Näin kaupungilla, että alle 1-vuotiaille annettiin pullaa ja ranskalaisia!!
Olin kahvilassa ja mulla itselläni on 7 kk vanha tyttö. Hän on saanut kyllä kaikenlaisia soseita ja vihanneksia sormiruokana.
Oltiin siis kahvilassa, jossa oli pari muutakin äitiä suunnilleen saman ikäisten lasten kanssa. Alle vuoden vanhoja. Toinen äiti tyrkkäs jostain nugettiannoksestaan ranskanperunan tms. lapsen käteen, jota lapsi söi innoissaan.. Toinen äiti antoi lapselle pullaa omasta pullastaan.
Onko toi yleistäkin? Eikai se nyt mitään myrkkyä tosiaan ole, mutta ei millään muotoa välttämätöntäkään. Pullaa! Ranskalaisia!?
Kommentit (72)
Ei siinä mitään väärää ole, jos et halua antaa vauvallesi pullaa tai ranskiksia, en minäkään antaisi. Mutta muiden pointti täällä olikin, että anna muiden tehdä tyylillään.
sinä halua antaa lapsellesi pullaa. Se on ihan okei. Mutta se on hysteeristä, että tekee av:lle aloituksen ja paheksuu niitä, jotka antavat vauvalleen pullanmuruja.
Kai nyt jokainen tietää (toivottavasti... en ole tosta transrasvoille naureksijasta ihan varma), että ranskikset ja pulla on epäterveellisiä. Eikä vauva niitä kaipaa, niinkuin ei osaa kaivata todennäköisesti mitään muutakaan. Mutta jos vauva saa mutustella pari ranskista, niin ei se ihan oikeesti tee yhtään mitään.
ja omatekoista. Korvikkeella kasvaa puolenvuoden imetyksen jälkeen. Mansikkaa on saanut, kananmunaa, kalaa.. ja ihan sellasenaan myös! En mä ole fanaatikko itse. Mutta ruoka on lapselle sopivaa. Ihan tyytyväinen tuo vauva on saadessaan jäystää palan paprikaa. Mumisee kun on hyvää. Eihän se lapsi tiedä paremmasta! Miten se osaa kaivata ranskalaisia ja pullaa 7 kk vanhana?? Eri asia kun on yli vuoden ja "kaikki" jo sallittua. Tosin en silloinkaan ajatellut lastani kasvattaa syöttämällä sille pullaa ja ranskalaisia. Ajattelin syödä ihan tavallista kotiruokaa ja antaa hälle sitten joskus synttäreillä tms. päivinä maistaa sitä pullaa tai jätskiä. Herkkuhetkiin, ei arkipäiviin. ap
Aikaisemmassa viestissä sanoit, että lapsesi ei huuda ruokasi perään. Nooo, mun kaksoset alko huutamaan 6 kk iässä AINA kun joku muu syö ja he eivät saa :D Tällöin nyt ei annettu, kun pieniä leivän palasia. Mut ovat nyt melkeinn vuoden, ja saaneet 4 kertaa rankalaisia, kun ollaan oltu ulkona syömässä. Ja pyydän ne aina ilman suolaa. Ja joo voivat saada JOSKUS ja jouluna pienen palan jonkun pullasta. Ja söi ne juu mansikkakakkuakin pari lusikallista. En sano, että meillä saatais herkkuja tuleivaisuudessakaan joka päivä, mutta olen ehkä turhankin rento syömisen suhteen. Noi tuntuu välillä enennmminkin koirilta, kuin ihmisiltä, kun roikkuvat ja huutavat jalassa itse syödessä = ei tiedä mikä on herkkua, kun heille kaikki on herkkua, mutta kyllä meillä ainakin ruokaa pyydetään vaikka omasi ei pyytäisikään.
Voisin veikata, että eipä ole mikään harvinainen tilanne, kun nuo ap:n näkemät äidit vauvoilleen tuollasta syötti..ei varmaan ole haitaksi jos joskus harvoin antaa mutta kyllä monet työntää vaikka mitä paskaa jo 5-6kuiselle vauvalle suuhun:/
Voisin veikata, että eipä ole mikään harvinainen tilanne, kun nuo ap:n näkemät äidit vauvoilleen tuollasta syötti..ei varmaan ole haitaksi jos joskus harvoin antaa mutta kyllä monet työntää vaikka mitä paskaa jo 5-6kuiselle vauvalle suuhun:/
on niin suhteellisuuden tajutonta porukkaa. Ymmärrän, että omien lasten kanssa tekee kuten itse parhaaksi katsoo, mutta pitääkö muita kyttäillä??? Tunteeko aloittaja (ja muut kyttääjät) niin suurta universaalia rakkautta kaikkia lapsia kohtaan ja pelkää ihan tosissaan, että niiden elämä on piloilla kun ne syö pullaa? En voi vaan tajuta... koen, että itsellä täytyy olla jotain häikkää, jos miettii tuttujen tai jopa ventovieraiden lasten syömisiä... ja sitten aloittaja tässä vauhkoaa myös toisten imettämisestä, sekin on outoa... minä esim. imetin kaaaaauan omiani, mutta ei vois vähempää kiinnostaa kuinka kauan muut imettää, koska se asia ei kuulu mulle, ja hyviä ihmisiä niistä toisistakin kasvaa. Syötän myös omilleni pullaa ja jäätelöä, mutta en pakota ketään muuta niitä omilleen antamaan... Millainen ihminen ei pysty sulattamaan toisten erilaisuutta edes näin VÄHÄPÄTÖISESSÄ asiassa? Ja ruokaan suhtautuminen neuroottisella terveysintoilulla on joissain tapauksissa oikea sairaus, joka hankaloittaa normaalia elämää. Voi aiheuttaa myös esim. turhia nestehukkia, kun ei uskalleta antaa 1-veelle helteelläkään mehua, kun mehu on pahasta...huoh! Ja yksi reikä hampaissa on kanssa merkki jostain "WT_äitiydestä", hui-hui, pois se minusta... vaan tippuupa ne maitohampaat teidän parempien äitienkin lasten suusta :) Tai ainakin toivottavasti tippuu
Kuulostaa vähän oudolta, pizzaa ja donitsi 10kk vauvalle. Eihän se mitään, ei myrkkyä. Tavalliset ruokaaineet. Mut vaan, pitää ottaa huomioon, pizzerian pizza vai kaupasta? Jos lukee kaupan pizzan ainesisältöä, sen E120 E402 ja tämmöset ovat säilöntäaineita ja esim. Sipseihin laitetaan makuparannusainetta. Siksi ne on niin maistuvia, siis ei maku, maku tulee sipseistä ja se nyt voi olla ihan mikä tahansa maku vaan se aine just antaa halun syödä sitä tuotetta enemmän. Ton voi googlata jos ei usko. Niin pitäisi kovin tarkasti olla näiden ostettujen ruokien kanssa. Pullakin, kun se tehty mäkkärissä, sinne lisätään säilöntäainejauhoa. Tiedän, kun exän äidillä on ruokala. Ja muutenkin, nämä maunparannusaineet, ja n. ruoka ei ole nyt sama kuin se kun olimme itse lapsia, eli n.25vuotta sitten. Ne E-t saattaa antaa pienelle vaikka mitä allergioita joista se kärsii myöhemmin. Kaikki ei ole noin turvallista. Vauvalle olisi parempaa syödä tavalliset sosevihannekset/ruuat, kyllä hän sitten tutustuu pizzaan, donitseihin ja pulliin kun on eskariikäisenä.
sai tänään pizzaa mun pizzasta ja donitsista maistiaiset päälle. Kotona se söi vielä mansikoita ja ihan sellasenaan! Viime viikolla maisto mun jäätelöstäni. Jos nyrkkisääntö on, että 1v saa syödä jo samaa mitä muutkin, tapahtuuko se muutos siinä yhdessä yössä kun ikä pyörähtää yli sen 12kk:n? Siitä tulee vielä jännittävä yö, kun iltapalaksi vedetään vielä Piltin mössöpuuroa Nannilla ja aamulla *BUFF* voi heittää leivän paahtimeen...
kun arvioit. Jos on vaikka syntynyt pienenä keskosena, joille aletaan antaa kiinteitä jo heti 4 kk:n ikäisenä, lihaakin tosi nopeasti, niin vatsa kyllä ehtii tottua monenlaisiin ruokiin jo 1-vuotiaaksi mennessä (ellei ole vatsan kanssa ongelmia). Ja siis jos olisi vaikka ollut keskonen syntyessään, niin voi olla aika pikkuisen kokoinen ikäänsä nähden vielä vuoden ikäisenä ja kehittymättömämpi taidoiltaan, joten ei aina voi ikää arvioida, ellei tiedä taustoja.
Koska omani on syntynyt keskosena ja on edelleenkin pieni muihin verrattuna. Nuo lapset olivat jotakuinkin samaa kokoa, istuivat juuri ja juuri syöttötuolissa. Söivät nyrkillään, ei pinsettiotteella.. Joten, jos olivat vanhempia kuin omani (7 kk), olivat jokatapauksessa alta vuoden vanhoja.
(alle kilon painoisena ja viikolla 25 syntynyt) on vasta vähän aikaa istunut syöttötuolissa, eikä taida pinsettiotetta vieläkään, koska on motorisia vaikeuksia ja syö kyllä pullaa jo sujuvasti nyrkeillään tai syötettynä..näitköhän meidät..
että pysyisi aloillaan ja hiljaa, jotta saisin itsekin syödyksi. Ja juu, on mulla aina sössötkin mukana, mutta ne ei aina jaksa niin kauaa kiinnostaa. Uusilla suuhunpantavilla saa ostettua joskus vähän aikaa.
Onko se niin kamalaa ap, ihan oikeesti?
Mä olin liian tarkka esikoisen kans. Mitään en antanut ennen suosituksia, paitsi kiinteät aloitin 3kk.
Kakkosen kans jo hieman hölläsin naruja.
Nyt kolmas ja on saanut jäätelöstä lähtien ja nyt ikää 10kk. Kaikkea voi antaa mutta kohtuudella.
Jos nyt syö vaikka 3 ranskalaista niin ei se lapsi kuole, toki itse ainakin koitan välttää liikaa suolaa. Ja pulla, vehnäjauhoja ei niihinkään kuole.
Siis meillä lapsi on saanut purkkiruokaa SEKÄ omatekoista. Ja maistaa on saanut laidasta laitaan hedelmiä, marjoja, vihanneksia, kanaa, kalaa, kananmunaa, punaista lihaa.. suolaa ei ole saanut, eikä uppopaistettuja ranskalaisia. Eikä pullaa. On saanut vain terveellistä ruokaa. Jos toiset äidit imettävät puolivuotiaaksi asti, ennenkuin lapsi saa minkäänlaista lisäruokaa, meillä on syöty lisäruokaa 4 kk vanhasta alkaen.
miettisit nyt uudelleen, että onko se niin helvetin kauheaa, jos lapsi MAISTAA pullaa. Ihan oikeasti. Tai tee vaikka toinen lapsi, niin ei kerkee miettimään niin paljon toisten lasten syömisiä.
Itse olen sairaanhoitaja, joten väitän tietäväni jotain terveellisestä ruuasta ja ruokailutottumksista. Itse olen normaalipainoinen. Herkuttelen joskus ja syön normaalia ruokaa, joka sisältää sallivasti kaikkea. En karppaa, en käytä pelkkää voita.. kaikkea kohtuudella.
Mutta edelleenkin väitän, ettei se lapsi kaipaa sitä pullaa 7 kk ikäisenä! Kyllä sen kerkeää myöhemminkin maistattamaan!
ap
miettisit nyt uudelleen, että onko se niin helvetin kauheaa, jos lapsi MAISTAA pullaa. Ihan oikeasti. Tai tee vaikka toinen lapsi, niin ei kerkee miettimään niin paljon toisten lasten syömisiä.
tästä tulee keskustelua. En ole sanonut mitään että siihen kuolee. Missä kohtaa olen niin väittänyt? Ihan samahan se mulle vaikka joku syöttäisi lapsilleen joka ainoa päivä ranskalaisia ja pullia. Siinä sitten syöttävät. Kunhan vaan mietin, että onko kovinkin yleistä. Ilmeisesti on, koska kaikki muut ketjussa niin tuntuvat väittävän..
Ja ihmettelen sitäkin, miten puolenvuoden täysimetyksen jälkeen on jo pulla kädessä kuukautta myöhemmin. Sitä ennen ollaan fanaattisia tissimaidon kanssa. Sitten aukeaa kaikki ovat kaikelle maailman ruualle? Ranskiksille ja pullalle etunenässä. Eikö maailmassa ole paljon muutakin maisteltavaa ennen niitä epäterveellisiä herkkuja? Eikö voi ottaa lapselle mukaan vaikka niitä maissinaksujakin jos jotain on otettava.. Vihanneksia? Olen minäkin antanut lapselleni omalta lautaselta porkkanatikkuja, paprikaa, kurkkua.. mutta ehkä en sitten käy syömässä niin usein ranskalaisia ja pullaa, että lapsen pitäisi niitäkin saada maistaa. Lapsi oppii myös mallioppimisen kautta.
ap
mullon neljä lasta ja mä en ole yhdellekään antanut pullaa tai ranskalaisia alle yksvuotiaina. Miksi olisin? Kyllä muakin yököttäis jos näkisin tuommoisia vauvoja ranskalainen kädessä. Joku sanoi että vauva huutaa ruokaa. Uutinen: sille voi antaa muutakin kun ranskalaisen, esim palan leipää tai maissinaksua tai jotain VAUVANRUOKAA!
Ap ei nyt kovin hysteeriseltä vaikuta vaan ihan vaan hämmentyneeltä.
Ap:lle voin vastata, että WT-äideille toi on normaalia. Me tavalliset äidit ei anneta mitä tahansa lapsillemme vain siksi että ne pyytää.
Jep, miksi pitäisi antaa vauvalle epäterveellistä ruokaa? Miksi? Mikä pakko sille on syöttää samaa paskaa mitä ite syö? Vaikka se haluaisikin, mutta ei se ymmärrä vielä sen ikäisenä ruuan ravintoarvoa.
Ihan sama, vaikka perustelette jotkut tätä "eihän se nyt herranjestas kuole jos joskus antaa ranskalaisen pari..".
Voi.. Annatteko tupakan lapselle jos se vieressä kovasti kinuaa kun näkee sinun polttavan. Ei se nyt pari kertaa vuodessa, tapa. Epäterveellistä vaik onkin.
Ymmärrän että lapsi pitää totuttaa samaan ruokaan, kuin vanhemmatkin, mutta roskaruokaan ei ole kyllä mitään syytä totuttaa lasta, varsinkaan vuoden ikäistä.
Haloo. Jos pari antaa, se on a i v a n s a m a.
Ja tuskin sitä pullaa ja ranskalaisia joka päivä syödään. Ihme jeesustelua taas kerran. Ja jos nyt sattuu niin huonosti ettei perheessä koskaan syödä terveellisesti ja pidetä kasviksista niin se on edelleen aika sama aloittaako sen pullanpuputtamisen 1 vuotiaana vai 4 vuotiaana kun vanhempiensa kanssa kerkeää kuitenkin melkein sen 18 vuotta ainakin asumaan.