Missä kaikkialla olette käyneet lomalla?
Minua on alkanut pikkaisen "ahdistaa" yleinen paine olla poissa kotoa loma-aikaan. Asumem omakotitaloalueella ja kyllä huomaa, että ihimiset on lomilla. Hiljainen on kylä, useimmat lähinaapurit ovat olleet poissa kotoa jo jonkun viikon. Ihmettelen vain kun ensin laitetaan isot ja hienot pihat ja sitten siellä ei olla juuri koskaan. Välillä näkyy joku käyvän kastelemassa kukkia ja nurmikkoa.
Niin, olen itse kotona viihtyää tyyppiä myös lomalla, mutta jostain kumman syystä yleinen tapa matkustella lomalla on alkanut vaikuttaa minuun. Tunnen oloni jotenkin huonommaksi kun olemme vain kotona. Olemme kyllä käyneet lasten kanssa kylpylässä, Puuhamaassa, päiväpiknikeillä jne eli ovat saaneet elämyksiäkin, mutta pääsääntöisesti ollaan oltu kotona. Ainakin tullaan aina illaksi ja yöksi kotiin.
Tänäänkin ajattelin ensin lähteä lasten kanssa läheiselle uimarannalle piknikille, mutta jäimmekin kotipihaan. Tässä on tekemistä kaikille, on uima-allas lapsille ja voin itse ottaa rennommin ja lukea lehteä kun lapset pulikoivat vieressä. Syömme eväät pihassa ja käymme välillä sisällä viilentymässä ja lepäämässä.
Kavereita lapsille ei juuri loma-aikaan ole kun kaikki tosiaan ovat matkoilla.
Tavallaan jo toivon, että loma olisi ohi ja tulisi syksy ja elämä palaisi normaaliin uomaansa. Kesä ja loma asettaa kuitenkin aina odotuksia ja paineita tehdä sitä ja tätä.
Kommentit (26)
viikko oltiin mökillä, tänään toista päivää kotona ja käytiin Särkänniemessä. Ensi viikoksi yritetään keksiä jotain menoa, risteilyä, hotellikeikkaa tms. Mies oli ennen mua jo viikon lomalla, olivat silloin lasten kanssa toisella mökillä muutaman päivän.
Meillä lapset ovat myös usein kesällä viikon tai pari kerrallaan isovanhemmilla, kun me olemme töissä. Saa kuopuskin ylimääräistä lomaa päiväkodista.
Me vietetään yleensä syksyllä ja talvella viikko etelässä ja laskettelemassa, kesällä viikko/pari mökillä, lyhyitä hotellilomia tms. lisäksi. Kotonakin ehditään silti olla.
Kuluja tulee polttoaineesta, eipä oikeastaan muusta. No joo, leiripaikka maksuista silloin tällöin.
Eli edullisesti pääsee moneen paikkaan. Ei tarvitse kalliita hotelliöitä ja mökkejä.
Tietysti autot on kalliita. (meillä edullinen auto ja se maksoi 30 000.
Itse en jaksaisi pakata esim henkilöautoa ja purkaa taas yöksi johonkin esim mökkiin. Ja taas aamulla pakata....
Niillä Keski-Euroopan pienemmillä teillä ei yleensä saa ajaa kuin korkeintaan 100 km tunnissa tai jopa vain 80. Ja matkailuautolla pääsee myös tuon 100 km, joten emme varmasti ole toisten tiellä.
mä en ymmärrä näitä karavaanereita ja asuntoautoiljoita. No ehkä, jos olis 20 metrinen "laiva". Eikä mun tarvii, tiedän.
Mut siinä muovikopissa kurvailla ympäri ämpäri, ei kiinnosta.
Mielummin menen tiettyyn kohteeseen, tutustun sen paikkoihin ja kultuuriin ajan kanssa.
Ja olemme todellakin tavanneet paikallisia ja paljon. Siellä sitten auto vuokrattu.
Tavattu paikallisia, opittu kieltä ja kulttuuria.
Mut jokainen taplaa tyylillään. Ei ole multa pois, mut osa teistä antakaa tilaa esim. Keski-Euroopan pienemillä teillä.
kesällä olemme olleet Tanskassa ja lähdemme kohta Alpeille. Mökillä on oltu kahteen otteeseen. Jyväskylässä on käyty.
Olen saanut olla pihassakin riittävästi, kun olen koko kesän kotona.
mutta käytiin muitenkin Yyterissä, Tallinnassa, mökillä, päiväreissuja Lintsillä/Särkännimessä ja tuttujen veneellä ym. Kannattaa tehdä niin kuin itse haluaa, eikö?
pieniä reissuja eri puolilla Suomea.
En jaksa olla kotona lomilla, sitä tulee arkena ihan tarpeeksi!