Näin kaupungilla, että alle 1-vuotiaille annettiin pullaa ja ranskalaisia!!
Olin kahvilassa ja mulla itselläni on 7 kk vanha tyttö. Hän on saanut kyllä kaikenlaisia soseita ja vihanneksia sormiruokana.
Oltiin siis kahvilassa, jossa oli pari muutakin äitiä suunnilleen saman ikäisten lasten kanssa. Alle vuoden vanhoja. Toinen äiti tyrkkäs jostain nugettiannoksestaan ranskanperunan tms. lapsen käteen, jota lapsi söi innoissaan.. Toinen äiti antoi lapselle pullaa omasta pullastaan.
Onko toi yleistäkin? Eikai se nyt mitään myrkkyä tosiaan ole, mutta ei millään muotoa välttämätöntäkään. Pullaa! Ranskalaisia!?
Kommentit (72)
Eilen oltiin miehen kanssa ravintolassa syömässä, nappula tietenkin mukana ja 10 kk ikäinen sai mun lautaselta YHDEN RANSKANPERUNAN mutusteltavaksi! Lisäksi hän sai palan HYVIN KYPSENNETTYÄ pihviä ja porkkana raastetta mutustella. Ai, että mitä nyt tehdään. Oon varmaan pilannu mun lapsen koko loppu elämän. Voi sentään.
voi kyllä tilata ne ranskanpotut myös ilman suolaa. Ottavat vaan uudesta erästä satsin ennen suolausta. Ei tuo nyt kovin vaarallista ole, jos kerran kaks kesässä saa natustaa.
Ja pullahan on nyt pienempi paha kuin joku donitsi, viineri tai pasteija.
Kai sitä nyt saa lapselleen muitakin makuelämyksiä antaa kuin vaan sitä kuivaa riisikakkua ja maissinaksua.
Siis meillä lapsi on saanut purkkiruokaa SEKÄ omatekoista. Ja maistaa on saanut laidasta laitaan hedelmiä, marjoja, vihanneksia, kanaa, kalaa, kananmunaa, punaista lihaa.. suolaa ei ole saanut, eikä uppopaistettuja ranskalaisia. Eikä pullaa. On saanut vain terveellistä ruokaa. Jos toiset äidit imettävät puolivuotiaaksi asti, ennenkuin lapsi saa minkäänlaista lisäruokaa, meillä on syöty lisäruokaa 4 kk vanhasta alkaen.
Itse olen sairaanhoitaja, joten väitän tietäväni jotain terveellisestä ruuasta ja ruokailutottumksista. Itse olen normaalipainoinen. Herkuttelen joskus ja syön normaalia ruokaa, joka sisältää sallivasti kaikkea. En karppaa, en käytä pelkkää voita.. kaikkea kohtuudella.
Mutta edelleenkin väitän, ettei se lapsi kaipaa sitä pullaa 7 kk ikäisenä! Kyllä sen kerkeää myöhemminkin maistattamaan!
ap
tämän viestiketjun pointti on herättää sinua tajuamaan hysteerisyytesi ruuan suhteen. Jos oikeasti olet hoitsu, sinun pitäisi ymmärtää, että KUKAAN ei kuole pariin ranskikseen ja pullaan vaikka niitä antaisi 3kk vanhalle vauvalle. Ja KUKAAN ei myöskään syötä joka päivä lapsilleen ranskista ja pullaa.
Sitten kun sinullakin on vähintään kolme lasta mustavalkoiset silmälasisi lentävät roskikseen.
Ja varo vaan, kohta kun lapsesi menee päivähoitoon siellä tarjotaan lasten syntymäpäivinä lapsille karkkia ja piparia. Sitten on sinunkin prinsessasi myrkytetty!
Meilläkin on pienikokoinen kuopustyttö ja on edelleenkin 1,5-vuotiaana vauvan oloinen ulkomuodoltaan, vaikka kehittyy kyllä muuten normaalisti.
On kuitenkin maistanut ranskiksia ja nugetteja noin vuoden ikäisenä isosiskonsa annoksesta. Ja pehmistä syötiin päälle. Lapsi näytti varmaan jonkun silmään ehkä 8kk ikäiseltä tuolloin...
Mietin kyllä tuolloin, että varmasti joku av-mamma kyttää ja tekee aloituksen asiasta mutta niin ei onneksi käynyt. :D
pari ranskista ja pullan palan(joista suurin osa murustuu ravintolan lattialle), niin ei niillä taideta vielä opettaa minkäänlaisia ruokailutottumuksia eikä aiheuteta kovin merkittävää haittaa lapsen kasvulle ja kehiykselle.
Ihan muulla ne lapset kasvaa, kuin satunnaisilla ranskalaisilla. Itse asiassa mainitsemasi imetys on varmasti tärkeämpää kuin se, että pitäytyy antamasta ranskista alle vuoden ikäiselle. Mutta taidat ap itse potea jotain syyllisyyttä imetyksestä, koska tämän aiheen toit esiin?
Mutta ihmettelin ja paheksuin minäkin esikoisen aikaan ranskisten syöttäjiä. Pipo on löysistynyt aika paljon niistä ajoista, suhtautuminen vauvan ruokailuun on myös muuttunut. Esikoisen vauvavuoden ajan suhtauduin kiinteisiin ruokiin "potentiaalisina uhkina" (allergisoivia, liikaa suolaa, liikaa sokeria, vatsanväänteitä, jne). Myöhemmin tajusin, että tarkoitushan on, että lapsi oppii syömään ja maistelee kaikkea... Kun perusruoka on kunnossa, voi välillä käydä sivupoluillakin (mm. ranskiksia).
...niin tulee ihmetelleeksi, miten esim. keskiajalla yksikään vauva on voinut selviytyä, kun ruoka on säilötty suolaamalla, on ollut useimmiten pilaantunutta ja imettäminen on ollut todella vastenmielistä:)
Relaa!
mistäs tiedät oikeat iät?lapsia on niin erikokoisia ja oloisia. itse olen tarkka vaan siitä ettei lapsi tukehdu ruokaansa. terveellisesti syödään mutta kaikkea annan maistella...
...niin tulee ihmetelleeksi, miten esim. keskiajalla yksikään vauva on voinut selviytyä, kun ruoka on säilötty suolaamalla, on ollut useimmiten pilaantunutta ja imettäminen on ollut todella vastenmielistä:)
Relaa!
Mut olen samaa mieltä. Tämä sairas vaahtoominen on mennyt yli. Jos pari ranskanpottua tai pullan palan antaa, niin joko naapuripöydän av-mamma raportoi.
Silti, en hyväksy yleistä trendiä. Nythän meidän lapset ja nuoret aika lailla lihoo. Se ei ole hyväksi. Ja tätä nyt en tässä ketjussa jaksa enemmän alkaa...
jonkinlainen silmä lapsen iälle. Sanoin, että olivat jokatapauksessa alle 1-vuotiaita. En ole kertonut kaikkia ammattejanikaan.
En edelleenkään ole hysteerinen. Ymmärrän ettei se lapsi siihen pullaan kuole, en ole niin väittänytkään! Ymmärrän myös, ettei niitä _välttämättä_ tarjota päivittäin. Joku voi antaa, kaikki eivät. Ei lapsi mene siitä rikki, sanoin niinkin.. ja ettei se pulla periaatteessa ole leipää kummempi. MUTTA, ei se lapsi sitä osaa vielä siinä iässä kaivata, vaan sen voi antaa myöhemminkin! Se oli pointtini. Älkää itse provosoituko sellaisesta, jota en ole edes sanonut. Kelatkaa ketjua taaksepäin ja lukekaa kommenttini alusta.
En mä ajatellut lastani hysteerisesti suojella makealta. Kyllä mulla on ihan järki päässä. Saa makeaa, kun saa makeaa. Ei mulla ole mitään ehdotonta rajaa.. Mutta näin pienelle se on aivan turhaa jokatapauksessa! Hyvä kun juuri osaa syödä. Pitääkö sitä syömistä sitten opettaa sillä pullalla?
Päivähoitoon kun lapseni vien (juu, aion mennä töihinkin ja lapsen laittaa tarhaan!), tiedän, että hän siellä saa piparia. Sitten saa, mutta hän on silloin jo vanhempi kuin 7 kk. Se, että herkkuja saa liikaa, tulee olemaan pikemminkin ongelma kuin se, ettei niitä saisi. Niitä saa tarhasta, koulusta, kaverilta, naapurilta, mummolta, papalta.. kotoa. Mitä VÄÄRÄÄ ON SIINÄ, ETTEN ANNA 7 KK VANHALLE PULLAA? Olen siis hysteerinen kun en anna. Aivan.
ap
ja olisin varmaan antanu sille kans ranskalaisen tai jopa kaks, jos se osaisi sitä syödä! Se reppana kun ei osaa laittaa suuhunsa kuin sormet/nyrkin ja harson! Koskaan ei ole lelua/tuttia mennyt suuhun...
eikä sillä ole kyllä hampaitakaan...;)
ranskalaisissa on pahaa rasvaa
mitä ihmeen pahaa rasvaa ap:n mielestä ranskalaisissa on? Eiköhän ne kypsennetä ihan siinä samassa kasvisöljyssä, jota neuvolakin opastaa lisäämään lasten soseisiin...
Valmiissa ranskalaisissa on transrasvaa Googlaapa ite.
ap
mun pakastimen ranskispussissa on perunaa ja rypsiöljyä, hui sentään mitä myrkkyä!
En edelleenkään ole hysteerinen. Ymmärrän ettei se lapsi siihen pullaan kuole, en ole niin väittänytkään! Ymmärrän myös, ettei niitä _välttämättä_ tarjota päivittäin. Joku voi antaa, kaikki eivät. Ei lapsi mene siitä rikki, sanoin niinkin.. ja ettei se pulla periaatteessa ole leipää kummempi. MUTTA, ei se lapsi sitä osaa vielä siinä iässä kaivata, vaan sen voi antaa myöhemminkin! Se oli pointtini.
ap
sillä on, mitä se lapsi kaipaa tai ei kaipaa? Tuskin lapsi/vauva kaipaa niitä maissinaksujakaan, tai vihanneksia tai mitään muutakaan, kunhan vaan maha tulee säännöllisesti täyteen.
Syö mitä annetaan eikä meillä ainakaan yksikään lapsista ole kieltäytynyt syömästä terveellistä ruokaa, vaikka olisi välillä saanut epäterveellisempääkin vaihtoehtoa syödäkseen.
mutta transrasvaa syntyy valmistusmenetelmän "ansiosta",kyllähän nuo ranskalaiset sitä sisältävät kuten niin monet muutkin tuotteet. Mutta muutamasta ranskalaisesta ei tarvi porua siltikään nostaa.
Tuskinpa ne äidit antoivat lapsien syödä koko pullaa tai 10 ranskalaista.
Itse olen antanut 10kk lapsen maistaa pullaa, ranskalaista, kermakakkua, makkaraa. Herneen kokoisia maistelu paloja silloin tällöin, IIK! Eikä tuo mun lapsi ole mikään lihava ja on hyvin hengissä. :)
Eiköhän se ole jokaisen vanhemman oma asia, mitä jälkikasvulleen syöttää, kunhan pysytään jotenkin järjellisissä rajoissa.
Ihan samalla tavalla voisi ihmetellä, että miksi joku antaa vauvalleen korviketta. Ei kai sekään mitään myrkkyä ole, muttei välttämättä ihan välttämätöntäkään.
Tuskin on ap:n tehtävä seurata mitä kukakin antaa lapsensa MAISTAA. Siitä maistamisesta tässäkin kai kyse oli eikä siitä, että lapsi söi viisi pullaa tai mahdollisesti ison lautasellisen ranskalaisia...
Ja tuohon lapsen iän arviointiin vielä, ei se, että on "alalla" sano, että pystyy arvioimaan lasten ikiä. Ainakaan noin pienten. Kokoerot on melkoisia ja esim. meidän lasta veikataan aina paria kuukautta nuoremmaksi kuin onkaan, vaikkei ole edes mitenkään huomattavasti pienempi kuin samanikäiset. Ja näitä veikkailuja tekee siis ihan terkkarit, hoitajat jne. Joten tässäkin tapauksessa, ne lapset saattoivat olla sen vuoden tai vaikka 11 kk.
aikoinaan söi samaa ruokaa kuin me muutkin. Ja kun oli 8kk niin siirtyi kokonaan juomaan luomumaitoa. Eipä ole ollu kummallakaan lapsella allergioita tms. Ehkä ruokavaliosta ollu jotain apua?
Lapset nyt 9 ja 6