Teen puhumattomalle lapselle valokuvakirjaa
päiväkotiin mukaan otettavaksi. Onko vinkkejä mitä kuvia laitan isän, äidin ja veljien kuvan lisäksi?
Kommentit (6)
Odotellaan korotettua vammaistukea että kela maksaisi puheterapian.
Päiväkodissa on kuvat käytössä. Kotiin ajattelin tehdä irrallisia kuvia esim. eri leikkejä varten.
Lapsi 4 vuotta.
Jos, niin kaikki ympäristöön liityvät asiat, wc jne.
Kaikista lapselle tärkeistä henkilöistä. Laita myös kutsumanimet.
Päiväkodeissa on usein kuvakortteja joissa on kuvattu ruokailu, ulkovaatteet, potta yms.
Mutta jos sä teet ihan kirjaa niin siihen voisi laittaa kuvan kodista, jostain mitä lapsesi tykkää pelata tai leikkiä (jos ne saatavilla tarhassa leikkiin), varahakijan kuva?
Jos tarhassa ei ole noita kuvakortteja niin suosittelen kuvia ulkovaatteista, ruokailuvälineistä yms.
Oletin siis että tällä helpotetaan kanssakäymista lapsella ja hoitohenkilökunnan välillä ja jutustelu on nopeampaa kun etsii kuvan ulkovaatteista kun jutellaan mitä seuraavana on.
- Tunteita: minulla on ikävä, pelottaa, olen iloinen, olen vihainen, on tylsää. Rakastan/ tykkään sinusta
- Tarpeita: vessahätä, palelee, on kuuma, väsyttää, on nälkä, on jano. minä HALUAN, Minä EN halua
- Ruokien kuvia? Valintojen tekemistä niistä.
- Tekemisiä: haluan leikkiä (leikkiä mitä?), mennä ulos, mennä sisälle jne
- En saa unta. Missä isi on. Missä äiti on. Haluan kotiin.
Hän voisi tehdä kuvaympäristön muutenkin päiväkotiin. Minkä ikäinen lapsi ensinnäkin?
- Meillä 2 puhumatonta pipanaa