineja kasvissyöjälle, papuja ja herneitä kun on itseni vähän vaikea miltää aamupalaksi, vaikka se on ehkä vain ennakkoluuloisuutta.
ap
Vai onko ne munatkin NIIN nou nou?