Liikaa lapsivettä ja sf-mitta iso. Mikä on pielessä?
Tänään rv. 35 neuvolassa oli eri terkkari kuin yleensä. Katsoi sf-käyrää ja huusi "tämähän on kamalan paljon yli normaalin" ja arveli että lapsivettä oli liikaa.
Tunnusteli vauvan asentoa ja ei tiennyt yhtään miten päin oli. Ei osannut sanoa edes missä pää... sain lähetteen jatkotutkimuksiin kiireellisenä.
Mistähän voi olla kyse? Ärsyttää kun oma terkkari ei ole reagoinut yhtään mitenkään asiaan, vaikka siis jo pitkän aikaa sf-mitta ollut suuri.
Auttakaa, kertokaa kokemuksia!
Kommentit (27)
Alkoi jo olla aika huolestunut olo jotenkin.
ap
mutta itselläni tuo tila on ollut ja se aiheutti täydellisen rasituskiellon. Olisin joutunut oikeasti sairaalahoitoon, mutta vannoin pysyväni kotona makuulla. Vaarana oli sikiökalvojen poksahtaminen rikki ylipaineesta.
Älä missään nimessä kuvittele, että tämä nyt tarkoittaisi samaa kuin minulla, mutta oma vauvani ei ollut sitten terve. En tiedä liittyikö se juuri tähän hyperamnioottisuuteen, mutta näin kävi. Jos osaat englantia, niin löysin ainakin tällaisen linkin:
http://www.umm.edu/pregnancy/000197.htm
Elä rauhallisesti ja ponnistelematta taakkojen kanssa, kunnes asia varmistetaan.
terkkari osaa sanoa käsikopelolta, miten päin vauva on, vaan aina katsoo ultralla. Ja mulla on taas sf-mitta alakäyrällä...
Tarkentavina kysymyksinä :
Onko sf-mitta tasaisesti yli käyrän, eli ei ole mitään äkillisiä nousuja?
Paljonko sf-mittasi oli tänään, kun raskausviikkoja on 35?
Luultavasti sinulla ja vauvalla ei ole mitään hätää. Voi olla myös mahdollista, että vauva on kääntynyt eri asentoon ja voi olla hankala sanoa asennosta mitään ja tämän takia terkkari laittoi lähetteenkin (esim. epäily poikki/perätilasta)
eli ei yhtään tiennyt miten mittaa tai osannut ulkotutkimusta tehdä.Mittauksissa on lisäksi jokaisella oma käsiala, joten mittaajan vaihtuessa mitatkin muuttuvat suuresti. Noita on aina kesällä, vanhemmat huolestuvat turhaan ja lähetteet tuplaantuvat...ota siis rauhallisesti toistaiseksi
Elikkä sf-mitta on ollut tänään (rv.35) 33. On jo varmaan ainakin viisi-kuusi viikkoa ollut normikäyrän yli.
Olisiko sitten jotenkin huonossa asennossa kohdussa, enpä tiedä...
Kiitos vastauksistanne, laittakaa toki lisääkin!
Musta tuntuu, ettei nuo neuvolan mitat kerro kyllä yhtään mitään. Mullakin heittelee se mitta miten sattuu, viimeksi maanantaina neuvolan lääkäri sai pienemmän mitan kuin terkkari edellisellä viikolla. Kirjasi mitan kuitenkin neuvolakorttiin ja mutisi vaan jotain, että mittaajissahan on aina eroa.
Ei meinannut myöskään millään kertoa miten päin lapsi hänen mielestään on, vaikka yritin kysyä. Lopulta sitten pyysin lääkäriä antamaan vain oman arvionsa, kun hän jankutti vaan, ettei osaa sanoa mitään varmaa. Kuulemma sitten on ihan normaalisti pää alaspäin. Huoh.. on se kumma, kun joutuu rauhoittelemaan lääkäriä, jotta hän uskaltaa tehdä työnsä :)
Näin esikoista odottaessani olen ihmetellytkin muutamaan otteeseen sitä, ettei neuvolassa tunnuta kerrottavan oikein mitään. Ja sitten kuitenkin kehoitellaan, ettei netistä saisi katsoa mitään, kun siellä on vääriäkin neuvoja niin paljon. Tyhjästäkö tässä sitten pitäisi yhtäkkiä täysin uusia asioita tietää..
Anteeksi vuodatus, meni vähän ohi aiheestakin jo. :)
vaan juurikin terkkareita, joilla ei ole synnytyssalikokemusta kuin ehkä opiskeluajoilta sivustakatsojina. He eivät enää osaa hoitaa raskaanaolevia kuten joskus osattiin. On vain tyydyttävä siihen, että tarvittaessa lähtee lähete ÄPKL:lle.
ohis
neuvolakortin takanahan on se sf-mitta-taulukko. Voisit itse merkitä omat mittasi sinne (kaikki terveydenhoitajat ei aina muista merkitä mittoja sinne, unohtuu itseltäkin usein...)
Jos käyrä asettuu niiden katkoviivojen väliin tai vaikka osuisi ihan yläkäyrän päällekin, ei hätää.
T. Terveydenhoitaja
ps. tule toki ap kertomaan palstalle, jos ä-polilla huomataan jotain erikoista.
Normaali afi lienee jossain 10-15-20 alueella. Mun afi oli 36. Lähetteen sain silloin äippäpolille jossa todettiin että paljon on vettä, varaudu tulvaan kun lapsi alkaa syntyä... :) Tulva oli valtaisa, mutta vasta onneks synnärillä.. ;) Haittana tuossa oli se että lapsella oli tilaa heittää volttia siellä pidempään, eli tarjonta olisi voinut olla hakusessa.
Kakkosen kanssa afi oli 26 muistaakseni ja hänet käännettiinkin 40+0.
Ultrassa äippäpolilla tarkastettiin kai virtsatiet ja vauvan nestekierto. Niissä jos olisi jotain häikkää, voisi se olla vakavaakin.
Mulla siis ei ollut mitään ongelmia, muuta kuin että neuvolassa valitettiin ekan kanssa painosta jatkuvalla syötöllä joka käynnillä. Jäi paino synnärille.
Tsemppiä!! :)
mun kuukauden ikäisellä tyttärellä rähmivät aikanaan silmät, ei punoitusta tms. Nlan kesäsijainen mestaroi jo ab-tipat ja infektionäytteet, vakkari tuli takaisin ja totesi kyyneltiehyttukoksen joka paranee itsestään ajan myötä. Ja parani.
Luottaisin kokemukseen- lääkärinplantut on usein ihan pihalla joten ne on meillä läpihuutohommia
t. neljän äiti
Tai näin ainakin kuin jostain toisesta ketjusta... onko jonkun vauvalla ollut?
Tiedän että pitäis nyt rauhoittua vaan, mutta... mietin että jos ultrassa ei sittenkään näkynyt jotain vikaa/vammaa joka oireilee nyt näin.
Ap
lapsivettä, mutta lapsi oli kyllä ihan normaali - tosin hyvin pieni, mutta ei mitään fyysistä tai muutakaan vikaa.
niin pyydä ihmeessä äitiyspolille tarkistukseen lähete jos et jo ole ollut. Mä uskon että sulla on kaikki hyvin. Muistathan juoda tarpeeksi?? :)
Se jonka afi oli 36...
Aika monella näyttää olevan kokemusta siitä, että voi olla vauvalla kaikki hyvin riippumatta lapsiveden määrästä.
Olisiko jollain vielä kokemusta omasta/ammatin puolesta? Vaikka niitä ikävimpiäkin mahdollisuuksia.
ap
mutta tietenkin hyvä tarkistaa polilla.
Mulla pomppasi sf-mitta äkillisesti, parissa viikossa muistaakseni 32cm->40cm! Kiireellisen lähetteen laittoi, mutta en sitten ehtinyt koska vauva syntyi seuraavana aamuna rv33.
Meillä syynä oli se, ettei vauva pystynyt nielemään, hengitystiet tukki struuma. Tämä on erittäin harvinaista, joten on varmaan aika epätodennäköistä että näin olisi teillä!
Olen myös ymmärtänyt että pienemmät "läppäviat" tms. estävät vauvaa nielemästä lapsivettä, jolloin sitä kertyy liikaa.Usein kirurgisesti korjattavissa oleva vika.
Meillä tie vei teholle kyllä, ja pitkä sairaala-aika tuli (3kk). Mutta kaikkien ongelmien jälkeen meillä on kuitenkin nyt kuin ihmeen kaupalla lähes terve (infektio-astmaa ja kilpirauhasen vajaatoimintaa lukuunottamatta) ja reipas leikki-ikäinen!
Teillä voi kuitenkin olla kaikki ihan hyvin, etenkin jos ei ole tullut yhtäkkistä suurta muutosta tuossa sf-mitassa, joten älä turhaan panikoi.
Ja vaikka jokin olisikin pielessä, muista että Suomesta löytyy huipputasoa oleva teho-ja sairaalahoito, sen olemme itse todenneet!
Tsemppiä, ja koeta olla huolestumatta liikaa. Lisätutkimusten jälkeen tiedätte sitten enemmän, ja toivottavasti syytä huoleen ei ole!
Elikkä sf-mitta on ollut tänään (rv.35) 33. On jo varmaan ainakin viisi-kuusi viikkoa ollut normikäyrän yli.
Olisiko sitten jotenkin huonossa asennossa kohdussa, enpä tiedä...
Kiitos vastauksistanne, laittakaa toki lisääkin!
Itsellä ollut kans liikaa lapsivettä, ei mitään erikoista silti tapahtunut ja terve yli 4kg poika syntyi.
Toisessa raskaudessa mulla ollut sf-mitta 33 viikolla 32+5, joten ei tuo sinun noilla viikoilla oleva mitta mielestäni kovin suurelta kuulosta. ja ainakin nlakortin mukaan rv 35 nollakäyrällä menevä sf-mitta on noin 33. Joten onko se sijainen joku huuhaa?
jos kerran samanlainen sf-mitta on ollut monilla noilla viikoilla. Pyörittelen vaan mielessäni kaikkia vaihtoehtoja... olisi vaan tosi kamalaa jos jotain olisi nyt pahasti vialla.
Miten tuo struuma ja läppäviat, huomattiinko niitä siis ollenkaan ultrassa?
ap
Jos nyt olisi joku suuri huoli terkalle tullut niin olisi ohjannut päivystykseen heti!
Ensinnäkin lapsiveden määrää ei voi tarkasti arvioida käsikopelolla vaan lääkäri mittaa sen ultrassa. Ja vaikka sitä olisi liikaa niin sekään ei välttämättä tarkoita mitään.