voiko 6v jättää mielestäsi yksin kotiin siksi
aikaa kun käy kaupassa ja on poissa n.puoli tuntia?
Kommentit (16)
Olen jättänyt omia lapsia tuoksi ajaksi.
itse jäin jo 5-vuotiaana mutta jotkut eivät uskalla. Ekaluokkaisen pitäisi pystyä mielestäni tuo hetki olemaan, moni on hetken ennen koulun alkua ja jopa sen jälkeenkin yksin, olisi hyvä harjoitella ennen koulun alkua, kun silloin pitää kasvaa muutenkin kerralla tosi paljon. Kyllä keskiverto 6v yleensä pystyy tuohon, silloin on harkintakykyä ja muistia jo sen verran, että pärjää omassa kodissa. Nykyään on puhelimetkin kaikilla, niin saa kiinnikin jos tulee oikeasti hätä. Hyvä on tietty myös, jos on joku tuttu naapuri, jonka luokse tietää voivaansa mennä.
miten onnistuu ,jos ei saa jäädä yksin hetkeksikään????
Suomessa on liki pakko jättää, kun ei ole kerhoa aamusta koululaiselle...
jos lapsi itse haluaa/uskaltaa jäädä ja jos hänellä on kännykkä, jota osaa käyttää (=soittaa äidille, isälle, mummolle).
Mä olen käynyt kaupassakin yksin tuon ikäisenä. Mutta riippuuhan se lapsesta. Mun eskarin aloittava kuusivuotias, lievästi erkkalapsi ei suosuisi jäämään. Hän pelkää yksin ja tiedän, että on tosissaan
mutta hän ei kylläkään aloita koulua tänä syksynä, vaan menee vasta eskariin.
Viime keväästä lähtien on pyytänyt saada jäädä. Meillä on tehty näin myös esikoisen kanssa, kun on pyytänyt (esikoinen oli 5v10kk) niin on saanut jäädä. Aika on ensin lyhyempi. Nyt jo 45 minuutin kauppareissun pystyy tekemään. Lapsi on hyvin ylpeä. Kännykkä hänellä on. Tietää hätätilanteet, ulos ei saa lähteä ja ovea ei avata.
Sitä ei pysty muut sanomaan, kuin omat vanhemmat, pystyykö jättämään.
Sitä ei pysty muut sanomaan, kuin omat vanhemmat, pystyykö jättämään.
6 vuotiaana yksi oloa. Toki jokainen lapsi on erilainen.
yksin ensimmäistä kertaa sinä päivänä kun muksu täyttää 18-v. Silloinkaan ei kerralla kannata jättää puoleksi tunniksi vaan aloittaa vähän lyhyemmillä ajoilla.
joka lähtee nyt syksyllä kouluu.
Jätin jo viime talvena, kun lapsi sitä itse kovasti toivoi! Ostttiin lapselle kännykkä,että saa meidät kiinni jos tarvetta.
Yleensä ei halua lähteä kauppaan mukaan joten melkein kaikki kauppa reissut on nykyään kotona yleensä ½-1h pisimmillään on ollut yksin vajaa 2h.
Eskan lastentarhan opettajalta kysyin tuolloin talvella tuota yksin jättämistä,kun lapsi sitä alkoin "rankuttamaan" ja ope oli sitä mieltä ,että ehdottomasti voi jättää jos lapsi on siihen itse valmis!
yksin olemsita siksi, että jossaiin vaiheessa sen lapsen on pakko olla yksin kotona. Siis perheessä missä molemmat vanhemmat ovat töissä!
Täällä ei ainakaan ole aamuiksi mitään kerhoja joten jos on kymmeneen tai yhdeksään meno kouluun on aamut pärjättävä yksin. Samoin iltapäiväkerho kestää vain neljään ja kaikilla ei vanhemmat kerkeä neljäksi kotiin.
Lisäksi täällä tuo iltapäiväkerhokin on pelkästään ykkös luokkalaisille joten toka luokalla (oma lapsi on silloin vasta 7v.) pitää koulun jälkeen mennä suoraan kotiin.
lapsen pitää harjoitella yksinoloa, että pärjää koululaisena edes hetken yksin. vaikka äiti/isä olisikin yleensä kotona lähettämässä lasta kouluun ja ottamassa vastaan, niin joskus voi tulla tilanteita, että kotona ei olekaan ketään. Lapsen kuuluu itsenäistyä jossain vaiheessa...
Ja on jätetty jo 5-vuotiaanakin. Meillä tosin asuu tuttuja naapureita, mm. isovanhemmat tien toisella puolen. Ja lapsella on kännykkä. Ja on itse halunnut jäädä.